کاهش قیمت نفت برای ایران تهدیدکننده نیست

۱۲ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۹۴۰۳۸۴ سرخط اخبار

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت با بیان این که کاهش قیمت ها کوتاه مدت است و در بلند مدت قیمت ها سر جای خود برمی گردد، گفت: در شرایط فعلی، فراز و فرودهای قیمتی برای کشور ما تهدیدکننده و شوک آور نیست.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا) سعید قوام پور درباره وضعیت بازار نفت و کاهش قیمت در این بازار اظهار کرد: تحولات اخیر بازارهای جهانی نفت پیچیده و غیر متعارف است و به نظر می رسد بیشتر دست های نامرئی آن را هدایت می کنند.

 

وی در ادامه مناقشات روسیه و اوکراین و در نتیجه درگیری های آمریکا و اروپای غربی با روسیه، حرکت های سیاسی منطقه ای و هماهنگی با آمریکا و همچنین افزایش برداشت آمریکا از ذخایر شیل اویل را سه عامل موثر در وضعیت این روزهای بازار نفت عنوان و خاطرنشان کرد: تحلیل وضع آینده قیمت های نفت خام نیازمند دریافت داده های جدید از این بازار پر رقابت است.

 

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت گفت: به نظر نمی رسد قیمت نفت از 80 دلار پایین تر بیاید زیرا در آن صورت برداشت نفت از شیل اویل های آمریکا صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: در بعد سیاسی به نظر می رسد تبانی عربستان و آمریکا بیشتر ضربه زدن و فشار آوردن به روسیه است. لذا احتمال مقطعی کاهش قیمت نفت و جوسازی پیرامون آن قوی تر است اما می توان گفت که این فراز و فرودهای قیمتی برای کشور ما تهدیدکننده و شوک آور نیست.

 

قوام پور گفت: در مقابل نوسانات بازار نفت، وزارت نفت با پیگیری دیپلماسی انرژی اقدام های خاص خود را انجام می دهد و با کشورها و تولیدکنندگان دیگر هماهنگی های لازم صورت می گیرد تا از جوسازی ها جلوگیری شود.

 

مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت معتقد است: کاهش قیمت بیشتر یک جوسازی تا فضای ایجاد شود تا قیمت ها پایین بیاید و خریداران انتظار ارزانی داشته باشند و بتوانند نفت را ارزان بخرند. این درحالی است که اصلا چنین چیزی ممکن نیست حتی تولیدکنندگان ذخایر نامتعارف هیدروکربنی یا همان شیل اویل ها که همان آمریکایی هستند از این جریان متضرر خواهند شد و اگر چه شاید در این زمینه تا مرز 50 دلار هم مقاومت کنند اما این مقاومت سطحی و زودگذر است.

به گفته وی اقتصاد آمریکا هم به زور در برابر آن مقاومت می کند و آن ها نمی توانند در برابر ضرر تولیدکنندگان شیل اویل بی تفاوت باشند و این مقاومت در آمریکا نمایشی و چند هفته ای است.

کلید واژه ها: شیل شیل اویل


نظر شما :