عمان: مذاکرات پیشرفت خوبی داشته است

۲۰ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۴۰۶۷۹ سرخط اخبار
'یوسف بن علوی' وزیر خارجه عمان امروز دوشنبه در یک گفت وگوی مطبوعاتی اعلام کرد: طرف های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای (ایران و کشورهای 1+5) مسقط در مسیر توافق، به پیشرفت های خوبی دست یافته اند.
 
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی عمان دیلی، وزیر خارجه عمان نسبت به موفقیت روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرد.
 
بن علوی گفت: معتقدم بازگشت از این توافق سخت و دشوار است زیرا طرف های شرکت کننده در مذاکرات بر دستیابی به توافق اصرار دارند و ما این ابراز تمایل را از سوی آنها احساس کرده ایم. 
 
وی افزود: این دیدار مهم، اولین دیدار در عمان بشمار نمی رود بلکه اولین دیدار اعلام شده بشمار می آید و عمان طی پنج سال گذشته تلاش های بسیاری در این خصوص بکار برده و دیدارهایی میان طرفین برگزار شده که همگی در عمان شکل گرفت و طرفهای مذاکره کننده طی آن توانستند به آنچه که تاکنون به آن دست یافته اند، برسند.
 
'ما از تلاش های بکار رفته راضی هستیم و بخش باقیمانده نیز اندک است.' 
 
وزیر خارجه عمان ادامه داد: هیچیک از طرف های مذاکره کننده تضمینی ارائه نداده اند؛ مسائل مورد بحث کاملا از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردارند و همه آنها یک بسته را تشکیل می دهند و نمی توان با نادیده گرفتن برخی از آنها برخی دیگر را مورد بحث و بررسی قرار داد.
 
وی تاکید کرد: طرفهای مذاکره کننده تصمیم گرفته اند تا برای انجام گفت وگو به کشور عمان بیایند و مسقط نیز به این درخواست پاسخ مثبت داد و هرگاه طرف های یاد شده بخواهند دوره های بعدی مذاکرات را در مسقط انجام دهند، دوباره نیز پاسخ مثبت خواهیم داد. 
 
بن علوی گفت: هدف در نظر گرفته شده برای این پرونده که پرونده جهانی بشمار می رود، هدف شرافتمندانه ای است و کشورهای مذاکره کننده و همچنین منطقه می توانند از آن سود ببرند؛ این پرونده مورد توجه بسیاری از کشورها قرار دارد.
 
وی با اشاره به این که مذاکرات مسقط با دیگر حوادث منطقه هیچ ارتباطی ندارد، افزود: این مذاکرات بسیار حائز اهمیت است زیرا در مورد یک پرونده بین المللی جریان دارد و به همین دلیل من تصور می کنم ما نباید به تحولات جدید بپردازیم بلکه بهتر آن است که این پرونده در وهله اول حل وفصل شود.
 
وزیر خارجه عمان بیان داشت: بررسی پرونده های جدید در منطقه با طرف های دیگری در ارتباط است که دارای منافع خاص خود هستند.
 
وی ادامه داد: هرگاه از عمان خواسته شود تا چنین نقشی(میزبانی) برعهده بگیرد در ایفای آن از خود شک و تردید نشان نخواهیم داد به شرط آنکه شرایط برای انجام آن مهیا باشد. 
 
هم اکنون وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در خصوص پرونده هسته ای کشورمان در مسقط پایتخت عمان در حال مذاکره می باشند.

کلید واژه ها: مسقط


نظر شما :