مذاکرات هسته‌ای به بورس موج منفی داد

۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۵ کد : ۱۹۴۰۸۵۱ سرخط اخبار
عوامل غیر اقتصادی حاکم برفضای بازار سهام، روز گذشته، شاخص کل بورس تهران را در اولین روز هفته منفی کرد. این در حالی است که حجم و ارزش معاملات همچنان شرایط قابل قبولی دارد. دیروز تنها در بورس تهران حجم معاملات منهای معاملات بلوکی و توافقی تا یک میلیارد و 194 میلیون سهم بالا رفت و ارزش معاملات به 2678 میلیارد ریال رسید. شاخص کل بازار سهام نیز با 642 واحد ریزش، به 75 هزار و 946 واحد رسید و 84/0 درصد افت را ثبت کرد.

  از منظر اغلب کارشناسان، باید حجم و ارزش معاملات را بیش از رشد شاخص، زیر ذره بین قرار داد که در این صورت بازار هنوز امیدبخش است. با این حال بازار سهام پس از تقریبا 10 روز حرکت افزایشی، در اولین روز معاملات این هفته، پیرو حرکت بازار در آخرین روز کاری هفته قبل، سر به زیرآورد تا همچنان تاثیر پذیری از فضای روانی ناشی از نبود شفافیت در بازتاب آثار متغیرهای غیراقتصادی را یادآوری کند. این رفتارهای هیجانی در حالی است که فارغ از برخی اقدامات دولت اوباما در تمدید شرایط فوق العاده علیه ایران برای یکسال دیگر، وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور هم هشدار داده است.

وزارت خارجه آمریکا کنگره را از سنگ اندازی در برابر توافق هسته ای با ایران بر حذر داشت و اعلام کرد: آخرین مراحل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا 24 نوامبر جریان دارد. بر این اساس، رفتار هیجانی در بازار دیروز عمدتا در نتیجه واکنش گروه بانکی و خودرویی ها صورت گرفت؛ تا جایی که نماد معاملاتی 4 بانک ملت، پاسارگاد، صادرات و تجارت در راس تاثیر گذار ترین سهام بر افت شاخص قرار گرفتند. در این راستا 2 عامل مؤثر بر سهام بانک ها متصور است: اول اینکه نگرانی از موفقیت آمیز نبودن مذاکرات محدودیت های بیشتری را بر بانک ها و گروه های مالی تحمیل خواهد کرد که ارزش سهام آن را نیز به واکنش واخواهد داشت.

 نکته دیگر اینکه نتایج تحقیق و تفحص از نظام بانکی توسط مجلس طی هفته های آینده به صحن علنی خواهد رفت. در این راستا بر اساس برخی شواهد غیر رسمی، برخی از اسامی بدهکاران بانکی لو رفته که نشان از آماده بودن نتایج این تحقیق و بررسی دارد. از این رو سهام بانکی ها در بازار سهام نیز ممکن است در هفته های آینده، واکنش های پر رنگ تری از خود نشان دهند.

در این میان، مپنا به عنوان یکی از نماینده های صنایع بزرگ نیز دستخوش افت قیمت شده و بر کاهش شاخص تاثیر گذار بوده است. در مقابل در فضای اقتصادی و سیاست خارجی، تلاش برای برداشتن برخی موانع برای حضور دوباره پالایشگاهی ها در بورس انجام شده که رئیس سازمان بورس در این راستا خبرهایی داده است. در این میان دو خودرو ساز بزرگ کشور نیز در میان نمادهای اثر گذار بر کاهش بورس دیده می شود. 

نگرانی از نبود توافق در مذاکرات هسته ای خودرو سازها را نیز دوباره نگران می کند. این در حالی است که دیروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای قرارداد همکاری مشترک یکی از خودروسازان داخلی با خارجی ها برای مشارکت خبر داد و گفت: بازار مشترک، صادرات در منطقه، پلت فرم مشترک، راه اندازی مرکز طراحی و تحقیقات و استفاده حداکثری از قطعات داخلی از مشخصه های این قرارداد است. با این حال ریزش 642 واحدی دیروز اگرچه با قدری تاخیر، اما واکنش عمده ای به این اتفاقات داشته است.

 حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سهام در تحلیل بازار دیروز به «دنیای اقتصاد» گفت: روز شنبه بازار تا ساعات 10:30 مشکلی نداشت و روند خرید و معاملات در بازار مثبت بود اما به تدریج روند منفی بازار آغاز شد و با برآورده نشدن انتظارات هسته ای با وجود تمامی خبرهای مثبت قبلی، موجب واکنش منفی فعالان بازار سهام شد.

این ابهامات دیروز یک ونیم ساعت از معاملات را دستخوش تغییر کرد، چراکه تا قبل از این مذاکرات، خبرهای خوشایند بازار توقع سهامداران را بالابرده بود که البته پس از مذاکرات سخنان چندان مثبتی از طرفین دیده نشد.

به گفته این فعال بازار سهام با این حال در هر دو بازار بورس و فرابورس بیش از 450 میلیارد تومان سهام معامله شده که نشان از تداوم پویایی بازار دارد و جای نگرانی نیست.  این کارشناس بازار افزود: اینکه برخی صنایع در بازار سهام از جمله صنایع بانکی رشد تندتری در هفته قبل نسبت به سایر صنایع داشته اند نیز اتفاقی است که موجب بازگشت نرخ ها در این صنعت می تواند باشد. او در پایان افزود: احساس می شود که بازار روز یکشنبه با گذر از این نگرانی مثبت شود.

 دیروز همچنین رئیس سازمان بورس واوراق بهادار از پیگیری های این سازمان و انجام مذاکرات با وزارت نفت برای بازگشایی نمادهای پتروشیمی ها و پالایشگاه ها خبر داد و گفت: علاوه بر آن، این امر در دولت نیز در حال پیگیری است اما با وجود علاقه سازمان بورس برای بازگشایی نمی توان زمانی را برای آن تعیین کرد. علی صالح آبادی در گفت وگو با «ایرنا» درباره وضعیت نماد پالایشگاه ها، افزود: کیفی سازی یکی از موضوعاتی که در این خصوص مطرح شده و نمادها به همین دلیل هم اکنون بسته است. 

صالح آبادی از اقدامات وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بازگشایی نماد پالایشگاه ها خبر داد و گفت: هرچند موضوع کیفی سازی برای سال 92 منتفی شد، اما این امر همچنان برای سال 93 وجود دارد. وی تصریح کرد: از آنجا که موضوع کیفی سازی در زمان واگذاری سهام پالایشگاه ها مطرح نبود پیشنهاد سازمان بورس این است که بعد از گذشت چند سال دیگر آن را مطرح نکنند، زیرا این امر باعث ضرر سهامداران و سلب اعتماد آنها می شود.

در بازار دیروز فارغ از 55 میلیون معامله توافقی فولاد خوزستان، بیشترین ارزش معامله به سهام ایران خودرو به ارزش 145 میلیارد ریال اختصاص یافت که فروش توسط 80 درصد حقیقی ها از وجود نگرانی های روانی حکایت دارد. در عین حال بیشترین حجم معامله به حق تقدم بانک پاسارگاد تخصیص یافت که 218 میلیون برگه آن مورد داد و ستد قرار گرفت. بیشترین تقاضای دیروز برای سهام داده پردازی ایران و بیشترین عرضه به سهام زامیاد اختصاص یافت.

کلید واژه ها: بورس بازار سهام سازمان بورس


نظر شما :