قطع صادرات اورانیوم از استرالیا به روسیه

۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۹۴۱۰۰۳ سرخط اخبار

استرالیا با قطع صادرات اورانیوم به روسیه ثابت کرد که نمی توان آن را یک شریک تجاری قابل اطمینان به خصوص در مساله حساسی مثل انرژی هسته ای دانست.

به گزارش ایسنا؛ پایگاه خبری ایتارتاس نوشت: بنابر گفته وزارت خارجه روسیه، استرالیا با قطع صادرات اورانیوم خام به روسیه بنا بر آنچه آن را تلاش روسیه در رسیدن به سلاح های کشتار جمعی خوانده است ثابت کرد که تابع سیاست های غرب است و شریک تجاری نامطمئنی است.

وزارت امور خارجه روسیه هم چنین اعلام کرده است که پائول مایلر، سفیر استرالیا در روسیه در توضیح قطع صادرات اورانیوم خام از کشورش به روسیه اظهار کرده است که روسیه به دنبال افزایش سطح سلاح های کشتار جمعی خود است، در واقع او روسیه را به سوء استفاده از این فرصت برای گسترش سلاح های کشتار جمعی متهم کرده است.

هم چنین وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است چنین اظهاراتی از سوی استرالیا معلوم می کند که نظرات آن ها تا واقعیت چقدر فاصله دارد. روسیه همواره حامی منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی بوده و خواهد ماند و تاکنون نیز همکاری های گسترده ای را با جوامع بین المللی در جهت کاهش سلاح های کشتار جمعی انجام داده است. این مساله برای همه ما یک مساله مربوط به امنیت ملی است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه تصریح کرده است که دو قرارداد همکاری صلح آمیز هسته ای روسیه و استرالیا تنها در جهت وارد کردن اورانیوم خام استرالیا و غنی سازی آن در نیروگاه های هسته ای روسیه برای عرضه در بازارهای جهانی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بوده است. هم چنین بخش قابل توجهی از اورانیوم استرالیا پس از ورود به روسیه و غنی سازی به انگلستان صادر شده است.

استرالیا با قطع صادرات اورانیوم به روسیه ثابت کرد که نمی توان آن را یک شریک تجاری قابل اطمینان به خصوص در مساله مهمی مثل انرژی هسته ای دانست. در حال حاضر انبارهای ذخیره سازی اورانیوم روسیه جوابگوی این کشور در چندین سال آینده خواهد بود

کلید واژه ها: استرالیا سلاح های کشتار جمعی قطع صادرات صادرات اورانیوم قطع صادرات اورانیوم


نظر شما :