زمزمه‌های توافق نفتی ایران و عربستان

۰۶ آذر ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۹۴۱۳۳۴ سرخط اخبار

در حالیکه دقایقی پیش  نشست اوپک در وین آغاز شد خبرگزاری مهر از توافق ایران و عربستان برای کاهش تولید نفت خبر داد.

به گزارش فرارو، وزرای نفت ایران و عربستان شب گذشته پیش از اجلاس اوپک با یکدیگر دیدار کردند. خبرگزاری مهر گزارش داده است که دو کشور "بر روی طرح کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت اوپک به توافق رسیدند."

این در حالی است که تاکنون منابع رسمی این خبر را تائید نکرده اند.

یکی از خبرنگاران حاضر در وین گزارش داده است که زنگنه به هنگام ورود به اوپک در پاسخ به سوالی در مورد اجماع با عربستان گفت: "نه هنوز. صحبت می کنیم."

روز گذشته عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کردند که در نشست اوپک کاهش جدی در سقف تولید نفت اوپک را دنبال نمی کنند. روسیه نیز گفته بود که اگر قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار هم سقوط کند حاضر به کاهش تولید خود نیست.

روزنامه شرق امروز در گزارشی از نگرانی عربستان از رویکرد روسیه در قبال احتمال کاهش تولید نفت خبر داده است.

 یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات بیژن زنگنه و علی النعیمی درباره مطالبی که در ملاقات این دو وزیر مطرح شد به "شرق" گفت: «آقای النعیمی نگران این بود که اگر اوپک سقف تولید نفتش را کاهش دهد غیر اوپکی ها به ویژه روسیه همکاری لازم را در مورد کاهش تولید نفتشان انجام ندهند. و سهم بازار اوپک از دست برود.»

این منبع آگاه افزود: «استدلال وزیر نفت عربستان این بود که اگر غیر اوپکی ها همکاری نکنند کاهش سقف تولید اوپک به توسعه سهم بازار غیر اوپک و فروش گرانتر نفت این کشورها منجر خواهد شد.»

 گفته می شود وزیر نفت عربستان در دیدار با زنگنه از نحوه تعامل وزیر انرژی روسیه اظهار ناخرسندی کرده است.

به گزارش این روزنامه ظاهرا وزیر نفت عربستان به آقای رامیرز (وزیر نفت ونزوئلا) گفته است هر چقدر روسیه از تولید نفتش بکاهد عربستان سعودی بیش از آن مقدار کاهش خواهد داد.

برخی ناظران معتقدند که روسیه با سقف تولید ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز و سهمیه ۱۱ درصد از تولید جهانی نفت ممکن است با کاهش سقف تولید موافقت کند. تحریم های غرب علیه روسیه بر سر بحران اوکراین و سقوط بهای نفت اقتصاد روسیه را تحت فشار گذاشته است.

نشست امروز اوپک از اهمیت ویژه ای برای کشورهای تولید کننده نفت برخوردار است. قیمت نفت در دو ماه اخیر به شدت کاهش یافته است به گونه ای که بر اقتصاد کشورهای نفتی اثر منفی گذاشته است.

پیش از اجلاس نفت بیژن زنگنه سفرهایی به برخی کشورهای عضو اوپک داشت که در این سفرهای پیام نفتی حسن روحانی را به مقامات این کشورها ابلاغ کرد.

در همین حال پس از مذاکرات هسته ای وین روحانی در گفت و گویی تلفنی با پوتین رییس جمهور روسیه درباره اجلاس اخیر اوپک نیز مذاکره کرد.

ایران در تلاش است کشورهای عضو اوپک را قانع کند تا سقف تولید اوپک را کاهش دهند.

بیژن زنگنه روز گذشته در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران با تاکید بر لزوم پایبندی اعضای اوپک به سهمیه های تولیدی اعلام کرد: «ایران هیچ برنامه ای برای کاهش تولید خود (در صورت کاهش رسمی سقف تولید اوپک) ندارد.»

احتمال کاهش یک میلیون بشکه ای سقف تولید نفت اوپک در رسانه های بین المللی از چند روز گذشته مطرح شده و حتی ونزوئلا رسما از کاهش سقف تولید نفت این سازمان حمایت کرده است.

اما روز گذشته با اعلام موضع عربستان و روسیه این احتمال کاهش یافت.

قیمت نفت در آستانه برگزاری نشست امروز اعضای اوپک در آخرین معاملات پایان روز چهارشنبه (پنجم آذرماه)،با افزایش احتمال اینکه اعضای اوپک تولید نفت خود را کم نمی کنند، کاهش یافت.

قیمت نفت خام سبک شیرین آمریکا وست تگزاس اینترمدیت دیروز تحت تاثیر تعطیلات روز شکرگذاری قرار گرفت و پائین ترین سطح قیمت در چهار سال گذشته را تجربه کرد. از سوی دیگر گزارشها نشان می دهد که سطح نفت ذخیره شده آمریکا در هفته گذشته بیش از حد انتظار بالا رفته است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، دیروز (چهارشنبه، پنجم آذرماه) در وین اعلام کرد که کشورهای عضو شورای همکاریهای خلیج فارس یعنی عربستان، قطر، امارات و کویت به توافق رسیده اند.

این مقام نفتی اشاره نکرد چه توافقی حاصل شده است اما تحلیلگران بر این باورند که این کشورها به این نتیجه رسیده اند که تولید نفت اوپک نباید تغییر کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز دیروز پس از دیدار همتای عربستانی خود در وین اعلام کرد که ایران و عربستان اکنون نظرات بسیار نزدیکی دارند و اینکه در اوپک اتحاد بر سر نظارت بر بازار وجود دارد.

قیمت نفت برنت در پایان معاملات روز چهارشنبه (پنجم آذرماه) ٦٨ سنت کاهش یافت و به ٧٧ دلار و ٦٥ سنت رسید. بهای نفت دبلیو تی آی نیز با ٥٣ سنت کاهش به ٧٣ دلار و ٥٦ سنت رسید.

کلید واژه ها: اوپک سقف تولید زنگنه وزیر نفت کاهش تولید وزیر نفت عربستان تولید نفت اوپک نفت اوپک نفت عربستان


نظر شما :