آمریکا به جای ایران، اسراییل را تحریم می کند

۱۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۴۱۶۲۵ سرخط اخبار

برخی منابع دیپلماتیک در آمریکا به یک روزنامه اسراییلی گفته اند ، مقامات وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید برای تحریم اسراییل مشغول رایزنی اند.

 
به گزارش عصر ایران روزنامه چپگرای "هاآرتص" اسراییل، به نقل از برخی منابع آمریکایی می نویسد در حالی که دولت اوباما به منظور جلوگیری از اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی کنگره، سخت با نهاد قانونگذاری آمریکا مشغول رایزنی است؛ واشنگتن در حال بررسی گزینه های اعمال تحریم علیه دولت بنیامین نتانیاهو به خاطر سیاست های توسعه طلبانه این رژیم در زمینه شهرک سازی های غیر قانونی در اراضی اشغالی فلسطینی ها در قدس شرقی است.
 
این منابع گفته اند که تصمیم دولت اوباما به تحریم اسراییل، در پی سفر اکتبر نتانیاهو به واشنگتن و دیدار و گفت و گوی او با اوباما و مقامات آمریکایی گرفته شده است.
 
ظاهرا در آن رشته دیدارها مقامات دولت اوباما نتوانسته اند نخست وزیر اسراییل را به تجدید نظر در سیاست شهرک سازی های غیر قانونی در اراضی فلسطینی ها مجاب کنند.
 
آمریکا با وجودی که مهم ترین متحد رژیم اسراییل بوده و تا کنون تمامی قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد درباره این رژیم را وتو کرده است، اما دولت اوباما در سال های گذشته روابط سردی با دولت نتانیاهو داشته و از شهرک سازی های غیر قانونی اسراییل در اراضی فلسطینی انتقاد کرده است.
 
از سوی دیگر کابینه نتانیاهو نیز به شدت نسبت به سیاست دولت اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران و مذاکرات گروه 1+5 با ایران برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی انتقاد کرده و به آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 درباره "توافق بد" با ایران هشدار داده است.
 
اختلافات اوباما و نتانیاهو به حدی بود که در جریان انتخابات سال 2012 ریاست جمهوری آمریکا، نخست وزیر دست راستی اسراییل به صراحت و علنا از "میت رامنی" رقیب جمهوریخواه اوباما در انتخابات حمایت و پشتیبانی کرد.
 
هنوز مشخص نیست که تحریم های احتمالی دولت اوباما علیه اسراییل در زمینه شهرک سازی ها در چه حوزه هایی است، اما در صورت صحت این موضوع، کنگره آمریکا که به شدت تحت نفوذ لابی طرفدار اسراییل است، علیه آن وارد عمل خواهد شد، آن هم در شرایطی که هم اکنون و با انتخابات اخیر میاندوره ای کنگره حزب جمهوریخواه و مخالفان سیاسی اوباما دست بالا را در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا یافته اند.

کلید واژه ها: اسراییل دولت اوباما نتانیاهو شهرک سازی


نظر شما :