جلیلی گفت 20 دقیقه در حیاط ایستادم تا بدانند عاشق مذاکره با آنها نیستیم

۱۵ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۴۲۷۱۳ سرخط اخبار

حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شنبه شب در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)گفت: در وین مذاکرات به بن بست کامل خورده بود و جان کری داشت می رفت و گفتند نرو، حل کننده مشکلات از ایران رفت و طرحی را ارائه داد که جان کری می گوید مگر احمق باشید مذاکرات را ترک کنید، نمی دانیم این طرح چیست، چه کسی می داند؟ این طرح چیست؟ چرا به مردم و مسؤولان نمی گویید، چه کسی به آنجا رفته است؟ با اجازه چه کسی رفته است؟
 
به گزارش «انتخاب»، نبویان اظهار داشت: روز به روز خواسته های آمریکا در حال افزایش است؛ غربی ها به ویژه آمریکایی ها می گویند «طول مدت اجرای توافق جامعه باید 15 سال باشد، رییس جمهور آمریکا قول داده درباره تحریم ها با کنگره صحبتی کند، تمامی تست های موشک ایران باید تحت نظارت آمریکا باشد، دسترسی آژانس باید نامحدود باشد، لغو تحریم ها باید از سوی آژانس صورت گیرد». آیا آژانس تأیید می کند؟

وی ادامه داد: غربی ها می دانند که اقتدار ما موشک ها هستند، از این رو نسبت به آن زوم کرده اند، رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند پرداختن به مسأله موشکی ایران احمقانه و ابلهانه است؛ من دو هفته پیش به آقای عراقچی گفتم که شرمن مصاحبه می کند به او می گویند «رهبر ایران گفته است ابلهانه، احمقانه است، ولی او با خونسردی تمام می گوید، چه چیزی ابلهانه و احمقانه است، طرف ایرانی دو بار تعهد داده است»، به آقای عراقچی گفتم شرمن راست می گوید؟ ساکت شد، در گام دوم این اتفاق افتاده است؛ در گام نهایی نیز شکست خورده اند.

حجت الاسلام نبویان تصریح کرد: ما باید به قطعنامه 1929 که در سالگرد فتنه 88 فتنه گران صادر کردند، عمل کنیم، این قطعنامه قوی ترین تحریم ها را دارد که در بند 9 بحث موشکی بیان شده است؛ آقایان تعهد داده اند که تمام نگرانی ها گذشته و الان غرب را حل می کنند، خب یکی از نگرانی آژانس بحث موشکی ایران است.

وی تأکید کرد: این ها مغرض نیستند، به نظر من بلد نیستند، وارد و متخصص نیستند؛ توجه نمی کند که یک کلمه در سطح بین المللی چه بار معنایی دارد؛ یکی از چیزهای که خواسته اند فردو تعطیل شود؛ آقای ظریف در جلسه غیر علنی مجلس گفت «ما خودمان گفتیم دیگر نمی خواهیم در فردو غنی سازی کنیم».

نماینده مجلس با بیان این که گفته اند که تحقیقات باید بر روی نسل یک باشد، خاطرنشان کرد: بنده نمی گویم این مطالبی که می گویم پذیرفته ایم، بلکه می گویم مطالبی که در این باره می گویم خواسته های آنها است؛ در توافق آمده «سانتریفیوژ اضافی باید برچیده شود»، گفته اند «باید فاصله تحقیق و دست یابی شما به بمب یک سال طول بکشد که در این صورت نگرانی ما برطرف می شود»، اکنون ما بیش از 8 تن 400 کیلوگرم اورانیوم بین 5/3 تا 5 درصد ذخیره سازی داریم که همه برای دولت قبل است، در این دولت یک گرم بر این مقدار ذخایر اضافه نشده است، چرا که تعهد کرده اند همه را اکسید کنند.

وی افزود: در فردو 12 آبشار خاموش است، 4 آبشار کار می کند، ولی خروجی آن در چیزی همانند بشکه می ریزند که حق نداریم نگاه کنیم، آژانس آن را پلمپ کرده است، متخصصان ما حق ندارند نگاه کنند، آژانسی ها باید نگاه کنند، در جا نیز می برند اکسید می کنند؛ غربی ها گفته اند این مقدار برای ساخت چند بمب کافی است و گفته اند که این مقدار باید را به هزار کیلو تبدیل کنید، حتی یکی از معاونان وزارت خارجه می گفت که گفته اند 300 کیلو شود.

حجت الاسلام نبویان اظهار داشت: به آقای عراقچی گفتم چه چیزی گرفتید، گفت ما فردو را داریم، بیش از 8 تن داریم؛ اکنون سانتریفیوژ نطنز و فردو که کار می کند بیش از 9 هزار 600 عدد است، ولی خروجی ندارد؛ آنها می گویند این برای ما نگرانی دارد باید تعداد آن را به هزار 500 عدد بازگردانید، نهایتش گفته اند 6 هزار تا شود و باید هم از نسل یک باشد.

وی افزود: ما تنها برای نیروگاه بوشهر در سال 30 تن سوخت نیاز داریم، اکنون با این 9 هزار 600 عدد حتی اگر آن را اکسید نکنیم سالانه 3 تن خواهیم داشت که قریب به 10 سال طول می کشد سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تأمین کنیم؛ روسیه نیز قرار است تا 2020 سوخت را بدهد؛ 19 هزار سانتریفیوژ نصب کرده بودیم که مقداری بیش از هزار عدد آن نسل دو بود که جلوی همه آنها را گرفتند، اکنون نیز می گویند تعداد سانتریفیوژها را کم کنید و در طول 10 سال به 9 هزار و 600 برسانید، اکنون باید بیش از 4 هزار تا نباشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گفته اند که باید آژانس مواد اعلام نشده را بیان کند؛ ابعاد احتمالی نظامی شما نیز باید اعلام شود.
 
حجت الاسلام نبویان پس از پایان این بخش از مطالب خود گفت این مواردی که بنده گفتم را آنها از ما درخواست داشتند که بحمدالله تیم ما نپذیرفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات وین نیز اظهار داشت: در وین مذاکرات به بن بست کامل خورده بود و جان کری داشت می رفت و گفتند نرو، حل کننده مشکلات از ایران رفت و طرحی را ارائه داد که جان کری می گوید مگر احمق باشید مذاکرات را ترک کنید، نمی دانیم این طرح چیست، چه کسی می داند؟ این طرح چیست؟ چرا به مردم و مسؤولان نمی گویید، چه کسی به آنجا رفته است؟ با اجازه چه کسی رفته است؟

وی ادامه داد: اکنون نمی دانیم وضع مذاکرات چیست، گزارشی اکنون نداریم، مگر این که گزارشی برسد؛ موضع مقام معظم رهبری کاملا مشخص است؛ من معتقدم تمدید مذاکرات به ضرر ایران است چرا که بحث هسته ای را قفل کرده است، تحریم ها نیز وجود دارد، تحریم روی تحریم است؛ این ها مانور می دهند که اکنون روزانه یک میلیون بشکه نفت می فروشیم و ما با مذاکره توانستیم نگه داریم و گرنه آنها می خواستند به صفر برسانند؛ هیچ گاه نمی توانند به صفر برسانند، مگر ایران اجازه می دهد که از خلیج فارس نفت دیگران بگذرد، ایران راه های فروش نفت خود را پیدا کرده بود.

حجت الاسلام نبویان بیان داشت: حتی در توافقنامه تعهد داده اند «80 درصد پول نفت را بلوکه کنند و 20 درصد بیاید»، من باور نمی کنم 7 میلیون دلار آمده است یا خیر؟ مسؤول بانک مرکزی در کمیسیون می گفت «پول نخست به حساب سوئیس می رود، برای نمونه هند روپیه را به سوئیس می دهد، سپس روپیه را به کشورهای عربی می برند، باید صبر کنیم تا یک تاجر عربی بخواهد با هند معامله کند روپیه لازم داشته باشد، سپس به درهم تبدیل می شود، باید صبر کنیم یک نفر به درهم نیاز داشته باشد، سپس تبدیل به دلار می شود، در نهایت نیز شب ها خرد خرد وارد ایران می کنیم».

وی تصریح کرد: آقای نعمت زاده گفت «قبلا دلال می آورد اکنون هم دلال می آورد»، قبلا به صورت چمدان می آوردند و آقای قاسمی گفت که نصف پول فروش نفت را وارد می کردیم؛ اکنون به کدام تعهد، خود آمریکا عمل می کند؟، رییس هواپیمایی را آوردیم گفتیم به شما هواپیما فروخته اند گفت «نه، حتی در سوخت هم به ما فشار می آورند».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: صنعت بیمه گفت تاکنون یک کشتی را بیمه نکرده اند؛ آقای جلیلی می گفت «با صادر کنندگان پتروشیمی صحبت کردیم، همه گفتند که ما هیچ مشکلی در صادرات پتروشیمی نداریم، مشکل ما دولت است که نمی گذارد زیاد صادر کنیم»؛ نعمت زاده گفت «یک کشور تحریم خود را برنداشت و اگر هم بردارند به صرفه نیست».

وی یادآور شد: رهبری فرمودند «چه تعهدی است که آمریکا یک تحریم را بردارد و دوباره با عنوان دیگر بیان نکند، از کجا معلوم است که در کاغذ تعهد بدهد، ولی در عمل قبول نکند، از کجا معلوم است که شرکت ها به حرف آنها گوش بدهند»، سر تیم مذاکره کننده می گفت «آنها وظایف خود را عمل کرده اند ولی شرکت ها گوش نمی دهند».

حجت الاسلام نبویان تأکید کرد: متأسفانه شورای عالی امنیت ملی که باید دخالت کند، از حوزه این بحث اخراج شده است، باید دخالت داشته باشند حرف بزنند، البته با قدرت با تمام افرادی که بخواهند انتقاد کنند برخورد می کنند و این را در شورای امنیت ملی مصوب کرده اند و جز چند نفر دیگران اعتراض نکرده اند، به صدا و سیما مصوبه فرستانده اند که چرا حرف های اوباما و جان کری را درباره برنداشتن تحریم ها پخش می کنید.

حجت الاسلام نبویان با تأکید بر این که بروی مجلس و خبرگان برنامه ریزی دارند، اظهار داشت: اینها معتقدند که خبرگان رهبر ساز است و نیاز دارند به هر صورت ممکن توافق کنند، ظریف گفت «هر گونه توافقی از توافق نکردن بهتر است».

وی در پاسخ به پرسش دیگری نسبت به نگرانی برخی از افراد درباره انتخابات مجلس و شکست اصولگرایان اظهار داشت: آنها دنبال وحدت هستند باید به سمت این موضوع رفت.

نماینده مجلس شورای اسلامی اقتصاد مقاومتی را راه حل مشکلات و پیشرفت کشور عنوان کرد و بیان داشت: ما مگر در تولید علم و مسائل نظامی اسلام، امام و رهبری را کنار گذاشتیم، کسی که هل می دهد کار علمی کنید رهبر معظم انقلاب است؛ گفته برخی از افراد، تئوریزه کردن نوکری برای آمریکا است.

حجت الاسلام نبویان درباره مذاکرات هاشمی با سران عربستان خاطرنشان کرد: یکی از سؤالات من این است، چرا هر وقت دولت اصلاحات سر کار می آید قیمت نفت ارزان می شود؟ اکنون با کاهش قیمت نفت نمی توانیم بگوییم که یک میلیون بشکه می فروشیم؛ چرا هر قدر به آمریکا نزدیک تر می شود کار بدتر می شود؟ دوران خاتمی چرا ارزان شده بود؟ شرمن می گوید که ما همدیگر را با اسم کوچک صدا می کنیم.

وی افزود: می گویند اگر فلانی زنگ بزند مشکل حل می شود، خب تلفن بزند تا مشکل حل شود؛ مگر عربستان بدون دستور آمریکا آب می خورد؟ چرا به هر میزان روابط بیشتر می شود و به قول خودشان تعامل می کنند وضع اقتصاد بدتر می شود، جواب این است که آمریکا نامرد و دشمن است، قبول کنید که دشمن است و این مشکل ما است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: سر تیم مذاکره کننده دو هفته پیش گفت «مصاحبه شما نمایندگان درباره مصاحبه هسته ای عامل شکست ما در عمان شد»؛ در جلسه آخر سه آذر مذاکره کنندگان ما سر جلسه می نشینند و مذاکره کنندگان آمریکا می رود بازار خرید و چراغ جادو می خرند، به عراقچی می گویم این توهین نیست؟
 
وی ادامه داد: سعید جلیلی می گفت «یکبار 20 دقیقه دیر آمدند، وقتی آمدند نشستند، من بلند شدم و 20 دقیقه رفتم در حیاط ایستادم تا بدانند که ما عاشق مذاکره با این ها نیستیم»

حجت الاسلام نبویان در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رییس جمهور در همایش مبارزه با فساد اظهار داشت: منابع بودجه مالیات، فروش نفت و اوراق مشارکت است، مالیات را چه کسی می گیرد؟ نفت را چه فردی می فروشد؟

کلید واژه ها: نبویان فردو جان کری عراقچی


( ۱ )

نظر شما :