هیأت‌های تجاری و اقتصادی ایران به آمریکامی روند

۲۷ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۴۳۲۰۴ سرخط اخبار

برخی منابع آگاه به خبرگزاری «ترند» آذربایجان اطلاع دادند که چندین هیأت تجاری ایران قرار است به منظور بحث درباره روابط تجاری دوجانبه، به آمریکا سفر داشته باشند.

به گزارش فارس، برخی منابع آگاه به خبرگزاری «ترند» آذربایجان اطلاع دادند که چندین هیأت تجاری ایران قرار است به منظور بحث درباره روابط تجاری دوجانبه، به آمریکا سفر داشته باشند.

یک منبع ایرانی-آمریکایی روز جمعه (دیروز) به خبرگزاری ترند اعلام کرد که این برنامه سفر به آمریکا «توسط مرکز تجارت جهانی ایران هماهنگ و سازماندهی شده است.

«محمدرضا سبزعلی پور» رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکنون به این خبر هیچ واکنشی نشان نداده است اما در سال 2013 به ترند گفته بود: «دیدارهای دوجانبه کارآفرینان ایران و آمریکا هم اکنون در دستورکار مرکز تجارت جهانی تهران است اما چنین دیدارهایی در زمان مناسب سازماندهی خواهد شد».

«ناصر موسوی لارگانی» یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس روز جمعه به ترند گفت که دیدار هیأت های اقتصادی به کشورهای غربی می تواند زمینه را برای روابط اقتصادی و تجاری و سفر هیأت های مذکور به آمریکا فراهم آورد و در صورتی از این سفر حمایت می شود که «واشنگتن سیاست های خود برای سلطه بر جمهوری اسلامی ایران را کنار گذارد.

با اینحال یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا نیز روز گذشته به خبرگزاری ترند آذربایجان گفت «دولت آمریکا کاری با هرگونه دیدار هیأت تجاری ایران ندارد و در حال حاضر از آن حمایت و استقبال نمی کند».

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت: «همانطور که قبلاً نیز گفته ایم ما در حال حاضر اعتقادی نداریم که ایران برای تجارت باز است».

لارگانی ادامه داد «هیچ کس در ایران از جمله آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مخالف روابط اقتصادی و فرهنگی آرام و صلح آمیز بین مردم ایران و دیگر کشورها نیست. در همین رابطه، دو طرف می توانند از روابط دو جانبه سود برند و چنین روابطی به توسعه آمریکا و ایران کمک می کند اما آمریکا باید رویکرد خود در قبال ایران را متوقف کند.

یک منبع ناشناس افزود «هیأت اقتصادی ایران قرار است بعد از 21 مارس به آمریکا و اروپا سفر داشته باشند و مذاکره درباره تاریخ دقیق سفر همچنان ادامه دارد».

طبق این گزارش، دیدار هیأت اقتصادی ایران به آمریکا، حدود سه سال پیش در حین دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با سازماندهی مرکز تجارت جهانی ایران صورت گرفت.

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی از روز 28 دی (18 ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می شود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر 93 (24 نوامبر 2014)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضرب الاجل جدید مذاکرات هسته ای، 9 تیر ماه 94 (30 ژوئن 2015) اعلام شده است.

با اینحال، نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

کنگره آمریکا در حالی به دنبال تشدید تحریم ها علیه ایران است که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه (26/10) در نشست خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس در واشنگتن، با بیان این ادعا که تحریم ها عامل آمدن ایران به پای میز مذاکره بوده است تصمیم فعلی کنگره برای معرفی طرح های تحریمی جدید علیه ایران را اقدامی مخرب و تضعیف کننده مذاکرات هسته ای جاری توصیف و آن را تهدید به وتو کرد.

کلید واژه ها: ترند مرکز تجارت جهانی


نظر شما :