شرط جمهوری‌خواهان برای خودداری از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

۲۹ دی ۱۳۹۳ | ۰۴:۰۰ کد : ۱۹۴۳۲۸۱ سرخط اخبار

در حالی که با تهدید اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر وتوی هرگونه طرح تحریم جدید ایران، بحث احتمال وضع تحریم های جدید وارد مرحله تازه ای شد، سناتورهای جمهوری خواه همچنان به تلاش خود در این زمینه ادامه می دهند. اما در جدیدترین تحول، یک سناتور آمریکایی از شرط جمهوری خواهان برای عدم تصویب تحریم های جدید علیه ایران سخن گفته است.

 
 
به گزارش «تابناک» به نقل از «آسوشیتدپرس»، لیندسی گراهام، از سناتورهای برجسته جمهوری خواه گفته در صورتی که اوباما بپذیرد توافق نهایی هسته ای با ایران را برای تصویب به کنگره بفرستد، جمهوری خواهان از تلاش خود برای تصویب تحریم های جدید دست برخواهند داشت. با این حال، یکی از مشاوران اوباما این ایده را به معنای تعرض به اختیارات رئیس جمهور دانسته است.
 
 
گراهام با اشاره به بحث احتمال تصویب تحریم های جدید و تلاش های کنگره در این زمینه گفته نمایندگان کنگره قصد دارند از این طریق پیامی به ایران بدهند مبنی بر اینکه خواستار مذاکرات سیاسی و راه حل دیپلماتیک هستند؛ اما در صورتی که ایران از میز مذاکره کنار رفته و یا حقه بزند، تحریم ها علیه این کشور بار دیگر برقرار خواهد شد. 
 
 
با این حال، وی افزوده: «اگر اوباما فکر می کند که تحریم ها نقشی مخرب در دستیابی به یک نتیجه مثبت دارد، من مایلم رأی خود را کنار بگذارم؛ اما در صورتی که بدانم هرگونه توافقی که حاصل شود برای تصویب یا عدم تصویب به کنگره ارائه خواهد شد». 
 
 
در واکنش به این سخنان، دن فیفر، مشاور رئیس جمهور آمریکا گفته گراهام قصد دارد در همه تصمیمات سیاست خارجی آمریکا دخالت داشته باشد؛ در حالی که این موضوع از جمله اختیارات رئیس جمهور است. وی تأکید کرده ضربه زدن کنگره به توافق هسته ای با ایران هیچ توجیهی ندارد، زیرا آمریکا را نه تنها در قبال ایران، بلکه در عرصه جهانی در وضعیت بدی قرار خواهد داد. با این حال، وی تأکید کرده کاخ سفید به مشورت با کنگره در موضوع ایران ادامه می دهد. 
 
 
گفتنی است اوباما روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس ضمن اشاره به اینکه تصویب تحریم های جدید نقشی مخرب در مذاکرات داشته و چشم انداز وقوع تقابل نظامی را تقویت می کند، تأکید کرده بود هرگونه طرح تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد. 

کلید واژه ها: تصویب تحریم های جدید


نظر شما :