غنی‌سازی ایران باید کاهش یابد

۳۰ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۴۳۳۴۴ سرخط اخبار

رادیو ملی آمریکا در گزارشی نوشت مذاکرات هسته ای با ایران این هفته با «پیشرفتی محدود» به پایان رسید.

به گزارش فارس، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی درباره «پیشرفت کم» حاصل شده در مذاکرات اخیر ایران و 5+1 در ژنو، تاکید کرده که ایران باید برای کم کردن توان غنی سازی خود تصمیم بگیرد.

رادیو ملی آمریکا (NPR) در گزارشی پیرامون دور آخر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 در ژنو که در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد، نوشت: «دیپلماتهای غربی خیلی کم حرف ساختمان محل مذاکرات را ترک کردند که  شاید این نشانی از فاصله طولانی باقی مانده تا حل مسئله (پرونده هسته ای ایران) باشد».

در ادامه این گزارش بر عقب گرد در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 و پیشرفت محدود در آن تاکید شده و آمده است: «مذاکره کنندگان برای خودشان 1 مارس را به عنوان ضرب الاجل رسیدن به "توافق سیاسی" قرار دادند تا در این تاریخ به چارچوبی برای جزئیات آنچه که توافق نهایی به چه نحوی باشد، برسند».

رادیو ملی آمریکا در گزارش خود تصریح می کند: «به منظور ایجاد یک چارچوب واقعی، "تصمیمات دردناکی" باید اتخاذ شود. ایران باید تصمیم بگیرد آیا توانایی غنی سازی خودش را به عقب برمیگرداند یا نه و غرب باید تصمیم بگیرد کدام تحریمها و چه زمانی لغو شوند».

این گزارش در حالی منتشر شده که وزیر خارجه ایران روز گذشته با بیان اینکه به مرحله ای رسیده ایم که جزییات مرحله بسیار جدی است، گفت: «بارها تأکید کرده ایم که باید طرف مقابل بپذیرد که اگر بخواهد با ایران به یک راه حل مذاکراتی برسد باید از سیاست فشار دست بردارد. نمی تواند هم با ایران مذاکره کند و هم به ایران فشار وارد سازد».

ظریف با اشاره به کنفرانس امنیتی مونیخ همچنین گفته بود: براساس شنیده های من همه وزرای خارجه 1+5 در مونیخ هستند و احتمال یک دور دیگر مذاکرات ایران و 1+5 در مونیخ است. (+)

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در حالی این هفته در شهر ژنو سوئیس به پایان رسید که طرفین قرار بود تا سوم آذر امسال بر سر راهکار جامع به توافق برسند. با این حال پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا گفت وگوها برای بار دوم تمدید شود. بر اساس برنامه جدید، دو طرف برای رسیدن به چارچوب توافق تا روز 10 اسفند و برای حصول توافق نهایی تا 9 تیر ماه زمان دارند.


نظر شما :