ایران تصمیم گیر حل بن بست ریاست جمهوری لبنان است

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۰۲:۱۹ کد : ۱۹۴۴۰۲۲ سرخط اخبار

یک نماینده پارلمان لبنان گفت حل بن بست ریاست جمهوری این کشور به ایران بستگی دارد.

به گزارش عصرایران به نقل از سایت لبنانی النشره، احمد فتفت نماینده پارلمان لبنان افزود: پرونده ریاست جمهوری لبنان در گرو تصمیم ایران است و این موضوع با مذاکرات ایران و آمریکا ارتباط دارد.

 پارلمان لبنان از 10 ماه پیش تاکنون در انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام مانده است. لبنان هم اکنون رئیس جمهور ندارد و نخست وزیر با حفظ سمت به صورت موقت مسؤولیت های ریاست جمهوری را برعهده دارد.

در این مدت پارلمان بارها رای گیری کرده است اما هیچ از کاندیداها نتوانسته اند رای لازم را برای راهیابی به کاخ ریاست جمهوری به دست بیاورند.

هم اکنون دو جناح 14 مارس و 8 مارس در لبنان بر کاندیداهای خود برای ریاست جمهوری این کشور پافشاری می کنند و نتوانسته اند درباره یک کاندیدای مشترک به توافق برسند. 

در حال حاضر سمیر جعجع کاندیدای جناح 14 مارس (به رهبری سعد حریری - حزب المستقبل و مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه و نزدیک به عربستان سعودی، فرانسه و آمریکا) و میشل عون کاندیدای جناح 8 مارس (به رهبری حزب الله لبنان و حامیان ایران و سوریه) برای ریاست جمهوری لبنان هستند.

فتفت نماینده پارلمان لبنان و عضو فراکسیون حزب المستقبل به رهبری سعد حریری اضافه کرد: فکر نمی کنم در مذاکرات حزب الله لبنان و حزب المستقبل به صورت جدی به موضوع بن بست ریاست جمهوری لبنان پرداخته شود.

حزب الله لبنان و حزب المستقبل از چندی پیش با هدف کاهش تنش های سیاسی در لبنان، سلسله مذاکرات دوجانبه ای را آغاز کردند. یکی از موضوعات در دستور کار این مذاکرات مشکل ریاست جمهوری این کشور است.

وی افزود: ایران تصمیم گیر اصلی در موضوع حل بن بست ریاست جمهوری لبنان است. حل این مسئله با مذاکرات ایران و آمریکا درباره مسئله هسته ای تهران مرتبط است.

او که قبل از این وزیر کشور لبنان بود ادامه داد: حزب الله لبنان از طریق میشل عون (کاندیدای جناح 8 مارس) مانع از انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان می شود. 

فتفت قبل از این هم گفته بود سوریه و لبنان تحت قیومیت ایران قرار دارند.
ایران بارها از توافق داخلی لبنانی ها با هدف انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور حمایت کرده است.

کلید واژه ها: المستقبل حزب المستقبل


نظر شما :