دردسر سخنرانی ضد ایرانی نتانیاهو برای 3 دیپلمات

۱۸ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۴۴۰۵۱ سرخط اخبار

دو نماینده کنگره آمریکا گفته اند از حضور در جلسه سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره ایالات متحده خودداری خواهند ورزید و برخی منابع غیبت جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در این سخنرانی را نیز محتمل دانسته اند.
 
به گزارش بی بی سی، جان لوئیس و جی. کی. بلومناوئر، اعضای مجلس نمایندگان کنگره آمریکا از حزب دموکرات گفته اند که در جلسه مشترک مجلس نمایندگان و سنا برای سخنرانی نخست وزیر اسرائیل که قرار است روز ٣ مارس ایراد شود حاضر نخواهند شد.
 
آقای لوئیس، که به خاطر فعالیت در نهضت پیشبرد حقوق مدنی در آمریکا شهرت دارد، گفته است که دعوت یکجانبه جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان از بنیامین نتانیاهو "توهینی به رئیس جمهوری و وزارت خارجه است که نمی توان آن را نادیده گرفت." کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا گفته اند که دعوت از نتانیاهو بدون هماهنگی با دولت صورت گرفته و رئیس جمهوری در طول اقامت نخست وزیر اسرائیل در آمریکا با او ملاقاتی نخواهد داشت.
 
دفتر رئیس جمهوری آمریکا دلیل این تصمیم را نزدیک بودن تاریخ سفر بنیامین نتانیاهو به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل اعلام کرده و گفته است که مقامات آمریکایی از ملاقات با مقامات هر کشوری در چنین شرایطی خودداری می کنند تا شبهه جهت گیری انتخاباتی و دخالت در امور داخلی کشورها ایجاد نشود.
 
همچنین، انتظار می رود نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود، برنامه هسته ای ایران را هدف انتقاد شدید قرار داده و از اقدام احتمالی کنگره در تشدید تحریم علیه ایران حمایت به عمل آورد. رئیس جمهوری و وزارت خارجه آمریکا تاکید داشته اند که با توجه به تلاش های دیپلماتیک جاری برای حل بحران هسته ای ایران، چنین تحریم هایی سازنده نخواهد بود و مورد تایید آنان نیست.

جی. کی. بلومناوئر گفته است به این دلیل از شرکت در جلسه مشترک مجالس کنگره در روز ٣ مارس خودداری خواهد ورزید که حاضر نیست "در اینگونه اقدامات تبلیغاتی بی ملاحظه" سهیم باشد.

وی افزوده است که قانون اساسی ایالات متحده تصریح دارد که سیاستگزاری و فعالیت در حوزه سیاست خارجی در حیطه اختیارات رئیس جمهوری است و "این واقعیت که رئیس مجلس نمایندگان مایل است برای مقاصد نمایشی، باعث تضعیف دیپلماسی کشور شود، تاسف آور است."
 
این نماینده مجلس نمایندگان همچنین از بنیامین نتانیاهو به خاطر قبول دعوت بینتر بدون در نظر گرفتن ملاحظات رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد و گفت که نخست وزیر اسرائیل در نظر دارد از این سفر برای مقاصد سیاسی بهره برداری کند.
 
همزمان، برخی منابع گفته اند که ممکن است جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز از حضور در جلسه سخنرانی نخست وزیر اسرائیل خودداری ورزد. معاون رئیس جمهوری آمریکا رئیس رسمی سنای ایالات متحده است و قاعدتا باید در مراسم رسمی در کنگره، شرکت کند. کاخ سفید هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است اما با توجه به اظهارات قبلی دفتر رئیس جمهوری در مورد زمانبندی سفر نتانیاهو و روابط نه چندان گرم او و باراک اوباما، احتمال غیبت جو بایدن از جلسه مشترک کنگره وجود دارد.
 
در خبری دیگر، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل تایید کرده است که سه دیپلمات این کشور به دلیل انتشار مطالبی در انتقاد از نخست وزیر و وزیر خارجه در صفحه توئیتر خود، از سمت هایشان معلق شده اند. سه فردی که به حالت تعلیق در آمده اند در سفارتخانه های اسرائیل در سوئیس و هند و دفتر وزارت خارجه در بیت المقدس خدمت می کردند. سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، ضمن تایید این خبر، از دادن جزئیاتی در این مورد خودداری ورزیده است.
 
پیشتر گزارش شده بود که ییگال کاسپی، سفیر اسرائیل در سوئیس، در صفحه توئیتر خود مطلبی را از روزنامه هاآرتص نقل کرده که در اشاره به سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا، گفته است "هرگاه به نظر می رسد که نتایناهو روابط با کاخ سفید را به حداقل ممکن تنزل داده، او موفق می شود آن را چند درجه دیگر تنزل دهد."

موران نیز مطلبی از توئیتر یک وبلاگ نویس اسرائیلی را در توئیتر خود نقل کرده که گفته است: "نتانیاهو به همه چیز توجه دارد جز مشکلات اجتماعی کشورش."
 
یارون بامبورگ، کارشناس سیاسی وزارتخارجه و سخنگوی سابق سفارت اسرائیل در پاریس هم به علت ابراز نظری انتقاد آمیز از رهبر حزب وطن یهودی از سمت خود به حالت تعلیق در آمده است. بامبورگ گفته بود که رهبر این حزب "شخصی متوهم، منتظر ظهور و  خشونت گرا " توصیف کرده است.
 
آقای کاسپی همراه با آسف موران، رایزن سیاسی سفارت اسرائیل در هند برای توضیح در مورد تخطی از مقررات به اسرائیل احضار شده اند. یک کارشناس اسرائیلی گفته است که ماموران سیاسی یک کشور مجاز نیستند هنگام خدمت در سمت هایی به عنوان نماینده کشورشان، به تخطئه سیاست های پایتخت خود بپردازند.

کلید واژه ها: نتانیاهو رئیس جمهوری آمریکا توئیتر بنیامین نتانیاهو


نظر شما :