«جنبش بدر» سردمدار جنگ علیه داعش

۲۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۴۴۳۴۶ سرخط اخبار
یک روزنامه آمریکایی به دستاوردهای جنبش «بدر» علیه تکفیری های داعش در عراق اشاره و گزارش کرد جلودار بودن این جنبش نگرانی هایی را در واشنگتن به وجود آورده که در نهایت نقش این کشور در مبارزه با داعش کمرنگ شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی در زمینه عوامل و گروههایی که در حال مبارزه با تکفیری های «داعش» در عراق هستند نوشت که اخیراً حملات تهاجمی علیه تکفیری های داعش در استان «دیالی» عراق به رهبری جنبش بدر صورت گرفته است که همین حمله جایگاه این جنبش را بعنوان یک نیروی نظامی غالب در سراسر قلمرویی که از جنوب عراق به سمت کرکوک در شمال این کشور امتداد دارد، تقویت کرد.

این گزارش سپس به نقش ایران و تأثیرگذاری این کشور در اقداماتی که این جنبش صورت می دهد اشاره کرد و نوشت که تابلوهای تبلیغاتی که دلاوری های اعضای این جنبش را نشان می دهد به همراه تصاویر آیت الله خمینی و خامنه ای در عراق به چشم می خورد.

«مایکل نایتس» از موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن تصریح کرد اگر مبارزه علیه تکفیری های داعش، در مسیر کنونی ادامه یابد این خطر وجود دارد که آمریکا در نهایت داعش را شکست دهد اما در این پروسه، عراق را در مقابل نفوذ ایران از دست بدهد.

فرماندهان آمریکایی در حال بررسی اعزام نیروهای زمینی به عراق برای مقابله با داعش و بازپس گیری موصل هستند اما «کریم النوری» سخنگو و فرمانده نظامی جنبش بدر می گوید که نیازی به نیروهای زمینی آمریکایی برای بازپس گیری موصل ندارند و به تنهایی می توانند داعش را شکست دهند.

با اینحال، گزارش ها نشان می دهد که کمک رسانی آمریکا در مقابله با داعش در عراق بسیار دیرهنگام بوده است و دو ماه بعد از آنکه شبه نظامیان به سمت پایتخت عراق حمله ور شدند، تازه آمریکا به فکر کمک رسانی به عراق افتاد.

این گزارش در زمینه نقش فرماندهان ایرانی در کمک رسانی به گروههایی چون جنبش بدر در عراق برای مقابله با داعش نوشت، «قاسم سلیمانی» فرمانده ارشد نیروهای ایران در خط مقدم عراق حضور مداوم دارد.

طبق این گزارش، «هادی الامیری» فرمانده جدید قدرتمند جنبش بدر به طور مستقیم فرماندهی میدان نبرد علیه داعش را برعهده گرفته است.

این گزارش سپس نوشت که فرمانده بدر می گوید که جبنش وی ترجیح می دهند که حتی در حملات خود به موصل از کمک آمریکا بهره نگیرند.

وی تصریح کرده است اگر آمریکا می خواهد هم اکنون به حملات هوایی خود ادامه دهد «ما مشکلی نداریم اما زمانیکه ما در صحنه حضور داریم نباید حمله کنند. ما نمی خواهیم تاریخ بنویسد که ما با پوشش آمریکا، یک حمله (علیه داعش) صورت دادیم.»
 

کلید واژه ها: بدر تکفیری های جنبش بدر


نظر شما :