متن کامل گزارش جدید IAEA درباره ایران

۰۱ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۴۴۴۷۹ سرخط اخبار

آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید خود را درباره عدم انحراف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با عنوان اجرای توافقنامه پادمان های ان پی تی و شروط مرتبط با آن در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط جمهوری اسلامی ایران

    تحولات اصلی:

-مدیر کل با وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در تاریخ هفتم فوریه دوهزار و پانزده دیدار و گفتگو کرد. آنها درباره اهمیت ادامه گفتگو میان آژانس و ایران در همه سطوح اتفاق نظر داشتند. مدیرکل همچنین بر نیاز به حل هر چه زودتر همه مسائل باقیمانده مرتبط با برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

-ایران هیچ توضیحی ارائه نکرده است که آژانس بتواند دو راهکار عملی باقیمانده را مشخص و روشن کند. همچنین ایران هیچ راهکار عملی در گام بعدی چارچوب همکاری پیشنهاد نکرده است.

-آژانس نظارت و راستی آزمایی را در رابطه با تدابیر مربوط به مسائل هسته ای که در طرح مشترک اقدام آمده است ، همانطور که دوباره تمدید شد، ادامه داده است.

-از زمانی که طرح مشترک اقدام اجرایی شد، ایران در تاسیسات هسته ای اعلام شده خود ، هگزا فلورید اورانیوم uf6 را بیشتر از اورانیوم 235 پنج درصد غنی سازی نکرده است و همه ذخیره uf6 که تا حد اورانیوم 235 بیست درصد غنی شده باشد، یا به اکسید اورانیوم تبدیل شده است یا غنای آن کم شده است.

-غنی سازی uf6 تا اورانیوم 235 پنج درصد به همان سرعت و اندازه ای که در گزارشهای قبلی مدیر کل آژانس آمده ، ادامه یافته است. میزان چنین ماده هسته ای که به شکل uf6 غنی شده تا اورانیوم 235 پنج درصد باقی می ماند هفت هزار و نهصد و پنجاه و دو ممیز نه دهم کیلوگرم است.

-هیچ قطعات اصلی و مهم اضافی در راکتور IR-40 نصب نشده است و هیچ موردی از تولید و آزمایش سوخت برای راکتور وجود نداشته است.

-ایران همچنان برای آژانس امکان دسترسی مدیریت شده را به کارگاههای مونتاژ سانتریفوژ ، کارگاههای تولید روتر سانتریفوژ و تاسیسات ذخیره سازی فراهم کرده است.

    َA. مقدمه

1. گزارش مدیر کل آژانس به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت، درباره اجرای توافق پادمانهای ان پی تی و شروط مرتبط با آن در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش شامل اطلاعات از جمله مربوط به اجرا تدابیر تحت بیانیه مشترک درباره چارچوب همکاری ( موسوم به چارچوب همکاری) و طرح مشترک اقدام است که دوباره تمدید شد.

2.شورای امنیت تایید کرده است که گامهای مورد نظر شورای حکام در قطعنامه هایش برای ایران الزام آور است. شروط مرتبط با قطعنامه مذکور شورای امنیت طبق بند هفت منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شده است ، بر اساس مفاد آن قطعنامه ها اجباری هستند. اجرای کامل تعهدات ایران به منظور مطمئن کردن جامعه بین المللی درباره ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران لازم است.

3. همانطور که قبلا هم گزارش شد، یازدهم نوامبر دوهزار و سیزده آژانس و ایران بیانیه مشترک درباره چارچوب همکاری را امضا کردند. در چارچوب همکاری ، آژانس و ایران توافق کردند در رابطه با فعالیتهای راستی آزمایی که آژانس برای حل همه مسائل فعلی و گذشته انجام می دهد، همکاری بیشتری داشته باشند و این فعالیتها را به شکلی گام به گام پیش ببرند. تدابیر و راهکارها توافق شده تا این تاریخ در رابطه با چارچوب همکاری در پیوست شماره یک فهرست شده است.

4. همانطور که قبلا هم گزارش شد، بیست و چهارم نوامبر دوهزار و سیزده طرح مشترک اقدام میان چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا ( سه کشور اروپایی بعلاه سه کشور غیراروپایی) و ایران امضا شد. طرح مشترک اقدام بیستم ژانویه دوهزار و چهارده ابتدا برای مدت شش ماه به اجرا درآمد. همانطور که گروه سه کشور اروپایی به علاوه سه کشور غیر اروپایی (گروه سه به علاوه سه) و ایران درخواست کرده بودند و با حمایت شورای حکام نیز( بر اساس بودجه فراهم شده) ، آژانس فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمایی هسته ای مرتبط با طرح مشترک اقدام را شروع کرد که از جمله آنها فعالیتهایی اضافه بر آن چیزی بود که قبلا طبق توافق پادمانی ایران و قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت انجام می شد. بیست و چهارم ژوئیه دوهزار و چهارده، طرح مشترک اقدام تا بیست و چهارم نوامبر دوهزار و چهارده تمدید شد.

5. بیست و چهارم نوامبر دوهزار و چهارده، طرح مشترک اقدام تا سی ژوئن دوهزار و پانزده تمدید شد. آژانس برای فعالیتهای لازم نظارت و راستی آزمایی ، مجموعا به چهار میلیون و ششصد هزار یورو به صورت بودجه داوطلبانه فوق العاده نیاز داشت. تا شانزدهم فوریه دوهزار و پانزده ، شماری از کشورها قول دادند مجموعا شش میلیون یورو کمک کنند.

6. این گزارش به تحولات از زمان گزارش قبلی مدیر کل و همچنین مسائل مروبط به درازمدت می پردازد.

B.

7. شورای حکام در قطعنامه نوامبر دوهزار و یازده ، تاکید کرد حیاتی است که ایران و آژانس گفتگوهای خود را با هدف حل فوری همه مسائل باقیمانده به منظور فراهم کردن شفاف سازی مربوط به آن مسائل از جمله دسترسی به همه اطلاعات، اسناد، سایتها ،مواد و پرسنل در ایران ، فشرده تر کنند. شورای حاکم در قطعنامه خود به تاریخ سپتامبر دوهزار و دوازده به این نتیجه رسید که همکاری ایران با خواسته های آژانس به منظور حل همه مسائل باقیمانده اساسی است و فوریت دارد تا اعتماد بین المللی به صرفا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران بازگردد.

8. همانطور که در گزارشهای قبلی مدیرکل آژانس آمده است، در اکتبر و نوامبر دوهزار و چهارده، مقامات ایران و آژانس بحثها و گفتگوهایی در رابطه با اجرای دو راهکار عملی توافق شده در ماه مه دوهزار و چهارده در گام سوم چارچوب همکاری که همچنان اجرا نشده باقی مانده است، انجام دادند. این تدابیر و راهکارها مربوط به شروع انفجار مواد منفجره با قدرت بالا و محاسبات انتقال نوترونی است( پیوست شماره یک ). ایران هیچ توضیحی ارائه نکرده است که آژانس بتواند دو راهکار عملی باقیمانده را روشن و شفاف سازی کند. دوم نوامبر دوهزار و چهارده توافق شد که نشست فنی دیگری برای بحث بیشتر درباره این تدابیر و راهکارهای عملی هر چه زودتر برگزار شود اما به درخواست ایران این نشست تا پیش از بیست و چهارم نوامبر دوهزار و چهارده نباشد( ضرب الاجل در آن زمان پایان اعتبار طرح مشترک اقدام بود ).

9. هفتم فوریه دوهزار و پانزده ، مدیر کل آژانس گفتگوهایی با وزیر خارجه ایران، آقای محمد جواد ظریف ، در مونیخ انجام داد. آنها درباره اهمیت ادامه گفتگوها میان آژانس و ایران در همه سطوح توافق کردند. مدیر کل همچنین بر نیاز به حل هر چه سریعتر همه مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

10. از زمان گزارش قبلی مدیر کل ، ایران هیچ توضیحی ارائه نکرده است که آژانس بتواند دو راهکار عملی باقیمانده ایران را روشن و شفافسازی کند. آژانس همچنان آماده است سوالات بیشتری از ایران بپرسد تا بتواند این شفافسازی را آسانتر کند.

11. همانند گزارشهای قبلی، در چندین مناسبت از اوت دوهزار و چهارده ، آژانس از ایران دعوت کرده است تدابیر و راهکارهای عملی جدیدی ارائه کند تا ایران آنها را در گام بعدی چارچوب همکاری اجرا کند. ایران هیچ راهکار عملی جدیدی ارائه نکرده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود با عنوان «اجرای توافقنامه پادمانهای ان پی تی و شروط مرتبط با آن در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط جمهوری اسلامی ایران» می افزاید:

‍C. تاسیسات اعلام شده در چارچوب توافق پادمانی با ایران

12. براساس توافق پادمانی، ایران وجود هجده تاسیسات هسته ای و 9 موقعیت خارج از آنها (LOFs) را که مواد هسته ای به طور معمول در آن استفاده می شود به آژانس اعلام کرده است. گرچه برخی فعالیتهای ایران در بعضی از این تاسیسات خلاف قطع نامه های شورای حکام و شورای امنیت است، اما آژانس کماکان نبود انحراف مرتبط با مواد هسته ای را در این تاسیسات و موقعیتهای خارج از آن (LOFs) تایید می کند.

D. فعالیت های مرتبط با غنی سازی

13. برخلاف قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت؛ ایران همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اش را در تاسیسات اعلام شده ذیل متوقف نکرده است. باوجود این از بیستم ژانویه 2014، ایران UF6غنی شده تا اورانیوم 235 با غنای بیش از 5 درصد تولید نکرده است و همه ذخیره UF6 غنی شده تا اورانیوم 235 با غنای بیست درصد خود را رقیق سازی یا به اکسید تبدیل کرده است. همه فعالیت های هسته ای ایران در تاسیسات اعلام شده مطابق پادمان های آژانس است و همه مواد هسته ای، زنجیره سانتریفوژها و ایستگاه های تغذیه و خارج سازی در آن تاسیسات زیر نظر برنامه نظارتی آژانس قرار دارد.

14. ایران اعلام کرده است هدف از غنی سازی UF6 تا اورانیوم 235 با غنای پنج درصد تولید سوخت تاسیسات هسته ای است. علاوه بر این ایران اعلام کرده است هدف از از غنی سازی UF6 تا اورانیوم 235 با غنای بیست درصد تولید سوخت رآکتورهای تحقیقاتی است.

15. از زمانی که ایران غنی سازی را در تاسیسات اعلام شده خود آغاز کرده است، غنی سازی در تاسیسات ذیل انجام شده است:

14174.9 کیلوگرم UF6 (877.6 کیلوگرم افزایش از گزارش قبلی مدیر کل) غنی شده تا اورانیوم 235 با غنای 5 درصد، که از این میزان 7952.9 کیلوگرم (337.4 کیلوگرم کاهش از گزارش پیشین آژانس) به صورت UF6 غنی شده تا اورانیوم 235 با غنای پنج درصد باقی مانده است و بقیه آن غنی سازی یا اکسید شده است.

تا زمانی که ایران غنی سازی UF6 را تا اورانیوم 235 با غنای بیست درصد متوقف کرد، 447.8 کیلوگرم از این مواد تولید شد که همه آن رقیق یا اکسید شد.

D.1. نطنز

16. کارخانه غنی سازی سوخت(FEP) کارخانه غنی سازی برای تولید اورانیوم با غنای پایین (LEU) است و نخستین بار در سال 2007 عملیاتی شد. کارخانه به سالن تولید A و سالن تولید B تقسیم می شود. بر اساس اطلاعات طراحی که ایران ارائه کرده است، هشت واحد هر کدام شامل هجده زنجیره سانتریفوژ برای سالن تولید A در نظر گرفته شده است؛ در مجموع بیست و پنج هزار سانتریفوژ در 144 زنجیره. هم اکنون یک واحد سانریفوژ های IR-2m ، پنج واحدIR-1 دارد و دو واحد دیگر بدون سانتریفوژ است. ایران قرار است اطلاعات طراحی سالن B را در اختیار آژانس قرار دهد. آژانس تایید می کند سالن تولید B بدون سانتریفوژ است.

17. در واحدی که سانتریفوژهایIR-2m داردتا هشتم فوریه2015 اوضاع در مقایسه با گزارش پیشین دبیرکل تغییر نکرده است: شش زنجیره مشتمل بر سانتریفوژهای IR-2m به طور کامل نصب شده است؛ هیچ کدام از زنجیره ها با UF6 طبیعی تغذیه نشده است و کارهای مقدماتی نصب دوازده زنجیره سانتریفوژهای IR-2m به پایان رسیده است.

18. در پنج واحدی که شامل سانتریفوژهای IR-1 است تا هشتم فوریه 2015 اوضاع در مقایسه با گزارش پیشین مدیرکل آژانس تغییر نکرده است: نود زنجیره به طور کامل نصب شده است و از این تعداد پنجاه و چهار عدد با UF6 طبیعی تغذیه شده است. آن طور که پیش تر گزارش شد، کار مقدماتی نصب 36 زنجیره مشتمل بر سانتریفوژ های IR-1 در دو واحد بدون سانتریفوژ به پایان رسیده است.

19. درفاصله پانزدهم نوامبر 2014 و دوم دسامبر 2014، آژانس در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز بازرسی های فیزیکی و عینی موجودی انبار انجام داد تا موجودی اعلام شده ایران را راستی آزمایی کند. از آغاز به کار مجموعه نظنز در سال 2007 تا هفتم فوریه 2015، ایران زنجیره سانتریفوژها را با 156734 کیلوگرم UF6 طبیعی تغذیه و در مجموع 13730 کیلوگرم UF6 غنی شده تا اورانیوم 235 با غنای پنج درصد تولید کرده است.

20. تا بیست و چهارم نوامبر 2014، ایران حدود 4118 کیلوگرم UF6 غنی سازی شده تا اورانیوم 235 با غنای دو درصد را به اورانیوم طبیعی تبدیل کرده است.

21. بر اساس نتایج آنالیز نمونه های محیطی برگرفته از کارخانه تولید سوخت نطنز و سایر فعالیت های راستی آزمایی، آژانس نتیجه می گیرد فعالیت این تاسیسات آن گونه است که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مربوطه (DIQ) اعلام کرده است.
 

کلید واژه ها: طرح مشترک اقدام سانتریفوژ ایران


نظر شما :