عربستان دست به دامان مشعل شد

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۷ کد : ۱۹۴۵۳۸۶ سرخط اخبار
همزمان با انتشار اخبار دعوت رئیس دفتر سیاسی حماس برای سفر به عربستان، برخی منابع سیاسی اعلام کردند که ریاض تلاش دارد در این سفر خالد مشعل را به میانجی گری میان عربستان و حزب اصلاح یمن (اخوان المسلمین) وادار کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، منابع سیاسی آگاه که خواستند نامشان فاش نشود می گویند خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به درخواست عربستان عملا تلاش برای میانجی گری میان ریاض با حزب اصلاح یمن را آغاز کرده است اما جزئیات بیشتری ارائه ندادند.

به گفته منابع مذکور این اقدامات بنا به درخواست عربستان و به خاطر نگرانی های ریاض از اوضاع یمن صورت می گیرد.

حزب اصلاح یمن از بزرگترین احزاب سنی این کشور و سازمان یافته ترین تشکل سیاسی یمنی است که گرچه روابط خوبی با حوثی ها ندارد اما از منصور هادی نیز با قاطعیت حمایت نمی کند و ریاض در تلاش است تا با میانجی گری حماس بتواند این حزب را به حمایت از منصور هادی و بازگرداندن وی به قدرت مجاب کند. گفته می شود که این حزب تنها قدرت سیاسی در یمن است که می تواند با حوثی ها رقابت کند.

این منابع تصریح کردند که میانجی گری مشعل پس از تماس های مکرر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد این کشور، محمد بن نایف، معاون ولیعهد عربستان و محمد بن سلمان وزیر دفاع این کشور با خالد مشعل ظرف دو روز گذشته صورت گرفته است و آنها در جریان این تماس ها از وی خواستند تا وی به دلیل روابط مستحکمی که با حزب اصلاح دارد میان ریاض و این حزب میانجی گری کند.

این درخواست ریاض برای میانجی گری حماس تحولی در روابط عربستان سعودی با جنبش حماس به شمار می آید چرا که روابط دو طرف ظرف سال های اخیر شاهد تنش های زیادی بود.

فهمی هویدی، نویسنده و روزنامه نگار مصری در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: خالد مشعل به من اطلاع داده که یخ روابط میان حماس و ریاض بعد از گذشت چهار سال از تعلیق روابط آب شده است. تماس هایی صورت گرفته است و مشعل شخصا با سلمان بن عبدالعزیز صحبت کرده که این مساله راه را برای سفر مشعل به ریاض هموار کرده است.

کلید واژه ها: میانجی حماس میانجی گری خالد مشعل


نظر شما :