منصور هادی خواستار مداخله نظامی در یمن شد

۰۵ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۹۴۵۶۶۳ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن گفت که کشورش خواهان مداخله نظامی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یمن برای پایان بحران سیاسی است.

به گزارش ایسنا، ریاض یاسین، وزیر خارجه در دولت مستعفی یمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط اعلام کرد، مقامات عدن (عبد ربه منصور هادی) خواهان مداخله نیروهای "سپر جزیره" در یمن شده اند تا مانع از پیشروی های جنبش انصارالله شوند.

وی تصریح کرد که از شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل و همچنین جامعه بین الملل خواسته شده است تا منطقه پرواز ممنوع در یمن اعمال شود.

ریاض یاسین تاکید کرد که باید از بکارگیری هواپیماهای نظامی در فرودگاه هایی که جنبش انصارالله کنترل آن را در اختیار دارد ممانعت به عمل آید. وی همچنین مدعی شد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن نماینده این کشور در نشست سران عربی در شهر شرم الشیخ در روزهای 28 و 29 مارس جاری خواهد بود.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از ریاض یاسین گزارش داد، پرونده یمن در جریان مذاکرات رهبران عرب در نشست سران آتی مطرح خواهد بود. وی تصریح کرد که منصور هادی در مکانی امن و آرام در عدن به سر می برد و به فعالیت های خود ادامه می دهد.

در همین حال شاهزاده سعود فیصل، وزیر خارجه عربستان در سخنانی در کنفرانس خبری مشترک با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در ریاض تاکید کرد که راه حل در یمن با عقب نشینی انصارالله از نهادهای کشور آغاز می شود.

وی در ادامه مواضع مداخله جویانه کشورهای حوزه خلیج فارس در امور یمن و مخالفتشان با انقلاب مردمی در این کشور اعلام کرد: کشورهای شورای همکاری مخالف اقدامات رهبران حوثی ها هستند و از دولت "قانونی" به ریاست عبد ربه منصور هادی حمایت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از امنیت یمن است، گفت: تحولات اخیر در یمن تمام منطقه را تهدید می کند و باید جامعه بین الملل با این خطرات مقابله کند. این وزیرعربستانی اظهار امیدواری کرد که بحران یمن به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود اما گفت اگر این مساله رخ ندهد کشورهای منطقه اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

هم زمان فیلیپ هاموند از جامعه بین الملل خواست تا نسبت به رخدادهای یمن بی تفاوت نباشند. وی با بیان اینکه انگلیس آماده حمایت از عبد ربه منصور هادی است، گفت: مذاکراتی در این خصوص با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان است. انگلیس از اوضاع کنونی در یمن هراس دارد.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با سعود فیصل مسائل منطقه از جمله اوضاع یمن را مورد بررسی قرار دادند. وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد، این دو مقام توجه ویژه ای را برای حل و فصل بحران یمن براساس از سرگیری مذاکرات ملی فراگیر نشان دادند.

پیشتر نیز کشورهای عضو شورای امنیت در نشست فوق العاده خود در روز یکشنبه بر حمایت از عبد ربه منصور هادی تاکید کرد.

کلید واژه ها: منصور هادی وزیر خارجه عبد ربه منصور هادی


نظر شما :