ظریف: امروز قرار است بیانیه تدوین شود

۱۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۹۴۵۹۷۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قرار است برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی تدوین شود، اما هنوز زمان قطعی صدور بیانیه معلوم نیست.

به گزارش گروه اعزامی مهر به لوزان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح نهمین روز مذاکرات در جمع خبرنگاران در حالی که تمام شب گذشته مشغول مذاکره بود گفت: کار بسیار دشواری است؛ هم مذاکره کردن با این کشور ها که  از یک طرف ما باید مذاکره کنیم و از طرف دیگر برای خود این گروه ها رسیدن به هماهنگی دشوار است.

وی افزود: لذا بنده با اینکه معتقدم اگر مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود باید در چارچوب مقررات بین المللی باشد که تا پایان ماه ژوئن باید تنظیم شود. لذا کار بسیار دشواری است و هنوز تا آن مرحله فاصله داریم.

ظریف بیان کرد: هم دیدگاه های ایران و اعضای ١+٥ و هم دیدگاه های داخلی کشورهای عضو  ١+٥ دارای تفاوت است.

هنوز توافقی درباره راه حل ها صورت نگرفته است

وی گفت: نه فقط در این موضوع بلکه در همه موضوعات و رسیدن به یک چارچوبی که مورد توافق باشد اختلاف است. بعد  از این چارچوب که به عنوان راه حل ها از آن یاد می کنیم نه توافق، رسیدن به توافق تا تیر ماه کار دشواری است و همان طور که ما در مرحله اول دیدیم در ١٥ ماه گذشته کار بسیار  زیادی هم برای توافق ما با گروه و هم برای توافق داخلی آنها صورت گرفته است.

ظریف تصریح کرد: قرار است اگر کارها خوب پیش رود که البته هنوز تا آن مرحله فاصله داریم بیانیه مشترکی صادر شود، ضمن اینکه پیشرفت خوبی حاصل شده هنوز توافقی درباره راه حل ها صورت نگرفته، زمانی که درباره راه حل ها به یک چارچوب برسیم تازه آن موقع روی نگارش توافق نهایی کار می کنیم و  آن موقع توافق خواهیم داشت.

ظریف گفت:برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی قرار است تدوین شود که هنوز این کار ما باقی مانده است که باید انجام دهیم.

توافق برای تأیید به شورای امنیت می رود

وی درباره ارسال توافق به شورای امنیت گفت: اگر در تیر ماه به توافق رسیدیم آن توافق برای تأیید به شورای امنیت می رود.

ظریف خاطرنشان کرد: راه حلها را مرور کردیم؛ این راه حلها به صورت محورهای کلی که باید از امروز تا ده تیر ماه مورد توافق قرار گیرد و به توافق نهایی ختم شود مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای ١+٥ مشغول گفتگو هستند باید ببینیم چه می کنیم.

هنوز زمان صدور بیانیه معلوم نیست

وزیر امور خارجه عنوان کرد: هنوز زمان صدور بیانیه معلوم نیست. هنوز نیاز است بین ١+٥ و اعضای طرف مقابل صحبت هایی شود. ما هنوز از آن خبر نداریم.

ظریف افزود: نیاز است امروز صبح این صحبتها انجام شود. اگر توافق در مورد راه حل ها به جایی برسد، یک بیانیه مشترکی توسط خانم موگرینی و بنده ارائه شود و بعد کار تدوین توافق نهایی شود.

کلید واژه ها: ۱+۵


نظر شما :