پوتین: تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شامل تجهیزات نظامی نمی‌شود

۲۸ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۶۵۸۲ سرخط اخبار

رئیس جمهوری روسیه در یک نطق تلویزیونی با اشاره به تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران تاکید کرد تحریم های سازمان ملل علیه ایران شامل تجهیزات نظامی نمی شود.

به گزارش  فارس، رئیس جمهوری روسیه روز پنج شنبه (امروز) در یک نطق تلویزیونی تاکید کرد قرارداد تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران در سال 2007 به امضا رسیده بود و اکنون با تفاهم سیاسی لوزان و تاکید طرفین مذاکره کننده برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران، روسیه تصمیم به تحویل این سامانه موشکی به ایران گرفت. 

به نوشته اسپوتنیک رییس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی درباره تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران گفت: قراردادی برای تحویل این سامانه موشکی به ایران در سال 2007 امضا شده بود که تحویل آن در سال 2010 و در دوره ریاست جمهوری «مدودف» متوقف شد.

پوتین ادامه داد «شاید هم تایان ما از این واقعیت آگاهی ندارند که تحریم های سازمان ملل شامل تجهیزات نظامی نمی شود. ما از دستورالعمل شورای امنیت سازمان ملل در مورد تحریم ها تبعیت می کنیم.»

رییس جمهور روسیه خطاب به نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت: اس-300 جزء تجهیزات دفاعی است و تهدیدی برا ی اسرائیل نیست.

وی در ادامه گفت وقتی روسیه تجهیازت نظامی خود را به کشوری تحویل می دهد یعنی به شرایط  آن جا، خصوصا درباره خاورمیانه، اهمیت می دهیم. پوتین یادآور شد آمریکا نیز تجهیزات نظامی بسیاری به خاورمیانه ارسال می کند.

پوتین در موضوع تحریم های غرب علیه کشورش گفت علی رغم تحریم های غرب، بحران اوکراین و سیر نزولی قیمت جهانی نفت، اقتصاد روسیه قوی باقیمانده است.

پوتین افزود: تحریمهای غرب به روسیه انگیزه داده تا به دنبال تنوع بخشی اقتصادی رفته و وابستگی خود را به صادرات نفت و گاز کاهش دهد و به دنبال تولید صنایع با تکنولوژی بالا برود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحریم ها بر روسیه گفت تحریم های ضد روسی می تواند به عنوان فرصتی برای توسعه باشد. پوتین در موضوع تاثیر تحریم ها بر کشورش ادامه داد «روسیه ایران نیست. ما کشور بزرگ تری هستیم و اقتصاد بزرگ تری داریم.»

رییس جمهور روسیه در موضوع اوکراین نیز گفت هیچ نیروی نظامی روسی در اوکراین حضور ندارد؛ وی هم چنین  نسبت به عادی شدن روابط میان روسیه و اوکراین ابراز علاقه کرد.

رییس جمهور روسیه درباره رابطه روسیه با آمریکا گفت «آمریکا به متحد نیاز ندارد، آن چه آمریکا نیاز دارد رعیت است.»

کلید واژه ها: سامانه موشکی اوکراین


نظر شما :