انتقادات نماینده جبهه پایداری در مجلس از تفاهم لوزان تمامی ندارد

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۴۶۸۷۱ سرخط اخبار

ماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه طبق بیانیه لوزان طرف مقابل اجرای تحریم ها را برمی دارد نه قانون تحریم را، تأکید کرد: تحریم هسته ای، مالی و اقتصادی به دو شرط برداشته می شود اول این که ایران به تعهدات کلیدی هسته ای خود عمل کند و دوم این که آژانس آن را راستی آزمایی کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حجت الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته در جلسه نقد و بررسی "بیانیه لوزان" که در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: ملاک ما برای بررسی بیانیه لوزان باید فارغ از جناح بندی ها و جهت گیری های سیاسی، متن اصلی بیانیه باشد تا بتوان یک نتیجه علمی و درست از آن گرفت ضمن اینکه در این مورد، مقایسه وضعیت هسته ای کشور در سه زمانِ قبل از توافق ژنو، توافق ژنو و توافق لوزان بسیار مورد توجه است.

وی بیان کرد: پاراگراف سوم بیانیه که بحث اصلی را آغاز می کند، می گوید آنچه در این بیانیه می آید، چارچوب و مبنایی برای رسیدن به توافق نهایی است اولین سؤال این است که آیا می شود که مبنای کاری پذیرفته شود اما جزییات آن پذیرفته نشود؟! وقتی چارچوب مورد توافق باشد جزییاتی که بر اساس این چارچوب هستند نیز پذیرفته خواهد بود بنابراین در لوزان توافقی صورت گرفته است.

حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه در متن بیانیه هشت محور هسته ای ما مورد بحث است، اظهار داشت: محدودیت هایی در نطنز ایجاد شده است در دولت پیشین یکی از مراکز غنی سازی بود اما در توافق نامه ژنو ایجاد مرکز غنی سازی به مدت 6 و 7 ماه ممنوع شد و در بیانیه لوزان نیز آمده است که نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران است یعنی مدت 15 سال ایجاد مرکز غنی سازی جدید ممنوع است و غیر از نطنز نباید مرکز غنی سازی دیگری در ایران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در دولت پیشین 15 هزار و 420 سانتریفیوژ نسل یک و هزار سانتریفیوژ نسل 2 و 2 آبشار 328 در کارخانه نیمه صنعتی نصب و فرآیند نصب ادامه دارد اما در توافقنامه ژنو 15 هزار و 420 سانتریفیوژ نسل یک، 108 سانتریفیوژ نسل 2 و 2 آبشار 328 نصب ولی فرآیند نصب متوقف شد و در بیانیه لوزان 5060 سانتریفیوژ موجود و بقیه با زیرساخت های آنها جمع آوری خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در دولت سابق 3.5 تا 5 درصد غنی سازی داشتیم اما در ژنو توافق شد که غنی سازی 5 درصد به بالا ممنوع شود و آقایان امضا کردند که در لوزان 3.67 درصد تا 15 سال غنی سازی داشته باشیم و این وضعیت نشان می دهد که ما لحظه به لحظه در قضیه هسته ای عقب نشینی می کنیم.

وی با اشاره به محدودیت های در نظر گرفته شده در مرکز هسته ای فردو خاطرنشان کرد: فردو در دولت سابق یک مرکز غنی سازی به همراه ذخیره سازی بود اما در توافقنامه ژنو به یک مرکز غنی سازی بدون خروجی تبدیل شده و در لوزان توافق شده است که فردو مرکز غنی سازی نیست و به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل می شود. فردو برای این تاسیس شده که اگر به نطنز حمله شد، فردو وجود داشته باشد. طبق اطلاعاتی که ایران داده است آمانو می گوید که فردو یک مرکز غنی سازی است این در حالی است که ما فقط برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر سالانه به سی تن اورانیوم ذخیره شده با غنی سازی پنج درصد نیاز داریم.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به محدودیت های ایجاد شده در بحث سانتریفیوژ ها اظهار کرد: در توافقنامه ژنو آقایان پذیرفته اند که تعداد سانتریفیوژ ها تکمیل نشود و در بیانیه لوزان نیز پذیرفته اند که هزار سانتریفیوژ بچرخد و بقیه با زیرساخت های آن ها جمع آوری شود.

وی درباره محدودیت های ایجاد شده در تاسیسات آب سنگین اراک افزود: سرتیم مذاکره کننده روزی می گفت که 5 تا 6 کشور دنیا مانند کانادا و آرژانتین راکتور آب سنگین دارند و یکی از این کشورها ایران است قرار بود در زمستان 92 سوخت مجازی اراک را تکمیل کنیم و در بهار 93 سوخت طبیعی تزریق کنیم.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه یکی از موارد مهمی که آمریکایی ها همیشه درصدد جلوگیری از آن بودند و هستند اراک است، گفت: در دولت سابق 86 درصد از تأسیسات آب سنگین اراک در حال تکمیل شدن بود اما در ژنو توافق کردند که تکمیل و راه اندازی اراک ممنوع است و در لوزان تعهد دادند که قلب راکتور را باید دربیاوریم، یا خودمان منفجر کنیم یا با کشتی به خارج از کشور بفرستیم آقای صالحی می گفت که حداقل چهار سال طول می کشد تا دوباره بخواهیم آن را بسازیم.

وی خاطرنشان کرد: آقایان می گویند که اراک پلوتونیوم تولید می کند شما که بمب نمی خواهید پس پلوتونیوم برای چه می خواهید این در حالی است پلوتونیوم تنها برای ساخت بمب نیست بلکه پلوتونیوم موارد استفاده زیادی دارد و هم اکنون ژاپن سی تن پلوتونیوم دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص محدویت های ایجاد شده در زمینه تحقیق و توسعه صنعت هسته ای کشور در بیانیه لوزان گفت: در دولت سابق تحقیق و توسعه به صورت کامل و در حد توان انجام می شد، یعنی طرح توسعه در زمینه های تبدیل مواد هسته ای، غنی سازی مواد هسته ای، تولید سوخت هسته ای، رآکتورها و تولید سوخت انجام می شد؛ در توافقنامه ژنو ادامه تحقیق و توسعه متوقف شد و در بیانیه لوزان تحقیق و توسعه باید صرفا در مورد سانتریفیوژها انجام شود و باید براساس محدوده و قیودی مورد توافق طرف غربی باشد و در یک جدول زمانی انجام شود.از همه شدیدتر و خطرناکتر بحث نظارت ها است. در دولت سابق نظارت بر مراکز هسته ای روزانه نبود و افراد خاصی اجازه ورود داشتند و نظارت ها محدود بود اما در توافقنامه ژنو قرار شد یک دفعه آقایان 90 درصد از اطلاعات هسته ای را ظرف 3 ماه بدهند.

وی با اشاره به این که در پروتکل الحاقی، دو نوع نظارت سرزده با اطلاع و نظارت سرزده بدون اطلاع وجود دارد، تصریح کرد: ما اجازه خروج فیلم های مراکز هسته ای کشور را به غربی ها نمی دهیم اما در بیانیه لوزان آقایان پذیرفتند که کد 3.1 را اجرایی کنیم بدین معنی که اگر قصد راه اندازی مرکزی را داریم، باید ابتدا به آژانس اطلاع بدهیم و پروتکل الحاقی را بپذیریم یعنی نظارت ها در هرمکان و هر زمان می شود در بیانیه لوزان آمده که آژانس بین المللی باید مجاز باشد که برای نظارت از تأسیسات هسته ای کشور از ابزار مدرن استفاده کند؛ نکند آن ها بخواهند دوربین هایشان را آنلاین کرده تا تمام متخصصان ما را رصد کنند و مورد شناسایی قرار دهند آقایان در ژنو پذیرفته اند که دسترسی ها بیش تر باشد و باید موضوعات گذشته و حال را بیش تر بررسی کنند طبق گزارش آژانس مسأله این است که دانشمندان هسته ای خود را در اختیار آن ها قرار دهیم و آن ها می خوهند که ما تمام مراکز نظامی و متخصصان نظامی خود را در اختیارشان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ایران ملزم شده که به طور کامل با آژانس بین المللی در همه موضوعات باقیمانده همکاری کند و این همکاری شامل اجازه دسترسی بدون تأخیر به همه سایت ها و اشخاص است آنچه قرار است برداشته شود یک چهارم تحریم هاست که تنها مربوط به هسته ای است آقایان توجیه می کنند که مذاکرات فقط هسته ای است اما باید بدانند که هسته ای اهرم فشار است تا بتوان از طریق آن همه تحریم ها را برداریم.

حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه طبق بیانیه لوزان طرف مقابل اجرای تحریم ها را برمی دارد نه قانون تحریم را، تأکید کرد: تحریم هسته ای، مالی و اقتصادی به دو شرط برداشته می شود اول این که ایران به تعهدات کلیدی هسته ای خود عمل کند و دوم این که آژانس آن را راستی آزمایی کند آ ژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که زمانی متن توافقنامه را قبول می کنم که به نگرانی هایم پاسخ دهید حالا اگر نگرانی آژانس معرفی دانشمندان هسته ای و نظامی ما باشد که به قول آقایان خیانت است، چه کنیم.

وی درباره قطعنامه های شورای امنیت، بیان داشت: با قطعنامه جدید شورای امنیت قرار است با دست خودمان محدویت های خودمان را بین المللی، الزامی و قانونی کنیم و آن هم قطعنامه مربوط به هسته ای را متوقف می کند.

حجت الاسلام نبویان یادآور شد: تیم مذاکره کننده می توانست عملکرد بهتری داشته باشد باید پا به پا پیش می رفتیم نه اینکه تحریم ها باقی باشد و ما ملزم به تعهدات فراوان باشیم حال که این همه محدودیت را پذیرفته ایم چرا حاضر به لغو همه تحریم ها نیستند ضمن اینکه بنده همه این موارد را به آقای ظریف انتقال داده ام و ایشان گفتند که در وقت مناسب پاسخ خواهند داد حتما تا به حال وقت پاسخگویی فرا نرسیده است بار دیگر نیز برای شرکت در مناظره با حضور هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده از جمله آقایان ظریف، عراقچی و صالحی اعلام آمادگی می کنم

کلید واژه ها: بیانیه لوزان مرکز غنی سازی نبویان


نظر شما :