دسترسی‌ها تنها در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود

۱۵ خرداد ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۹ کد : ۱۹۴۸۳۹۹ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه ایران روز پنج شنبه در بدو ورود به وین، گفت: از نظر ما دسترسی مدیریت شده به معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی بر مبنای پروتکل الحاقی در صورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحث ها در مورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیدعباس عراقچی که برای انجام دور جدیدی از گفت وگوهای هسته ای در سطح معاونین ایران و 1+5 در صدر هیات مذاکره کننده کشورمان به وین سفر کرده است، درخصوص اظهار نظر نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای که گفته بود کار تنظیم متن توافق جامع هسته ای رو به پایان است گفت:ما پیشرفت های زیادی در متن توافق نهایی داشته ایم اما درخصوص ضمائم آن هنوز پیشرفت ها به میزان زیادی نبوده و کار همچنان ادامه دارد.
 
عراقچی با بیان اینکه کار بسیار سخت و پیچیده است، افزود: به هر حال چند هفته دیگر فرصت داریم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر یا حتی زودتر کار را به سرانجام برسانیم.
 
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران درخصوص غیرقانونی بودن بازدید از مراکز نظامی ایران،گفت: من این نکته را بارها توضیح داده ام که چیزی به عنوان بازرسی و بازدید از مراکز نظامی، غیر نظامی و در حقیقت مراکز هسته ای با این عنوان و شکل نداریم.
 
عراقچی تاکید کرد: آن چیزی که در قالب پروتکل الحاقی مطرح است، بحث "دسترسی مدیریت شده" به تاسیسات هسته ای است، این دسترسی مدیریت شده را قبلا توضیح داده و تاکید کرده ایم که از نظر ما با بازدید یا بازرسی که در ذهن ما شناخته می شود،کاملا تفاوت دارد.
 
وی خاطرنشان کرد:از نظر ما دسترسی مدیریت شده به معنای بازدید یا بازرسی نیست و در همین قالب ما درحال تنظیم قواعدی بر مبنای پروتکل الحاقی در صورت دستیابی به توافق نهایی هستیم که بحث ها در مورد آن همچنان ادامه دارد و هنوز درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.
 
عراقچی تاکید کرد: به هر حال اگر توافقی بدست آید که برمبنای آن پروتکل الحاقی اجرا شود، به عنوان بخشی از توافق نهایی حتما دسترسی که در قالب پروتکل الحاقی داده می شود،دسترسی های مدیریت شده خواهد بود.
 
ششمین دور رایزنی های هسته ای ایران و 1+5 در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز در وین برگزار می شود.
 
هنوز مشخص نیست که این مذاکرات تا چه روزی ادامه خواهد داشت. این گفت و گو ها با حضور همه هیأت های مذاکره کننده 1+5 و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل برگزار خواهد شد.
 

کلید واژه ها: پروتکل الحاقی


نظر شما :