اسراییل جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای را رد کرد

۲۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۵ کد : ۱۹۴۸۶۸۴ سرخط اخبار

پس از آن که یک شرکت برجسته سایبری اعلام کرد که مذاکرات ایران در سه هتل اروپایی توسط ویروسی مربوط به سازمان های جاسوسی اسراییلی شنود شده است، اسراییل این اتهام را رد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی روز چهارشنبه اعلام کرد که سه هتل اروپایی که محل انجام مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در سال 2014 بوده است توسط ویروس « دوکو نسخه 2» که مربوط به سازمان های جاسوسی اسراییل است هک شده است. پس از اظهارنظر این شرکت روسی سوییس و اتریش که این سه هتل در این دو کشور واقع شده است بازرسی برای مشخص شدن جزییات این حمله سایبری را آغاز کرده اند.

پیش تر نیز در ماه مارس روزنامه وال استریت ژورنال از نگرانی مقامات آمریکایی در این مورد که اسراییل در حال جاسوسی از محل مذاکرات ایران و غرب است، خبر داده بود که در آن زمان این ادعا نیز توسط اسراییل رد شد.

شرکت کاسپرسکی معتقد است که وظیفه ویروس دوکو جمع آوری اطلاعات است. این ویروس از برنامه نویسی جدیدی بهره می برد و شناسایی آن کار بسیار دشواری است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان امنیتی نیز پیش تر اعلام کرده بودند که به احتمال زیاد ویروس دوکو توسط اسراییل برنامه نویسی ایجاد شده است.

زیپی هوتولی، معاون وزیر امور خارجه اسراییل با رد این اتهام گفت: گزارش های بین المللی منتشر شده مبنی بر مشارکت اسراییل در جاسوسی و حمله سایبری کاملا بی پایه و بی اساس است. چیزی که در مقطع کنونی اهمیت دارد آن است که از دستیابی ایران و غرب به یک توافق بد جلوگیری شود.

کارل هینز، سخنگوی وزارت کشور اتریش در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: هم اکنون بازرسان ما در حال بررسی مدارک و شواهد لازم در هتل کوبورگ جایی که مذاکرات در ماه جولای سال گذشته انجام شد هستند.

هم چنین مذاکرات در سوییس در حال پیگیری است اگرچه هنوز مشخص نیست چه هتل هایی در این کشور مورد حمله سایبری ویروس دوکو قرار گرفته اند.

مذاکرات اخیر هسته ای ایران با 1+5 در شهرهای وین اتریش و ژنو و لوزان در سوییس انجام شده است.
 

کلید واژه ها: اسراییل دوکو


نظر شما :