تهران از اوپک فاصله می‌گیرد

۲۴ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۴۸۷۵۵ سرخط اخبار
خبرگزاری روسی «ژئوپلیتیک» در گزارشی با وضعیت صادرات نفت و گاز ایران پس از توافق هسته ای، نوشته است که تهران به مرور سیاست های مستقلی از اوپک در پیش می گیرد.

به گزارش فارس، «سارکیس چاتوران» کارشناس روس در مسائل بین الملل در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری سیاسی تحلیل «ژئوپلیتیک» روسیه ضمن یادآوری اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت ایران مبنی بر تلاش شرکت نفتی «لوک اویل» (دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه) برای بازگشت به ایران بعد از لغو تحریم ها و همچنین اظهارت عزیز الله رمضانی، مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران مبنی بر احتمال اتصال خطوط لوله گاز ایران و روسیه در آینده و تمایل ایران به استفاده از خط لوله «ترکیش استریم» به منظور انتقال گاز طبیعی خود به بازار اروپا می گوید: «زمینه های فعالیت بیشتری پیشروی روسیه و ایران قرار خواهد گرفت، دو کشور می توانند تجربیات و فناوری های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند».

به گفته وی رسانه های آذربایجانی که پیش تر اظهارت سفیر ایران در باکو را مبنی بر تمایل ایران به خط لوله گاز «ترانس آناتولی» بازتاب می دادند اکنون سکوت اختیار کردند، چراکه آن ها قطعاً انتظار شنیدن چنین اظهاراتی را از مقامات ایرانی نداشته اند. قابل توجه است که موضع شرکت گاز ایران در 3 ژوئن یعنی چهار روز قبل از انتخابات پارلمانی ترکیه که پیش بینی آن بسیار دشوار بود مشخص شد. جو سیاسی ترکیه طی دو سال اخیر بسیار پیچیده شده است. از یک سو، تهران و مسکو قصد دارند به بازار داخلی ترکیه نفوذ نفتی کنند؛ بازاری که عشق آباد و باکو نیز به سمت آن خط و نشان کشیدند. از دیگر سو خط لوله گاز ترکیش استریم برخلاف خط لوله گاز ترانس آناتولی از دریای سیاه می گذرد، جایی که هیچ کس قادر نیست ثبات میان مدت و طولانی مدت آن را تضمین کند. بنابراین پس از الحاق کریمه به روسیه، توازن قوا در دریای سیاه به سود مسکو تغییر کرده است و تهران نمی تواند از این موضوع چشم پوشی کند  و در حال حاضر جهت گیری گاز ایران به سمت باکو است که درنهایت «صفحه شطرنج گازی» باکو را به سمت مسکو می کشاند.

چاتوران افزود: «در نتیجه مبارزه نفتی آمریکا و عربستان سعودی و همچنین آینده مبهم تحریم های نفتی ایران از یکم لغایت پنجم ژوئن قیمت هر بشکه نفت خام برنت از 64,93 به 62,72 کاهش پیدا کرده است. تهران برای بازگشت به بازارهای جهانی نفت و گاز خود را آماده می کند و این به نوبه خود سازمان کشورهای صادر کننده نفت "اوپک" را که عربستان سعودی رقیب استراتژیک ایران در آن نقش اول را ایفا می کند تحت فشار قرار می دهد، چراکه وزیر نفت ایران از افزایش استخراج سه میلیون بشکه نفت به چهار میلیون بشکه نفت در روز پس از لغو تحریم ها خبر داد. زنگنه همچنین اظهار داشت که "ما همه شرکت ها از جمله لوک اویل را که علاقمند به همکاری با تهران هستند حمایت می کنیم" و پس از لغو تحریم های ایران، طبیعتا بازارهای زیادی پیش روی نفت ایران به وجود خواهد آمد. یکی از این بازارها چین است، چراکه در حال حاضر تامین کننده اصلی نفت چین، عربستان سعودی است  و درگیری در یمن فقط فضای مانور را برای ریاض تنگ تر می کند، زیرا انصار الله در حال حاضر برای بستن تنگه باب المندب از شانس بالایی برخوردار است. بنابراین اوپک عملاً با دست های خود، تهران را به آغوش مسکو و واشنگتن می کشاند».

کارشناس روس در ادامه می گوید: «وزیر نفت ایران با اعلام قیمت منصفانه 75 دلار در ازای هر بشکه نفت سعی کرده است مواضع همکاران خود را در اوپک به هم نزدیک کند، اما نکته اصلی این است که قیمت گذاری نفت نه تنها به خریدار و فروشنده نفت، بلکه به سیاست های پولی فدرال رزرو ایالات متحده نیز بستگی دارد که ضمن انتقادهای صندوق بین المللی پول، افزایش نرخ را از ماه ژوئن به اوایل سال 2016 به تعویق انداخت. درواقع قیمت های جهانی نفت عملا توسط شبه جزیره عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس تعیین می شود و به زودی این امر غیرقابل تغییر خواهد شد. از این رو سیاست های منطقه ای و رویارویی اسرائیل و عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ایالات متحده از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر دولت باراک اوباما در تلاش است روند برنامه هسته ای ایران را که در ژنو به مرحله نهایی نزدیک شده است  سرعت ببخشد. هرچند که ریاض و تل آویو در مواضع واشنگتن نشانه هایی از خصومت را مشاهده می کنند، اما ترجیح می دهند سکوت اختیار کنند، چراکه هم عربستان و هم اسرائیل به حمایت آمریکا برای مهار و مقابله با ایران در منطقه نیازمندند، از این رو عربستان و اسرائیل با تمام قوا تلاش می کنند در پیشبرد برنامه هسته ای ایران وقفه ایجاد کنند».

کلید واژه ها: باکو


نظر شما :