هیچ کسی به نتانیاهو گوش نمی‌کند

۲۵ تیر ۱۳۹۴ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۵۰۱۱۴ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو با توهمی دن کیشوت وار در شرایطی قرار دارد که با آسیابهای بادی می جنگد، بدون آنکه توانایی تاثیر یا تغییر داشته باشد اما هیچ کسی به او گوش نمی کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه العربیه گزارش داد: خشم نخست وزیر اسرائیل به علت بی توجهی جامعه جهانی به هشدارهای او درباره دستیابی به توافقنامه هسته ای با ایران است.
زیاد حلبی خبرنگار شبکه تلویزیونی العربیه در بیت المقدس درباره واکنش اسرائیل به توافقنامه هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک گفت: علت سرخوردگی اسرائیل و شخص نخست وزیر این رژیم به این علت است که آنچه بنیامین نتانیاهو مهمترین دستاوردش در دهه اخیر در مورد اعمال تحریمهای بی سابقه علیه ایران می دانست، با امضای توافقنامه بین غرب و تهران نابود شد. این توافقنامه بدون توجه به موضع اسرائیل که درباره تکرار الگوی کره شمالی هشدار می داد، امضا شد. زیرا امضای توافقنامه با پیونگ یانگ مانع از دستیابی آن به زرادخانه هسته ای نشد.

در ادامه این گزارش پس از پخش بخشی از سخنان بنیامین نتانیاهو آمده است: مخالفت اسرائیل با توافقنامه در اصل به این علت است که این رژیم باور دارد ایران با دستیابی به دانش و توانمندی هسته ای می تواند غرب را فریب دهد و به طور محرمانه به فعالیت های هسته ای نظامی خود ادامه دهد. ایران همچنین با استفاده از میلیاردها دلاری که وارد خزانه آن خواهد شد خواهد توانست با حمایت از متحدانش به ویژه حزب الله، معادلات منطقه ای را تغییر دهد.

یک تحلیلگر اسرائیلی به العربیه گفت: «این توافق نظر در اسرائیل وجود دارد که توافقنامه بد است. نتانیاهو گزینه ای پیش رو ندارد. گزینه نظامی تقریبا امکان پذیر نیست و کشمکش در کنگره به ضرر ما خواهد بود. اسرائیل در مقابل این توافقنامه، قراردادهایی برای دستیابی به تسلیحات پیشرفته با آمریکاییها امضا خواهد کرد. ما همچنین تلاش های اطلاعاتی خود را برای زیر نظر گرفتن ایران گسترش خواهیم داد.»

خبرنگار العربیه خاطر نشان کرد: در برابر بنیامین نتانیاهو تنها یک راه باقی مانده است که به نظر می رسد آن هم محکوم به شکست است. نتانیاهو تلاش خواهد کرد تا با تاثیر گذاشتن بر کنگره آمریکا سیزده نماینده دموکرات را راضی کند تا به پنجاه و چهار سناتور جمهوریخواه در مخالفت با توافقنامه بپیوندند. این اقدام ریسک زیادی دارد و می تواند باعث تشدید اختلاف شخصی بین نتانیاهو و اوباما شود و حتی می تواند تاثیر منفی بر روابط راهبردی بین آمریکا و اسرائیل داشته باشد. نخست وزیر اسرائیل در شرایطی قرار دارد که با آسیاب های بادی می جنگد، بدون آنکه توانایی تاثیر یا تغییر داشته باشد. نتانیاهو زنگ خطر را به صدا درمی آورد، اما هیچ کسی به او گوش نمی کند. موضع گیری نتانیاهو با مواضع گیریهای بین المللی در مورد توافقنامه امضا شده با تهران کاملا متناقض است.

خبرنگار العربیه افزود: توافقنامه غرب با ایران امروز در صدر مطالب مطبوعات اسرائیلی قرار داشت. روزنامه یدیعوت آحارونوت در صفحه نخست خود تیتر «جهان در برابر ایران تسلیم شد» را انتخاب کرد. روزنامه اسرائیلی هایوم نزدیک به بنیامین نتانیاهو تلاش کرد با حمله به دیگران این توافقنامه را «توافقنامه ننگ آور جهانی» توصیف کند. روزنامه نگاران بزرگ اسرائیلی درباره این توافقنامه مقالاتی را منتشر کردند. بعضی از این روزنامه نگاران اسرائیلی به نتانیاهو توصیه کردند به جای تلاش برای کارشکنی در توافقنامه به دنبال توافق با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا باشد، زیرا واشنگتن آماده است غرامت لازم را به اسرائیل با امضای قراردادهای تسلیحاتی پرداخت کند. یک روزنامه نگار اسرائیلی هم از نتانیاهو خواست تا گریه و ناله کردن را کنار بگذارد، زیرا این توافقنامه برای اسرائیل فاجعه آمیز نخواهد بود. مطبوعات اسرائیل با اشاره به بندهای این توافقنامه، آن را عامل نارضایتی این رژیم دانستند. مطبوعات اسرائیلی درباره توانایی این توافقنامه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای ابراز تردید کردند. به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته ای ایران از طرف جامعه جهانی برای اسرائیل نگران کننده است، به ویژه که تهران قدرت بزرگ منطقه ای است. مطبوعات اسرائیل با انتقاد جدی از عملکرد نتانیاهو تاکید کردند او با برهم زدن روابط نزدیک و دوستانه با باراک اوباما، توانایی تاثیرگذاشتن بر موضع واشنگتن را به طور کامل از دست داده است. 
 

کلید واژه ها: العربیه بنیامین نتانیاهو مطبوعات


نظر شما :