هیچ کشوری نمی‌تواند جلوی بازگشت خودکار تحریم‌ها را بگیرد

۰۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۵۰۳۶۶ سرخط اخبار
وزرای خارجه و انرژی آمریکا با نگارش یادداشتی مشترک در یک روزنامه آمریکایی تصریح کرده اند هیچ کشوری نمی تواند جلوی بازگشت خودکار تحریم ها علیه ایران را بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «جان کری» و «ارنست مونیز»، وزرای خارجه و انرژی آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشته اند هیچ کشوری نمی تواند جلوی بازگشت خودکار تحریم ها علیه ایران را بگیرد.

این دو مقام آمریکایی در آغاز یادداشت خود به توصیف وضعیت برنامه هسته ای ایران در زمان آغاز به کار دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پرداخته اند.

آنها می نویسند: «وقتی رئیس جمهور اوباما روی کار آمد با ایرانی مواجه بود که به چرخه سوخت هسته ای دست یافته بود، تأسیسات مخفیانه غنی سازی در داخل کوه احداث کرده و در میانه راه نصب تقریباً ۲۰ هزار سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم قرار داشت در در حال ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و یک رآکتور آب سنگین با قابلیت تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی بود.»

وزرای آمریکایی در اظهاراتی ادعا محور نوشته اند در صورتی که ایران قصد تولید سلاح هسته ای داشت گام در این راه نهاده بود و جامعه بین الملل، اطلاع اندکی درباره برنامه هسته ای این کشور داشت.

کری و مونیز، جمع بندی مذاکرات هسته ای حاصل شده در شهر وین اتریش را «بهترین راه» برای جلوگیری از دست یابی ایران به تسلیحات ادعایی اتمی و «تنها گزینه ماندگار و بادوام» برای نیل به این هدف عنوان کرده اند.

در ادامه این یادداشت سایر ویژگی های مثبت سند وین، از منظر دو وزیر آمریکایی شرح داده شده است.

مواردی از قبیل حمایت جامعه جهانی از این «راه حل دیپلماتیک»، افزایش بازه زمانی مورد نیاز برای دست یابی ایران به سلاح هسته ای، فراهم آوردن اقدامات راستی آزمایی مناسب و قطع مسیرهای دست یابی ایران به سلاح ادعایی ویژگی هایی هستند دو وزیر آمریکایی مورد تأکید قرار داده اند.

کری و مونیز، تأکید کرده اند: «این توافق مبتنی بر راستی آزمایی است، نه اعتماد.»

دو وزیر آمریکایی اضافه کرده اند: «ایران پیش از برخورداری از کاهش محسوس تحریم های اقتصادی بایستی برنامه غنی سازی، برنامه تحقیق و توسعه و ذخائر اورانیوم خود را به عقب بازگرداند.»

کری و مونیز علاوه بر این با تکرار ادعاهای قبلی می نویسند: «بازرسان بین المللی به منظور جلوگیری از تقلب، دسترسی بی سابقه ای به تأسیسات هسته ای اعلام شده ایران و سایر سایت های متضمن نگرانی و چرخه کامل سوخت ایران، از تولید تا ساخت و راه اندازی سانتریفیوژ دسترسی خواهند داشت.»

موضوع بازگشت خودکار تحریم ها، که در روزهای گذشته کانون اعتراضات کارشناسان ایرانی قرار گرفته دیگر محوری است که در یادداشت مشترک واشنگتن پست مورد بخث قرار گرفته است.

کری و مونیز نوشته اند: «اگر ایران به مسئولیت هایش عمل نکند، تحریم ها به جای قبلی خود باز می گردند و هیچ کشوری نمی تواند جلوی این امر را بگیرد.»

آنها با بیان اینکه در صورت نقض کل توافق از سوی ایران، جامعه جهانی از فرصتی بیشتر برای واکنش به آن برخوردار خواهد بود، اضافه می کنند: «ما [در این صورت] به خاطر از بین بردن تمامی گزینه های دیپلماتیک از مجوز اخلاقی لازم برای این امر نیز برخوردار خواهیم بود.»
 

کلید واژه ها: مونیز


نظر شما :