اولین سفیر زن ایران به زودی معرفی می‌شود

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۶ کد : ۱۹۵۰۹۰۹ سرخط اخبار
یکی از وعده های «محمدجواد ظریف»، انتصاب سفیر زن در وزارت امور خارجه ایران بود؛ تابویی که پیش تر در هیچ دولتی شکسته نشد.

به گزارش شرق ، یکی از وعده های «محمدجواد ظریف»، انتصاب سفیر زن در وزارت امور خارجه ایران بود؛ تابویی که پیش تر در هیچ دولتی شکسته نشد. با این حال ظریف در دوسال گذشته هیچ گاه به طور جدی از این مسئله سخن نگفت و زمزمه ها نشان از برخی مخالفت ها با انتصاب سفیر زن داشت. حالا معاون پارلمانی وزارت امور خارجه خبر داده که «به زودی نخستین سفیر زن ایران معرفی خواهد شد».از فروردین سال ٩٤ زمزمه هایی درباره انتصاب مرضیه افخم، سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه به عنوان نخستین سفیر سر زبان ها افتاد اما با این حال حسن قشقاوی درباره نام و نشان خانم سفیر اطلاعات بیشتری رو نمی کند.

 اطلاع رسانی سال ٩٢ و  وعده انتصاب سفیر زن

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پنجم شهریور ٩٢ در خلال یک نشست مطبوعاتی از انتصاب نخستین سخنگو و سفیر زن در این وزارتخانه خبر داد. با این حال ماجرای انتصاب سفیر زن رفته رفته به فراموشی سپرده شد. حالا با پایان یافتن مذاکرات هسته ای، گویا وزارت خارجه به فکر تحقق برخی وعده ها به زنان افتاده و همین است که حالا قشقاوی به تأکید به «شرق» می گوید: «انتصاب سفیر زن از دستور کار وزارتخانه خارج نشده و به زودی محقق خواهد شد». علاوه بر افخم، منصوره شریفی صدر، مدیرکل امور بانوان وزارت امور خارجه یکی دیگر از گزینه های مطرح شده برای انتصاب در مقام سفارت است. سوابق کاری او مربوط به فعالیت دیپلماتیک در شرق آسیا بوده و رایزنی ها نشان از آن دارد که درصورت انتصاب او به سفیری، احتمالا شریفی روانه اندونزی یا بنگلادش خواهد شد. در کارنامه شریفی صدر مسئولیت کارداری در سفارت ایران در ژاپن به چشم می خورد؛ مسئولیتی که در نوع خود یکی از آن نخستین ها برای زنان به شمار می رود.

 فارغ التحصیلان دختر راهی به وزارت امور خارجه ندارند

 الهه کولایی از دیگر زنانی که تجربه فعالیت در وزارت امور خارجه داشته، بارها به موضوع پشت گوش انداختن انتصاب سفیر زن در وزارت امور خارجه اشاره داشته است. او در همین زمینه به «شرق» می گوید: «وعده آقای ظریف برای انتصاب سفیر زن، وعده جسورانه ای بود که امیدواریم هرچه سریع تر محقق شود. دختران زیادی در دانشکده وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و بسیاری دیگر از دانشگاه ها با علاقه مندی سیاست و روابط بین الملل می خوانند و درنهایت جایگاهی در وزارت امور خارجه ندارند».او درعین حال تأکید دارد که «دیپلماسی امروز جهان بر بهره مندی حداکثری از توانمندی زنان استوار بوده و بهتر است ایران نیز در همین مسیر گام برداشته و از پتانسیل زنان دیپلمات و تحصیل کرده در رشته های مختلف بهره مند شود».

 اصلاحات و تلاش برای تربیت زنان دیپلمات

 یکی از مراکزی که در تربیت زنان دیپلمات نقش مؤثری ایفا می کند، دانشکده وزارت امور خارجه است. جذب زنان در مرکز آموزش های دیپلماتیک وزارت امور خارجه سیاستی بود که در زمان دولت اصلاحات کلید خورد و پس از روی کارآمدن دولت بعدی متوقف شد. طاهره هادیان، دانشجوی دکترای توسعه بین الملل در دانشگاه تولین آمریکا در همین زمینه معتقد است: «تعداد دختران دانشجو در رشته امور بین الملل وزارت امور خارجه نسبت به مردان در دانشکده یک سوم است. آنها بر این باور ند که اراده به پذیرش زنان در دانشکده وزارت امور خارجه - در دوره اصلاحات- درست زمانی در دستور کار دولت وقت قرار گرفت که ایران سیاست فعال ترشدن در حوزه دیپلماسی بین المللی را در پیش گرفت».به گفته او، ویژگی مردمحوربودن وزارت امور خارجه اغلب در مسائل امنیتی و یک سری پروتکل های بین المللی ریشه دارد؛ پروتکل هایی که گویا با مسائل شرعی ما همخوانی نداشته و موانعی برای حضور زنان در مجامع بین المللی به وجود آورده است.

 آن سوی  مرزها

 کمی آن طرف تر از ایران در کشورهای همسایه، زنان در مناصب دیپلماتیک به مقام های ارشدی رسیده اند. برای نمونه در سال ٢٠٠٨، دولت بحرین «هدا ننو»، را به عنوان سفیر خود در ایالات متحده منصوب کرد. البته پیش از او «شیخه حیا الخلیفه» به عنوان سفیر این کشور در فرانسه و «بی بی علوی»، به عنوان سفیر بحرین در چین انتصاب شده بود. در سال ١٩٩٤ نیز نخستین سفیر زن در کویت انتخاب شد. «نبیلا ال ملا» برای سفارت زیمبابوه انتخاب شد که بعدها سفیر این کشور در بلژیک و اتریش شد. قطر نیز سال ٢٠١٣، «شیخه موزا بن ناصر بن احمد» را به عنوان نخستین سفیر زن برای سفارت کرواسی انتخاب کرد.

 باید دید وزارت امور خارجه ایران با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب با ماجرای انتصاب نخستین سفیر زن کنار خواهد آمد. باید دید وعده های حسن روحانی و محمدجواد ظریف برای حضور زنان در لایه های میانی قدرت و انتصاب سفیر زن به سرانجام خواهد رسید یا مسیر همیشگی وعده های محقق نشده، تکرار خواهد شد.
 

کلید واژه ها: سفیر زن وزارت امور خارجه ایران نخستین سفیر زن


نظر شما :