دیدار آمانو با صالحی در ادامه اجرای "نقشه راه"

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۸ کد : ۱۹۵۲۱۳۹ سرخط اخبار
علی اکبر صالحی و یوکیا آمانو برای دومین بار بعد از توافق وین و امضای تفاهم دو طرفه (نقشه راه) برای رفع ابهامات و سوالات باقی مانده مربوط به گذشته و حال با یکدیگر دیدار کردند.
 
به گزارش ایسنا رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هفته گذشته در حالی که برای شرکت در پنجاه و نهمین کنفرانس عمومی سالانه آژانس به وین سفر کرده بود با یوکیا آمانو دیدار و گفت وگو کرد و پس از این دیدار بود که وی از سفر 12 تن از کارشناسان و بازرسان اژانس از 23 شهریور و چند روز بعد از آن سفر مدیرکل آژانس به ایران خبر داد.
 
در عین حال صالحی و دیگر مقامات سازمان انرژی اتمی از جزئیات این سفر و برنامه و اهداف آن صحبتی نکردند.
 
بر اساس بیانیه رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی، سفر و دیدارهای آمانو قرار است بر روی ادامه همکاری میان آژانس و جمهوری اسلامی در چارچوب نقشه راه برای شفاف سازی در خصوص فعالیت های هسته ای حال و گذشته ایران متمرکز باشد.
 
ایران و آژانس طی دو ماه گذشته در حال همکاری بر سر نقشه راهی هستند که همزمان با توافق وین در 23 تیرماه به دست آمد.
 
ایران تاکنون در سه مرحله 18 سوال آژانس که شامل چاشنی های ایمن انفجاری هم می شد پاسخ داد که از این تعداد 16 سوال مورد تایید اولیه آژانس قرار گرفت اما گفت وگوها بر سر دو سوال دیگر همچنان ادامه دارد.
 
به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، آژانس ابتدا درباره چاشنی های ایمن انفجاری دو سوال مطرح کرده است که در جریان بررسی مساله به 60 سوال تبدیل شد.
 
ایران در مقطع قبل از تفاهم "نقشه راه" اعلام کرده است که آژانس باید درباره هر موضوع که بررسی و پاسخ داده می شود نظر صریح و قطعی خود را بیان کند و از ادبیات و استفاده از عبارات مبهم که بی اعتمادی میان دو طرف را دامن می زند اجتناب کند.
 
با توجه به محرمانه بودن روند اجرایی "نقشه راه" مشخص نیست که نحوه تایید هر کدام از پاسخ های ایران به آژانس چگونه است. علاوه بر این برخی از سوالات آژانس در چارچوب سوال از متخصصان و دانشمندان کشورمان در فعالیت های گذشته و بازدید از برخی مراکز غیر هسته ای از جمله پارچین و مریوان قرار دارد که نقشه راه روش پاسخ به این ابهامات و سوالات را مشخص کرده است.
 
به گفته سیدعباس عراقچی موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD) آنچنان که آژانس می گوید یا مسایل گذشته و حال، آن طور که ایران از آن نام می برد، موضوعی است که از توافق هسته ای ایران و 1+5 کاملا جداست و ادعاهایی درباره گذشته برنامه هسته ای ایران را مطرح می کند و ربطی به آینده ندارد. آژانس در 12 حوزه ادعاهایی در چارچوب مطالعات ادعایی را مطرح کرده است و همواره خواستار آن بوده است که ایران ثابت کند ادعاهای مطرح شده بیهوده است.
 
به گزارش ایسنا، هر چند مسایل میان ایران و آژانس و حل مسایل باقی مانده موضوعی خارج از برجام است اما روشن است که تا آژانس پاسخ قانع کننده ای درباره سوالات و ابهاماتش دریافت نکند در عمل برجام قابل اجرا شدن نیست بنابراین با توجه به زمان بندی تعیین شده در "نقشه راه" طی سه ماه آینده تا پایان دسامبر 2015 شاهد رفت و آمد بازرسان و کارشناسان آژانس به تهران خواهیم بود.
 
در چارچوب تفاهمی که میان ایران و آژانس در 23 تیرماه در وین به دست آمد:
 
1. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران بر روی ساز و کار جداگانه ای که به آن ها اجازه می دهد موضوعات حل نشده باقی مانده را، آن طور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیرکل (GOV/2011/65) آمده، پاسخ دهند. فعالیت های صورت گرفته و نتایج به دست آمده تا آن تاریخ توسط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با برخی موضوعات، در طول روند انعکاس داده خواهد شد.
 
2. ایران تا تاریخ 15 اوت 2015 (24 مرداد)، توضیحات خود به صورت مکتوب و اسناد مربوطه را در ارتباط با موضوعات مطروحه در ساز و کار جداگانه بند یک، به آژانس ارائه خواهد داد.
 
3. آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دریافت توضیحات مکتوب و اسناد مربوطه ایران، اطلاعات را تا تاریخ 15 سپتامبر 2015 (24 شهریور) بررسی کرده و سوالات در مورد هرگونه ابهامی در ارتباط با آن اطلاعات را به ایران منتقل خواهد کرد.
 
4. پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی سوالات در خصوص هرگونه ابهام در چنین اطلاعاتی را به ایران ارائه کرد، دیدارهای فنی-کارشناسی، تمهیدات فنی ومباحث آنگونه که در ساز و کار جداگانه مورد توافق قرار گرفت، برای رفع این ابهامامات، در تهران صورت خواهد گرفت.
 
رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس هفته گذشته درباره سفر تیمی از کارشناسان آژانس به ایران به ایسنا گفت که "بعد از ارائه توضیحات مکت­وب به آژانس توسط ایران در 15 اوت و سئوالا­تی که آژانس متعاقبا در خصوص برخی ابهامات­ پیرامون توضیحات ایران در 8 سپتامبر ارائ­ه کرده بود، تیم های کارشناسی ایران و آژ­انس از صبح روز سه شنبه (24 شهریور) به مدت دو روز به بحث و بررسی سئوالات آ­ژانس پرداختند.
 
وی گفت: بر اساس نقشه راه، تمام­ فعالیت های توافق شده از جمله جلسات کارشن­اسی و بحث ها تا 15 اکتبر یعنی 23 مهرماه ­خاتمه خواهد یافت.
 
به گزارش ایسنا، از این رو حضور آمانو و کارشناسان آژانس در تهران طی یک هفته گذشته در چارچوب نقشه راه صورت می گیرد.
 
5. ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر ساز و کار جداگانه ای در خصوص موضوع پارچین توافق کردند.
 
6. تمامی فعالیت ها، آن گونه که در بالا اعلام شده، تا تاریخ 15 اکتبر 2015 (23 مهر) با هدف حل تمامی مسائل حل نشده گذشته و حاضر، آن گونه که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل (GOV/2011/65) تعیین شده، تکمیل خواهد شد.
 
7. مدیرکل به صورت دوره ای روند اجرای این نقشه راه را به شورای حکام آژانس گزارش خواهد کرد.
 
8. تا تاریخ 15 دسامبر 2015 (24 آذر)، مدیرکل ارزیابی نهایی را در مورد حل تمامی مسائل باقی مانده گذشته و حاضر آن طور که در ضمیمه گزارش 2011 مدیر کل (GOV/2011/65) تعیین شده، برای اقدام به شورای حکام ارائه خواهد کرد. پیش از صدور گزارش، یک نشست فنی جمع بندی میان ایران و آژانس برگزار خواهد شد.
 
9. ایران اعلام کرده است ارزیابی جامع خود را در مورد گزارش مدیرکل به صورت مکتوب به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه خواهد کرد.
 
10. در انطباق با چارچوب همکاری ها، آژانس به در نظر گرفتن نگرانی های امنیتی ایران، ادامه خواهد داد.
 
به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو قرار است علاوه بر دیدارهایش با مقامات سیاسی و فنی کشورمان در کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی که به بررسی برجام می پردازد شرکت و علاوه بر ارایه توضیحات درباره نقش آژانس در راستی آزمایی برجام به سوالات نمایندگان ایران پاسخ دهد.
 
مجلس شورای اسلامی ایران و کنگره آمریکا همزمان خواستار ارایه متن و جزییات تفاهم ایران و آژانس بر سر نقشه راه شدند اما مسوولان اجرایی دو کشور نسبت به محرمانه بودن این سند تاکید کرده اند.
 
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در پاسخ به درخواست کنگره آمریکا برای در اختیار گذاردن نقشه راه تاکید کرد که این سند بین آژانس و ایران به عنوان کشور عضو آژانس است و آژانس مسئول حفظ جزییات این سند و همکاری با ایران است.

کلید واژه ها: ایران و آژانس آمانو


نظر شما :