احتمال شنود از هیأت ایرانی در نیویورک

۰۵ مهر ۱۳۹۴ | ۰۰:۲۵ کد : ۱۹۵۲۳۱۸ سرخط اخبار

شبکه خبری «ان.بی.سی» می گوید، آژانس امنیت ملی آمریکا قصد دارد مکالمات هیأت ایرانی را در زمان اقامتشان در نیویورک در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته جاری شنود کند.

به گزارش روزنامه شرق، این عملیات در زمان حضور احمدی نژاد در نیویورک در سال ۲۰۰۷ در مورد او و ۱۴۳ عضو هیأت همراهش نیز انجام شده بود. در بخشی از این گزارش گفته می شود که جرج بوش برای کسب اجازه از دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی آمریکا تقاضا داده بود و آژانس امنیت ملی آمریکا به او اعلام کرد که این اجازه به او داده شده است.

 براساس این مجوز، ان اس ای، اجازه نظارت عمومی یا الکترونیکی مقامات خارجی یا نمایندگان آنها را کسب کرد. در پی اظهارات یک مقام رسمی آمریکا به شبکه ان.بی.سی، در اتاق های هتل اینترکنتیننتال، هتل محل اقامت هیأت ایرانی، میکروفن کار گذاشته شده بود.

«تکنولوژی زبان انسانی» نام برنامه پیشرفته ای است که این عملیات جاسوسی با استفاده از آن انجام شده است و به این منظور شماره پاسپورت تمامی اعضای هیأت همراه احمدی نژاد گردآوری شده بود. براساس این گزارش گفته می شود تحلیلگران با استفاده از نرم افزاری که از طریق ضبط صدای صفحه کلید به رمزعبور ایمیل افراد دسترسی پیدا می کرد، توانستند جاسوسی کنند.

 تحلیل شبکه های اجتماعی به تحلیلگران کمک کرد تا متوجه شوند که رابطه احمدی نژاد با کدام یک از دستیارانش نزدیک تر بوده است.

این اولین باری نیست که شنود مکالمات تلفنی سیاست مداران توسط آمریکایی ها مسئله ساز می شود. چندی پیش بود که ماجرای جاسوسی آمریکا از رؤسای جمهور فرانسه در سایت افشاگر ویکی لیکس خبرساز شد.

 پیش از این معلوم شد که آژانس امنیت ملی آمریکا سال ها از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، جاسوسی می کرده است. خبر جاسوسی آمریکا از مقامات عالی رتبه آلمانی از دهه ۱۹۹۰ نیز در سایت ویکی لیکس فاش شد.

 جاسوسی، شنود و دستبرد به اطلاعات دیگران فقط محدود به کشورهای دیگر نمی شود و چندی پیش بود که خبر دستبرد به داده های شخصی بیش از ۲۱ میلیون کارمند دولت آمریکا افشا شد.
سال گذشته بود که بی بی سی در گزارشی به شنود سفارت ایران در آنکارا اشاره کرد.

 رجب طیب اردوغان این پرونده را تکه ای از پازل توطئه ای توسط هواداران فتح الله گولن دانست. این ماجرا منجر به بازداشت شدن ۱۱ افسر پلیس به اتهام جاسوسی از اردوغان، نخست وزیر ترکیه و نزدیکان او شد.

به گزارش شبکه ان.بی.سی، آژانس امنیت ملی آمریکا به دنبال کسب اجازه از دادگاه عالی این کشور برای شنود مکالمات هیأت ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل است. تحلیلگران امنیتی به این شبکه گفته اند که احتمالا مکالمات هیأت همراه روحانی و شخص او این هفته در نیویورک شنود می شود.

این تحلیلگران اعلام کردند اجازه نصب میکروفن در هتل محل اقامت از دادگاه عالی صادر شده است. جواد ظریف در واکنشی به فاش شدن شنود مکالمات تیم احمدی نژاد در سال ۲۰۰۷ گفت: «مگر جای تعجب دارد؟»

یکی از سخنگویان بان کی مون، دبیرکل وقت سازمان ملل، گفته بود که نمی توان جاسوسی آمریکا از هیأت ایرانی را تأیید کرد اما انتظار می رود که همه اعضای سازمان ملل به اصل ایمنی ارتباطات، چه از طریق تلفن و چه اینترنت احترام بگذارند.

 لازم به ذکر است که با توجه به میزبانی ایالات متحده از سازمان ملل متحد، فراهم کردن فضایی امن برای اعضای این سازمان که از کشورهای دیگر هستند، امری ضروری است. امنیت ارتباطات نیز از مصادیق امنیت به شمار می آید و فضای سازمان ملل متحد باید طوری باشد که میهمانان از همه لحاظ احساس امنیت داشته باشند.

کلید واژه ها: تحلیلگران هیأت ایرانی آژانس امنیت ملی آمریکا


نظر شما :