ظریف: برنامه موشکی ما ربطی به برجام ندارد

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۰۳:۰۹ کد : ۱۹۵۲۹۷۸ سرخط اخبار
وزیر خارجه کشورمان گفت: رابطه ایران و آلمان می تواند الگوی مناسبی برای روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی باشد.
 
به گزارش ایسنا محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ضمن خوش آمدگویی به همتای آلمانی اش گفت: بسیار خوشحال هستم که آقای اشتاین مایر که سال ها در سمت های مختلفی فعالیت می کردند امروز به عنوان چهره ای آشنابه تهران سفر کردند.
 
وی ادامه داد : رابطه ایران و آلمان می تواند الگوی مناسبی برای روابط ایران با سایر کشورهای اروپایی باشد.
 
ظریف گفت: آقای اشتان مایر به عنوان یک چهره آشنا برای روابط بین آلمان و ایران و همین طور همکاری های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و اروپا نقش بسیار مهمی داشتند و امروز برای اولین بار همراه با یک هیات بلند پایه به تهران سفر می کنند و من به آنها خوش آمد می گویم.
 
وی ادامه داد: روابط جمهوری اسلامی ایران و آلمان روابط دیرینه ای است روابطی است که مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک برای دو کشور بوده است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز ما روش های گسترش روابط بین ایران و آلمان را مورد بحث و بررسی قرار دادیم، افزود: همانطور که مطلع هستید در هفته های گذشته ما شاهد سفر مقام های عالی رتبه ی آلمان از جمله معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به ایران بودیم. همچنین هیاتهای تجاری و بازرگانی و اقتصادی ، سرمایه گذاری و صنعتی آلمان نیز به ایران سفر کردند . همین طور هیاتهای مختلف فرهنگی از این کشور نیز به ایران سفر داشتند.
 
وی با اظهار امیدواری از این که روابط ایران و آلمان زمینه های جدیدی برای گسترش و همکاری های بیشتر و مختلف بین دو کشور باشد تاکید کرد: بخش خصوصی بین ایران و آلمان با یکدیگر آشنایی بسیار خوب و نزدیکی دارند و می توانند در زمینه گسترش روابط فعالیت داشته باشند.
 
ظریف خاطرنشان کرد: ایران و آلمان در زمینه های مختلف با یکدیگر گفت وگو دارند. گفت وگوهای سیاسی ما شامل روابط دو جانبه است و موضوعات مورد گفت وگوی دو کشور شامل افراط گرایی، تروریست، مواد مخدر، حقوق بشر، خلع سلاح، موضوعات منطقه ای و غیره است. همچنینن در مورد روابط سیاسی دو کشور نیز بحث شده و همچنین این گفت و گوها ادامه داد؛ امروز نیز این گفت وگو را ادامه می دهیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گفت وگوها بین وی و همتای آلمانی اش در زمینه های اقتصادی و سایر بخش های مربوط به همکاری های دو کشور می شود افزود: همکاری در موضوعات منطقه ای بین ایران و آلمان همکاری های جدی ای خواهد بود. ما از گسترش نقش آلمان در این منطقه استقبال می کنیم و معتقد هستیم که آلمان می تواند نقش بسیار خوبی را برای ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و منطقه پیرامونی ما ایفا کند.
 
وی گفت: بنابراین معتقد هستیم روابط بین ایران و آلمان می تواند یک روابط زنده ای برای منطقه ما و برای روابط ما با اروپا باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز برنامه های ما با آقای اشتان مایر بسیار فشرده خواهد بود و در کنار فعالیت های دو جانبه ای که ایشان امروز و فردا در تهران خواهند داشت اولین کنفرانس مونیخ در خاورمیانه در تهران برگزار می شود و آقای اشتاین مایر این کنفرانس را همراهی خواهند کرد . بنابراین فرصت بسیار خوبی است که نه تنها در مورد موضوعات دو جانبه صحبت کنیم بلکه در رابطه با موضوعات منطقه ای نیز تبادل نظر داشته باشیم.
 
وزیر خارجه کشورمان در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت: تروریست و افراطی گری که با حمایت مالی برخی از کشورهای منطقه شکل گرفته است بحرانی برای کل منطقه است. حتی برای کشورهایی که به فعالیت این گروه ها دامن زده اند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: باید بپذیریم که این خطر برای همه است و نمی توان از این گروه ها برای پیشبرد برخی از اهداف کوتاه مدت استفاده موقت کرد.
 
وی ادامه داد: متأسفانه در بین برخی از همسایگان ما این تفکر واهی وجود دارد که می توان از این گروه های تکفیری برای پیشبرد اهداف کوتاه مدت استفاه کرد. در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.
 
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به بحران های موجود در یمن، سوریه، بحرین و... ادامه داد: این بحران ها تنها از طریق راه حل سیاسی و مراجعه به نظرات مردم و توجه به نظرات آنها قابل فهم است و در این منطقه نمی توان از طریق اقدامات نظامی به حل کامل بحران رسید. لازم است که هرچه زودتر به ایجاد تفاهم ملی، تشکیل دولت های وحدت ملی، پایان درگیری ها، کاهش آلام انسانی و انجام گفت وگوهای ملی فکر کرد و در این چارچوب حرکت کرد.
 
ظریف با اشاره به تلاش های ایران برای حل بحران در کشورهایی چون سوریه و یمن ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به راه حل های سیاسی جهت حل این بحران ها تلاش کرده و از کشورهای همسایه مان نیز چنین توقعی را داریم که در این مسیر تلاش و همفکری کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به سوال خبرنگار آلمانی در مورد رابطه ایران با کشورهای همسایه اش از جمله عربستان اظهار کرد: ما به دنبال حذف عربستان نیستیم و از طرف دیگر اجازه نمی دهیم که عربستان ایران را از منطقه حذف کند. تلاش این کشور برای حذف ایران باعث خونریزی و دامن زدن به درگیری ها در منطقه شده و این موضوع باید متوقف شود.
 
وی با تأکید بر اینکه عربستان باید به واقعیت های منطقه توجه کند در بخش دیگری از صحبت های خود به فاجعه منا اشاره کرد و گفت: این کشور باید هرچه زودتر وضعیت مفقودان ایرانی را مشخص کند و آنها را به سلامت به خانواده هایشان برگرداند و اگر فوت کرده اند پیکرهای پاک آنها را به ایران تحویل دهد. متأسفانه در این زمینه شاهد تأخیر از سوی عربستان بوده ایم و در این زمینه عربستان باید به نحوی عمل کند که هم عدالت در مورد این موضوع اجرا شود و هم جلوی تکرار چنین حوادثی گرفته شود.
 
ظریف با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال حسن همجواری با همسایگانش است، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران چنین خیال پردازی را ندارد که امنیتش را می تواند در سایه بی امنیتی دیگران به دست آورد و امنیت باید برای همه تأمین شود چرا که ما همه در منطقه در کنار هم زندگی می کنیم.
 
ظریف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه به نظر می رسد بین ایران و کشورهای غربی در مورد حل بحران سوریه اختلاف نظرهای گسترده ای وجود دارد و اینکه چگونه می توان این اختلاف نظرها را کاهش داد، اظهار کرد: معتقدم واقع گرایی در ارتباط با بحران سوریه در غرب افزایش پیدا کرده و راه حل هایی وجود دارد که همه ما می توانیم برای حل بحران سوریه در ارتباط با آن توافق کنیم.
 
وی با اشاره به اهمیت محقق شدن خواسته مردم سوریه و متوقف شدن دخالت خارجی در این کشور، گفت: دخالت های خارجی باید برای کمک و تسریع راه حل برای حل بحران باشد نه اینکه بخواهند دیدگاه ها و نظرات خود را به ملت سوریه تحمیل کنند.
 
ظریف همچنین به اهمیت ارسال کمک های انسانی به مردم سوریه و متوقف شدن موج آوارگان در این کشور اشاره کرد و افزود: جامعه بین المللی و مردم سوریه باید یکپارچه علیه فرقه گرایی مبارزه کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه باید همه کمک کنیم که مقررات و روابطی در سوریه حاکم شود که برای همه این اطمینان حاصل شود که در این فرآیند خواست مردم سوریه محقق می شود، گفت: هیچ کس نباید به دنبال فشار و تحمیل به مردم سوریه باشد چه از داخل این کشور و چه از خارج.
 
ظریف با بیان اینکه موارد برای حصول توافق بین ایران و کشورهای غربی جهت حل بحران سوریه زیاد است، ادامه داد: اصراری که برخی از کشورها بر این دارند که برخی از افراد در سوریه در روند سیاسی آینده این کشور حضور نداشته باشند باعث شده که در مورد حل بحران سوریه به نتیجه نرسیم.
 
وی گفت: ما باید اجازه دهیم که مردم در داخل سوریه در مورد افراد تصمیم بگیرند و ما باید در خارج از سوریه به شکل گیری ضوابط، هنجارها و نهادهای حکومتی در سوریه کمک کنیم.
 
ظریف در رابطه با مقابله روسیه با گروه های تروریستی در سوریه گفت: همه ما باید برای مقابله با گروههای تروریستی و تکفیری در سوریه همکاری کنیم. اقدامات روسیه را در سوریه در جهت مقابله با تروریسم داعش می بینیم و معتقدیم که همه می توانند در روند مبارزه با داعش حضور داشته باشند و ضرورت آن است که همه کشورها در این اقدام حضور داشته باشند.
 
وی ادامه داد: برای مبارزه منطقی و جدی با داعش لازم است همه کشورها حضور داشته باشند. البته مبارزه با داعش نمی تواند صرفا نظامی باشد. ما نیاز به یک مبارزه همه جانبه و فعال با داعش داریم. در این مبارزه ها باید مبارزه فرهنگی و ایدئولوژیک داشته باشیم. قبل از هر چیز باید به دنیا اعلام کنیم که داعش هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و دوستان ما در غرب هم باید اقداماتی که باعث می شود گروههای افراطی مثل داعش رشد کنند و اقداماتی مانند اسلام ستیزی در اروپا را متوقف کنند و کمک کنند حرکت های اسلام ستیزانه شکل نگیرند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که باید منابع اقتصادی و انسانی داعش را از بین برد تاکید کرد: باید منابع اقتصادی حاصل از نفت و امکانات و کمک های اقتصادی که برای این گروههای تروریستی وارد می شود را خشک کرد.
 
وی ادامه داد: ما باید منابع انسانی داعش را نیز خشک کنیم و از ورود افراد جدید به سوریه و عراق که از مرزها صورت می گیرد جلوگیری کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه مقابله نظامی با داعش تنها یک بعد از مقابله با این گروه تروریستی است گفت: گروههای دیگری نیز مشابه داعش وجود دارد مانند جبهه النصره و گروههای مشابه. بنابراین بعد نظامی تنها یک بعد است ولی تنها بعد مبارزه با داعش نیست. همه این مسائل نیاز به هممکاری بین المللی دارد و اقدامات روسیه می تواند در کنار همکاری های بین المللی مورد توجه قرار بگیرد. سوریه باید یک بار دیگر روی آرامش و ثبات را ببیند و ما تمام تلاش خود را در این مسیر انجام می دهیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که برای رسیدن سوریه به ثبات اقدامات سیاسی لازم است، گفت: همچنین نیاز است تا به صورت مشترک با داعش مقابله شود.
 
ظریف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اظهارات مقامات آمریکایی در قبال مساله هسته ای ایران گفت: اظهارات خلاف واقع ایالات متحده اقدام جدیدی نیست. دولت ایالات متحده با مبتنی کردن موضع گیری های خود در روابط دو جانبه به جای واقعیات باعث شده است این موضع گیری ها اعتبار زیادی در جامعه بین الملل نداشته باشد و متاسفانه ایالات متحده از رژیم های ناقض حقوق بشر مانند رژیم صهیونیستی و برخی از متحدین آمریکا در منطقه حمایت می کند.
 
وی ادامه داد: ایالات متحده همواره با همه اجماع بین المللی علیه این سیاست ها مخالفت کرده است و بنابراین من نمی توانم خیلی برای این تکرار مکررات مواضع گذشته ایالات متحده ارزشی قائل باشم. هر چه که تکرار شود واقعیت نخواهد داشت و تنها اعتبار آن ها بین مردم ایران بیش از پیش خدشه دارتر می شود.
 
ظریف در رابطه با آزمایش موشکی نیز گفت: همه اذعان کردند که آزمایش های موشکی ما هیچ ارتباطی با برجام ندارد. در برجام ما هیچ اشاره ای به بحث موشک نداریم و موضوع موشک در برجام نیست.
 
وی ادامه داد: مابه جد اعتقاد داریم که آزمایش های موشکی ما هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد ما در قطعنامه 2231 راجع به موشک هایی که برای توانمندی هسته ای طراحی شده اند صحبت می کنیم و هیچ یک از موشک های جمهوری اسلامی برای توانمندی هسته ای طراحی نشده اند.
 
ظریف تاکید کرد: اصولا برنامه موشکی ایران یک برنامه برای دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است و این برنامه هیچ ارتباطی با قطعنامه ها پیدا نمی کند و ما این موضوع را در این حد اعلام کردیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه برنامه موشکی ایران هیچ ربطی به برجام ندارد گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است و باز هم نشان خواهد داد که سلاح هسته ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ما ندارد و نخواهد داشت بنابراین ما هیچگاه برنامه ای برای داشتن کلاهک هسته ای نداشته و نخواهیم داشت.

کلید واژه ها: ایران و آلمان


نظر شما :