سوال غیرمنتظره خبرنگار از وزیرخارجه آلمان

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۹ کد : ۱۹۵۲۹۷۹ سرخط اخبار
 وزیر خارجه آلمان امروز ( شنبه) در حاشیه کنفرانس خبری با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی اش در تهران، نسبت به خبر پرداخت رشوه از سوی این کشور برای کسب میزبانی جام جهانی 2006 واکنش نشان داد. 
 
به گزارش خبرنگار ایرنا، «اشتاین مایر» که برای شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرده است، امروز در جریان نشست خبری مشترک خود با ظریف خواستار پاسخگویی مسئولان ورزش کشورش به «سوالات بی پاسخ» در این زمینه شد. 
 
وی با پرسش یک خبرنگار آلمانی مواجه شد که پرسید:« در خبرها آمده است که یک جعبه سیاه (منبع موثق اطلاعاتی) پیدا شده است که نشان می دهد آلمان برای کسب میزبانی سال 2006 به شماری از مقام های فیفا رشوه داده بود. پاسخ شما چیست؟» 
 
بر اساس این گزارش، ظریف به محض طرح این سوال غیرمنتظره ورزشی آن هم در مورد رسوایی پرداخت رشوه از وزیر خارجه آلمان، لبخند زد و اشتاین مایر هم که انتظار چنین پرسشی را نداشت، به خبرنگار عضو هیات همراهش گفت:« من هم با شما به ایران آمده و هنوز فرصت نکرده ام خبرها را بررسی کنم. من فقط یک اظهارنظر را در این زمینه خوانده ام.» 
 
مایر افزود:« با این حال، من از فدراسیون فوتبال آلمان می خواهم اقداماتی را که در این زمینه انجام شده است، هر چه سریعتر بیان کند و به پرسشهای بی پاسخ، جواب بدهد زیرا چنین کاری در جهت منافع ملی آلمان است.» 
 
نشریه معتبر «اشپیگل» چاپ آلمان ساعاتی پیش فاش کرد که آلمانی ها میزبانی جام جهانی 2006 را با پرداخت پول و رشوه خریداری کرده بودند و در این بین دو نفر نقشی به سزایی داشته اند. 
 
به نوشته «اشپیگل» ، کمیته آلمانی که مسئول پیشنهاد دهی برای کسب امتیاز جام جهانی 2006 بود با بسته حمایت مالی 6.7 میلیون یورویی (5 میلیون پوند) روبرت لوئیس دریفوس، رئیس وقت کمپانی تولید پوشاک ورزشی «آدیداس»، اقدام به خرید رأی چهار عضو آسیایی کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) کرده بود و فرانتس بکن باوئر اسطوره فوتبال آلمان و ولفگانگ نیرزباخ، رییس اتحادیه فوتبال آلمان یک سال پیش از این که آلمان میزبان جام جهانی 2006 شود، از موضوع خرید آرا از سوی کمیته آلمانی با خبر بودند. 
 
آلمان برای کسب میزبانی جام جهانی 2006 موفق شد با 12 رأی، آفریقای جنوبی را که 11 رای داشت، شکست دهد و میزبانی جام جهانی 2006 را از آن خود کند. 
 
در آن دوره چارلز دمپسی عضو نیوزلندی کمیته اجرایی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در این رأی گیری شرکت نکرد و بدون رأی دادن به خانه بازگشت، چون نسبت به سالم بودن رأی گیری شک داشت. او در سال 2008 درگذشت. 
 
چونگ مونگ جون که به تازگی از سوی کمیته اخلاق فیفا از هرگونه فعالیت فوتبالی به طور موقت محروم شده است، یکی از آن چهار عضو آسیایی کمیته اجرایی فدراسیون جهانی فوتبال بوده که گفته می شود آلمانی ها رای آنها را خریده اند. 
 
اتحادیه فوتبال آلمان با انتشار بیانیه ای با رد این ادعا اعلام کرد: رقم پرداختی که از آن صحبت می شود اصلاً ربطی به کسب امتیاز جام جهانی 2006 ندارد. همین بحث ها بود که باعث شد رییس این اتحادیه در این تابستان دستور تحقیقاتِ داخل اتحادیه را بدهد. 
 
اما فیفا تاکید کرده است: اینها اتهاماتی جدی است. ما این اتهامات را به عنوان بخشی از تحقیقات مستقل داخلی که توسط مدیر حقوقی به همراهی مشاوران خارجی انجام شده، مورد بازبینی قرار خواهیم داد.

کلید واژه ها: جام جهانی جام جهانی 2006 میزبانی جام جهانی 2006 میزبانی جام جهانی


نظر شما :