ایران اجرای مشروط پروتکل الحاقی را آغاز می‌کند

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۹۵۳۰۲۱ سرخط اخبار
آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران اطلاع داده است که اجرای مشروط پروتکل الحاقی را آغاز می کند.
 
به گزارش ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه( امروز) با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در 18 اکتبر 2015 به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که از روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به صورت مشروط پروتکل الحاقی توافق نامه پادمانی را تا زمان تصویب آن توسط مجلس اجرا می کند و ترتیبات فرعی کد اصلاحیه 3.1 توافقنامه پادمانی را نیز به طور کامل اجرا خواهد کرد.
 
به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در تیرماه سال جاری بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسیدند که بر اساس آن ایران در ازای لغو تحریم های بین المللی برنامه هسته ای خود را محدود خواهد کرد. ایران همچنین طبق این توافق قرار است پروتکل الحاقی را که پیش از این اجرای داوطلبانه آن را متوقف کرده بود اجرا کند.
 
اکنون با پایان 90 روز از زمانی که شورای امنیت سازمان ملل توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 آن را با تصویب قطع نامه ای مورد تائید قرار داد روز عملیاتی شدن این توافق فرا رسیده است.
 
به گزارش ایسنا، پیش از این یک بار پروتکل الحاقی برای دو سال و نیم در دولت اصلاحات و در زمان مسوولیت حسن روحانی بر پرونده هسته ای ایران (آذر 1382) به طور موقت و داوطلبانه اجرایی شده است. این پروتکل توسط علی اکبر صالحی نماینده وقت ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسید.
 
نکته قابل توجه این که به احتمال قوی برای دومین بار نیز پروتکل الحاقی در تاریخی نزدیک به آذرماه 1382 توسط نماینده ایران در آژانس امضا خواهد شد.
 
اما با ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت، مجلس فوریت طرحی را که چندی پیش از آن به تصویب رسانده بود از تصویب نهایی گذراند و دولت ایران را ملزم به کاهش همکاری با آژانس و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کرد.
 
پروتکل الحاقی به منظور و بهبود کارایی نظام پادمان های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در سال 1993 تدوین و در سال 1997 به تصویب رسید. کشورهایی که دارای موافقت نامه پادمانی جامع با آژانس هستند، می توانند این پروتکل را نیز امضا کنند و لازم الاجرا شدن آن برای کشور عضو، بسته به تصویب پروتکل در مجالس قانونگذاری کشورها دارد.
 
ایران تصویب نهایی پروتکل الحاقی را به خارج شدن موضوع هسته ای از روی میز شورای حکام و شورای امنیت و نیز لغو تمامی تحریم های یک جانبه و ملی منوط کرده است.
 
هم چنین کشورهای عضو آژانس از زمانی که ترتیبات فرعی کد اصلاحی 3.1 را بپذیرند اگر تصمیم به ساخت یک برنامه هسته ای بگیرند موظف می شوند که آژانس را مطلع کنند.

کلید واژه ها: پروتکل الحاقی


نظر شما :