پزشک صدام: آمریکا از سلاح‌ممنوعه استفاده کرد

۰۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۹۵۳۱۸۶ سرخط اخبار

«علاء حسین بشیر» پزشک مخصوص دیکتاتور سابق عراق، در گفت و گو با روزنامه «العرب» قطر، در مورد اشتباهات صدام، حمله آمریکا به عراق و تروریست های داعش، اظهار نظر کرد.

به گزارش فارس، روزنامه العرب قطر، به سراغ گفت و گو با «دکتر علاء حسین بشیر» پزشک مخصوص «صدام» دیکتاتور معدوم عراق رفته است.

«علاء بشیر»، در این گفت و گو به شدت جانب احتیاط را رعایت و سعی می کند تا در عین حال نظر مخالفان و موافقان دیکتاتور سابق عراق را جلب کند.

به نوشته العرب، وی از نزدیکترین افراد به «صدام» بود؛ به طوری که دیکتاتور عراق، در مورد وی گفته بود: «می گویند چرا او را برای وزارت بهداشت انتخاب نمی کنی، در حالی که او برای من از نخست وزیر مهم تر است.»

در ابتدای این گفت و گو، دکتر علاء از چگونگی آشنایی اش با صدام صحبت می کند و می گوید: در سال 1982 هنگامی که توانستم دست قطع شده یک مهندس را دوباره پیوند بزنم و این برای اولین بار در خاورمیانه اتفاق می افتاد، صدام افرادی را به سراغ من فرستاد تا به نزد او رفته و تقدیر شوم.

خبرنگار العرب، از بارزترین اشتباهات دیکتاتور معدوم عراق سؤال می کند و او در جواب می گوید: صدام، اشتباهات زیادی داشت و بزرگترین آن ها نیز اشغال کویت بود. ممکن است که بگوییم وی را تحریک به این کار کردند، اما این اقدام از لحاظ سیاسی قابل قبول نبود. صدام توجیهات اقتصادی برای حمله به کویت داشت و صدام عامل بحران اقتصادی شدید عراق را کویت می دانست؛ در حالی که اقتصاد عراق پس از جنگ با ایران و سقوط قیمت نفت، خسارت های شدید دید.

وی یکی دیگر از بارزترین اشتباهات صدام را دادن اختیارات و نقش های زیاد به خانواده اش دانست و گفت: از مهم ترین اشتباهات صدام، این بود که نزدیکانش را به مناصب مهم می گماشت.

وی در ادامه سعی کرد تا مسئولیت بسیاری از جنایت های صدام را به گردن پسران و داماد صدام بیندازد و گفت: بسیاری از فاجعه هایی که در زمان صدام رخ داد، دلیلش نزدیکان او بودند. دلیل بسیاری از مشکلات عراق به خاطر اقدامات «حسین کامل» داماد صدام و وزیر صنایع عراق، و «عدی» و «قصی» فرزندان صدام و «عبد حمود» منشی مخصوص او بود.

روزنامه العرب، در بخش دیگری از مصاحبه خود، از دکتر مخصوص صدام سؤال کرد که آیا در جریان حمله امریکا به عراقف خیانت اطرافیان صدام موجب اشغال بغداد شد؟ و او در جواب گفت: ارتش عراق و عشایر و نیروهای حزب بعث، اگر هماهنگ بوده و مقاومت می کردند، نیروهای خارجی هیچ زمانی نمی تونستند وارد بغداد شوند، سقوط پایتخت حاصل خیانت گسترده بود.

استفاده آمریکا از سلاح های ممنوعه در عراق

دکتر علاء بشیر، پزشک مخصوص صدام در جواب به این سؤال که آیا آمریکایی ها در عراق از سلاح های غیر متعارف نیز استفاده کردند؛ گفت: به طور مؤکد، آن ها از سلاح ممنوعه استفاده کردند، من به شخصه در نزدیکی فرودگاه، دیدم سربازانی که آتش گرفته و سوختند، اما لباس هایشان سالم مانده بود و بقای جسد آن ها داخل لباس هایشان ریخته شد.

روزنامه العرب قطر، در انتها در مورد داعش از وی می پرسد و سؤال می کند که آیا سقوط داعش نزدیک است؟

پزشک مخصوص صدام، بدون اشاره به اینکه 20 هزار بعثی در گروه تکفیری داعش عضو هستند، گفت: داعش تا زمانی که اهداف آمریکا و اسرائیل را پیش می برد، از بین نخواهد رفت؛ اما نمی دانم که بین این سه چه منافع مشترکی وجود دارد؛ اما با نگاه به تحولات منطقه متوجه می شویم که تنها طرفی که از این اتفاقات سود می برد اسرائیل است.

کلید واژه ها: صدام العرب دیکتاتور


نظر شما :