موگرینی: اسد جزیی از راهکار رفع بحران سوریه است

۰۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۹۵۳۱۹۲ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری دویچه وله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا در سخنانی در برلین روز پنجشنبه (22 اکتبر/30 مهر) در مورد رسیدن به راهکاری برای بحران سوریه، به حضور بشار اسد به عنوان بخشی از راه حل اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که برای رسیدن یک راه حل سیاسی حضور اسد قطعی است. 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از موگرینی نوشت که این حضور تنها در ابتدای امر خواهد بود. موگرینی تاکید کرد که این موضوع در نشست هایی نیز تایید شده که در ژنو پیرامون بحران سوریه انجام شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که نسبت به دخالت نظامی روسیه انتقاد دارد ولی اگر روسیه بتواند از نفوذ خود روی بشار اسد استفاده کند، این اقدام مثبت است. به گفته او اروپا در مذاکرات صلح سوریه نقش مهمی بازی می کند.

اظهارات موگرینی درست نقطه مقابل مواضع جان کری، وزیر خارجه آمریکاست. او پنجشنبه در دیدار با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در برلین از بشار اسد به عنوان مانع اصلی بر سر تلاش برای رسیدن به یک راه حل در سوریه نام برد.

جان کری گفته است قصد دارد در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و وزرای خارجه ترکیه و عربستان سعودی در وین برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به بحران سوریه رایزنی کند.

اظهار نظر های مختلف مقام های غربی در مورد سوریه در حالی ادامه دارد که روسیه تاکنون توانسته ضربات موثری بر اردوگاه ترویستها در سوریه وارد کند و همین امر سبب شده تا ائتلاف غرب راهکارهای مرتبط با رفع بحران سوریه را از سرگیرند. 

به اعتقاد کارشناسان در واقع روسیه با برگ برنده همکاری نظامی ضدتروریستی با سوریه که تاکنون سبب نابودی 819 پایگاه تروریست ها بویژه داعش شده است، اردوگاه ضد سوری را وادار کرده تا مرحله جدیدی از تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه را امروز جمعه در وین آغاز کنند.

کلید واژه ها: موگرینی


نظر شما :