برنامه دوباره بان‌کی‌مون برای سفر به کره شمالی

۲۵ آبان ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۵۳۸۱۱ سرخط اخبار

یک مقام سازمان ملل متحد از سفر قریب الوقوع «بان کی مون» دبیرکل این سازمان به کره شمالی در هفته جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، اعلام سفر مجدد «بان کی مون» به کره شمالی در حالی صورت می گیرد که سفر اواخر اردیبهشت ماه سالجاری وی با مخالفت مقامات پیونگ یانگ روبرو شد و او نتوانست این سفر را انجام دهد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) امروز - دوشنبه - به نقل از یک مقام آگاه در سازمان ملل متحد از انجام این سفر خبر داد اما به تاریخ دقیق آن اشاره ای نکرد.

یونهاپ همچنین اعلام کرد: هنوز مشخص نیست که انجام این سفر به درخواست «بان کی مون» صورت می گیرد یا اینکه مقامات کره شمالی به طور رسمی از او خواسته اند به این کشور سفر کند.

در عین حال این مقام آگاه که یونهاپ به نام او اشاره ای نکرده، یادآور شده است که در جریان این سفر، «بان» با مقامات کره شمالی از جمله «کیم جونگ اون» رهبر این کشور دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

وی تصریح کرد که انجام این سفر می تواند بخش قابل توجهی از مناقشات دو کشور همسایه کره شمالی و جنوبی را بهبود بخشیده و علاوه بر برقراری روند صلح میان آنان امیدها را برای پایان دادن به بن بست موجود بر سر برنامه هسته ای پیونگ یانگ افزایش دهد.

در صورت انجام این سفر، «بان کی مون» نخستین دبیرکل سازمان ملل محسوب می شود که از سال 1993 میلادی به کره شمالی سفر کرده است.

این مقام رسمی سازمان ملل متحد همچنین درباره احتمال امتناع رهبر کره شمالی از دیدار با «بان کی مون» گفته است: بسیار بعید است که وی به این کشور سفر کند و مقامات ارشد آن کشور از دیدار با او امتناع ورزند.

انجام سفر «بان کی مون» به کره شمالی در حالی مطرح می شود که هنوز این سفر از سوی سخنگوی سازمان ملل متحد تایید و یا تکذیب نشده است.

دبیرکل سازمان ملل سال گذشته و زمانیکه پس از دو سال به کشورش کره جنوبی سفر می کرد از قصد خود برای سفر به کره شمالی خبر داد که با مخالفت مقامات کره شمالی مواجه شد.

وی در آن زمان در واکنش به تصمیم مقامات کره شمالی در خصوص لغو این سفر ابراز تاسف کرد و گفت: به نظر من هیچ توجیهی برای لغو ناگهانی این برنامه از سوی کره شمالی وجود ندارد و به شخصه از انجام نشدن آن که می توانست به نفع هر دو کشور همسایه باشد، متاسفم.

کلید واژه ها: مقامات کره شمالی


نظر شما :