واکنش رژیم صهیونیستی به گزارش آژانس

۱۳ آذر ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۹۵۴۴۲۰ سرخط اخبار

رژیم صهیونیستی در واکنش به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: آژانس باید تحقیقات در خصوص برنامه اتمی ایران را تشدید کند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز گذشته خود تأکید کرده است که هیچ نشانه ای از فعالیت هسته ای مشکوک ایران پس از سال 2009 وجود ندارد ولی رژیم صهیونیستی از آژانس خواسته است تا تحقیقات در خصوص برنامه هسته ای ایران را تشدید کند.

در گزارش یوکیا آمانو ذکر شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی این ارزیابی را دارد که ایران تا 2003 فعالیت تحقیق و توسعه در مورد تسلیحات هسته ای داشته است.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی لحظاتی پس از انتشار گزارش آژانس اعلام کرد: تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی بی شک ثابت می کند همان طور که اسرائیل اعلام کرده است، ایران یک پروژه مخفی برای ساخت سلاح هسته ای پس از سال 2003 میلادی داشته است.

دفتر نتانیاهو در ادامه افزود: اسرائیل انتظار دارد که جامعه بین المللی تحقیقات خود در خصوص برنامه هسته ای ایران را از طریق آژانس تعمیق کند و از همه ابزارهای موجود استفاده نماید تا مطمئن شود ایران قادر به تولید مخفیانه سلاح هسته ای نیست.

در این بیانیه آمده است: بدون انجام چنین تحقیقاتی، جهان نخواهد دانست که برنامه مخفی هسته ای ایران چه مقداری پیشرفت داشته و وضعیت کنونی برنامه هسته ای ایران چیست.

رژیم صهیونیستی از مخالفان سرسخت توافق هسته ای 23 تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی است.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان نیز در یک گفتگوی تلویزیونی تأکید کرد: می توان گفت همه اقدامات مربوط به مسائل گذشته به طور کامل به جمع بندی رسیده و مسئله پی ام دی بسته شده است.

عراقچی در این برنامه تلویزیونی گفت: گزارش آژانس تلاش کرده است تا متعادل باشد و حاوی نکات مثبت و منفی بوده و تصویری متعادل از یافته های آژانس ارائه کند. به نظر من هرچند گزارش آژانس حاوی ضعف هایی است اما جمع بندی آن به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران منجر می شود. یک نگاه کلی که می توان انجام داد این است که جمع بندی این گزارش به خلاف تمامی سخنان و ادعاهایی است که طی 12 سال گذشته علیه برنامه هسته ای ایران وجود داشته است.

به گفته وی، جمع بندی آژانس بر این دلالت دارد که تا سال 2003 یک مجموعه فعالیت های مطالعاتی برای دستیابی به یک سلاح هسته ای که از حد مطالعاتی و امکان سنجی فراتر نرفته است وجود داشته است. آژانس همچنین اعلام کرده است که هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران رخ نداده است. آژانس همچنین اعلام کرده است که مطالعاتی در ایران و نه توسط ایران به صورت مطالعات علمی انجام شده است. اینکه آژانس اعلام کند هیچ فعالیت نظامی وجود نداشته و هیچ مواردی انحراف نیافته اند و تنها مطالعاتی وجود داشته است نکته مهمی است، هرچند ما نیز این ادعا را قبول نداریم. به نظر من جمع بندی گزارش آژانس علی رغم اینکه گفته شده سیاه و سفید است بیشتر به سفید گرایش دارد.

کلید واژه ها: گزارش آژانس مطالعاتی


نظر شما :