جزئیات قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۵۴۸۸۵ سرخط اخبار

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه به اتفاق آراء قطعنامه ای را در تایید نقشه راه بین المللی برای روند صلح در سوریه تصویب کرد.

به گزارش تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه قطعنامه 2254 را با اجماع 15 عضو و با خواسته اصلی آغاز مذاکرات دولت سوریه و گروه های مخالف در ماه ژانویه میلادی و همچنین آتش بس در سراسر این کشور تصویب کرد.

این قطعنامه چهار صفحه ای که از سوی آمریکا ارائه شده بود، اگرچه اشاره ای به نقش آینده بشار اسد در سوریه نکرده است اما بر ضرورت انتقال مدیریت در سوریه با انتخاباتی که با نظارت سازمان ملل برگزار می شود، تاکید دارد.

این قطعنامه می افزاید: از روند سیاسی به رهبریت مردم سوریه در مهلت زمانی 6 ماه حمایت می شود، هدف از این اقدام تشکیل رهبریتی موثق و فراگیر است.

اعلام حمایت از تدوین قانون اساسی جدید سوریه طبق استانداردهای بین المللی در مدت هجده ماه و آن هم تحت نظارت سازمان ملل، از دیگر بندهای این قطعنامه است.

به اعتقاد کارشناسان بندهای اصلی این قطعنامه در واقع طبق نقشه راه نشست وین تنظیم شده و تکرار آن مواضع است. با این تفاوت که نقشه راه وین در قالب بیانیه بود و اکنون آن موضوعات شکل قطعنامه به خود گرفته است. البته همان موانع که در واقع مقدمات اجرای بیانیه وین بود، بر سر راه این قطعنامه نیز وجود دارد.

این قطعنامه که فصل هفتمی نیست، از همه طرف های درگیری خواسته است به حملات ضد غیرنظامیان پایان دهند اما به روسیه، فرانسه و آمریکا اجازه می دهد به حملات هوایی خود ضد داعش ادامه دهند.

وزیر خارجه آمریکا که کشور متبوعش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی را عهده دار است، بعد از رای گیری این قطعنامه تصریح کرد: قطعنامه پیام واضحی را به همه طرف های درگیری رساند که زمان توقف کشتار در سوریه هم اکنون فرارسیده است .

جان کری با تاکید بر اینکه شورای امنیت پس از گذشت چهار سال و نیم از درگیری ها در سوریه توانسته که به توافقی دست یابد، افزود: قطعنامه ای که تصویب شد مرحله مهمی محسوب می شود زیرا اهداف و چارچوب زمانی مهمی را مشخص کرده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: همچنان به حمایت از دوستانمان و اطمینان از اینکه جنگ سوریه فراتر از مرزهایش و به کشورهای همسایه سرایت نخواهد کرد، ادامه خواهیم داد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نخستین سخنران قبل از رای گیری این قطعنامه بود و بعد از جان کری، وزیران خارجه روسیه، اردن، فرانسه، چین، انگلیس، آنگولا، اسپانیا، لیتوانی، مالزی، نیجریه، ونزوئلا، نیوزلند، شیلی و چاد به عنوان دیگر اعضای شورای امنیت، مواضع پایتخت های خود درباره سوریه و این قطعنامه را تشریح کردند.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز تنها غیر عضو دعوت شده به این نشست بود که آخرین نفر سخنرانی و نگاه دمشق را درباره این قطعنامه تشریح کرد.

وزیران خارجه آمریکا و روسیه بعد از این نشست علنی شورای امنیت، در نشستی خبری، به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری با جان کری وزیر خارجه آمریکا و استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه بعد از توافق بر سر قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره راه حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد که مردم سوریه به تنهایی می توانند درباره سرنوشت و آینده کشورشان تصمیم گیری کنند. همه با این اصل موافقند اما همه باید از تفسیرهای مد نظر خود درباره چگونگی اجرای اصل و نظرات شخصی خود اجتناب کنند.


( ۵ )

نظر شما :

محمد ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۷
حتما باید مدیریت خود گردان کرد های سوریه مد نظر باشد که هست مبارکشان باشد واقعا نبرد با تروریسهای داعش ستودنی بود درود بر کرد های سوریه