سفیر عراق: ایران با تانک و توپخانه نیامد

۲۸ آذر ۱۳۹۴ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۵۴۸۹۰ سرخط اخبار

سفیر عراق در تهران درباره ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات ترکیه مبنی بر درخواست دولت عراق برای حضور نیروهای نظامی ترک در شمال این کشور گفت: هیچ درخواست و دعوتنامه ای از هیچ مرجع عراقی برای حضور ترکیه صادر نشده است.

«راجح الموسوی» سفیر عراق در ایران در گفت وگو با فارس، به مراسم اربعین حسینی و فعالیت های سفارت در این ایام، اتفاقات رخ داده بین عراق و ترکیه و نیز اقدام گوگل در نامیدن بصره به عنوان «اقلیم» پرداخت.

سفیر عراق در این گفت وگو در خصوص اقدامات سفارت عراق در ارائه خدمات به زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی گفت: مراسمی خوب و همراه با موفقیت بود. راهپیمایی اربعین یک اتفاق تاریخی بود که برای اولین بار در تاریخ با این حجم رخ داد.

وی با اشاره به راه اندازی 11 مرکز صدور روادید و ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی در این ایام اظهار داشت: اینکه دو کشور توافق کنند در یک برهه حساس و تاریخی، 11 دفتر کنسولی و ارائه خدمات به زوار ایرانی راه اندازی شود موضوع بسیار مهمی بود. سفارت با یک چالش و وظیفه بزرگ روبرو بود، چرا که مسئولیت سنگینی داشت، زیرا باید کار این 11 دفتر را نظارت و موفقیت آنها را تضمین می کرد. به همین دلیل کمیته ای در داخل سفارت تشکیل دادیم و من بر این 11 دفتر نظارت داشتم.

سفیر عراق با اشاره به مشکلات رخ داده در این مسیر افزود: در آغاز، با مشکل عدم وجود برخی دستگاه ها در ایران که چاپگر برچسب های مخصوص روادید هستند، روبرو و مجبور شدیم این دستگاه ها را از ایتالیا وارد کنیم. دستگاه ها از ایتالیا به ترکیه و بعد فرودگاه تهران آمد و 2 روز طول کشید تا آنها را ترخیص کنیم. دستگاه ها شامگاه به سفارت رسیدند و در همان زمان برخی از آنها به صورت مستقیم به شهرستان ها فرستاده شد تا 11 دفتر مورد نظر کار خود را دنبال کنند. در روز بعد برنامه ریزی دستگاه ها انجام شد و شروع به کار کردند.

الموسوی با ذکر این نکته که دفاتر ما از 8 صبح تا 12 شب کار می کردند، اظهار داشت: برخی روزها تا 4 بامداد کار می کردیم تا پاسخگوی نیاز زوار باشیم. برخی از مراکز روزانه 20 ساعت کار می کردند و در سفارت نیز تا 2 بامداد مشغول به کار بودند. تاکید داشتیم که روادید را همان روز تحویل گرفتن گذرنامه ها، تحویل دهیم و بر همین اساس کار شبانه روزی دنبال می شد.

وی با اشاره به اینکه در این ایام مجموعاً روزانه یکصد هزار روادید صادر شد که هیچ سفارتی در هیچ کجای دنیا چنین کاری نمی تواند انجام دهد، خاطرنشان کرد: من در رفت و آمد مداوم در مراکز ارائه خدمات بودم تا از نزدیک نظارت داشته باشم و مشکلات احتمالی برطرف شود.

سفیر عراق ادامه داد: در روزهای آخر با من تماس گرفته شد و ما بلافاصله 3 دفتر را در شهرستان های مختلف بسته و افراد آن را به اهواز، خوزستان و بستان منتقل کردیم. همان روز هم به آنجا رفتم و تا 4 صبح در کنارشان بودم. پس از آن آقای کنعانی (مسئول میز عراق در وزارت امور خارجه) از وزارت خارجه تماس گرفت و اعلام کرد که نیازمند یک دفتر کنسولی در مهران هستیم. این در حالی بود که در ایلام نیز یک دفتر داشتیم. کارمندان سفارت 2 روز در حرکت از دفتر قبلی به مهران بودند، چرا که هواپیما نبود و اتومبیل شان نیز خراب شده بود.

الموسوی با بیان اینکه تاکید بسیار داشتیم که تمام درخواست ها را پاسخ دهیم، گفت: همکاری خوبی بین ما و همه دستگاه های ایرانی برقرار بود. همه از حسن مدیریت و تنظیم امور توسط سفارت اطلاع کامل داشتند و همه مسئولان ذیربط امر تشکر کرده مراجع و مقامات نیز قدردانی کردند و آقای امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز کتباً تشکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما در این امتحان بزرگ موفق شدیم و تجربه گرانقیمتی به دست آوردیم و در حال مذاکره هستیم تا این مناسبت را ثبت جهانی کنیم.

سفیر عراق با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال های آینده شاهد ساماندهی و منظم تر شدن برگزاری این مراسم باشیم، گفت: مشکلی که امسال با آن روبرو شدیم این بود که سال گذشته در روزهای پایانی اجازه ورود زوار بدون روادید صادر شده بود و مردم تصور می کردند که امسال نیز چنین شود، در حالی که ما ده ها بار تاکید کرده بودیم که شهروندان ایرانی با گذرنامه و روادید معتبر به مرزها بیایند و مسئولان ایرانی نیز چنین موضوعی را بارها تذکر دادند، اما برخی مردم همچنان بر این تصور اشتباه بوده و اصرار داشتند که بدون روادید به مرزها بروند.

الموسوی با اشاره به اینکه 3 روز در مهران دفتر کنسولی دایر شده بود اما هیچکس مراجعه نکرد چرا که همه منتظر لغو روادید در این ایام بودند، افزود: ما ازدحام روزهای بعد را پیش بینی می کردیم و در مسائلی که رخ داد حتی یک درصد هم تقصیر نداشتیم، زیرا به هر کسی که مراجعه کرد در کمترین زمان ممکن روادید دادیم و حتی تا شامگاه پنجشنبه نیز این موضوع ادامه داشت.

وی در خصوص اتفاقات رخ داده در مرز مهران (زرباطیه) نیز که عنوان شده حدود 500 هزار نفر بدون روادید از این مرز عبور کردند نیز اظهار داشت: ورود این تعداد ایرانی از طریق مرز مهران و درگیری در مرز شایعه است و این اخبار از سوی دشمنان 2 کشور منتشر می شود. حتی 10 درصد این تعداد نیز بدون روادید عبور نکردند.

سفیر عراق درباره لغو روادید بین 2 کشور نیز گفت: صحبت هایی بین مقامات 2 کشور انجام شده و امیدواریم به نتیجه ای برسد که به سود دو ملت و دو کشور باشد. روابط ما بسیار خوب است و چیزی نیست که آن را تحت الشعاع قرار دهد.

الموسوی ادامه داد: سخنانی در این خصوص رد و بدل شده، اما به آن صورت رسمی نیست، چرا که تازه موضوع اربعین تمام شده و تا این لحظه گفت وگوی مستقیم رسمی نداشته ایم.

وی درباره تأمین امنیت این مراسم علیرغم جمعیت بسیار بالا و حضور تروریست ها در این کشور نیز اظهار داشت: آیت الله خامنه ای پارسال گفتند که برگزاری مراسم به این شکل یک معجزه بود و امسال نیز چنین گفته ای را تکرار کردند. همه مسئولان ایرانی نیز متفق القول بودند که این امنیت یک مسئله اعجاب برانگیز است که ملتی با گروه های تکفیری بجنگد و در عین حال امنیت مراسمی 25 میلیون نفری را نیز تأمین کند.

سفیر عراق افزود: چنین مراسمی پیامی نیز برای تروریست ها داشت که ملت عراق با دست خالی و بدون سلاح و حتی چاقو، صدها کیلومتر آمدند تا به مقصود و معشوق خود برسند. دولت عراق یک طرح کامل امنیتی برای تأمین امنیت زائران اجرا کرد که کاملاً موفق بود و مردم عراق نیز خانه های خود را به روی زائران باز کرده و از آنان پذیرایی کردند.

* ترک ها بدون مجوز وارد شدند

الموسوی در خصوص مسئله به وجود آمده بین ترکیه و عراق در پی حضور نیروهای نظامی ترک در شمال عراق به همراه تسلیحات سنگین گفت: روابط تاریخی بین عراق و ترکیه وجود دارد، همانطور که بین ایران و عراق است و آنچه رخ داد باعث تاسف است. البته ما راغب نبودیم که حتی ترکیه را محکوم کنیم، اما متأسفانه ترکیه با ورود نیروهای نظامی خود در عمق 100 کیلومتری خاک عراق ما را مجبور به این کار کرد.

سفیر عراق در خصوص ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات ترک مبنی بر حضور نیروهای نظامی این کشور به درخواست دولت عراق اظهار داشت: برخلاف آنچه ترکیه ادعا کرد، هیچ درخواست و دعوتنامه ای از هیچ مرجع عراقی، چه وزارت کشور، چه وزارت خارجه، چه وزارت دفاع و چه نخست وزیری از ترکیه دعوت نکرد که وارد عراق شود، چرا که ما اساساً دخالت بیگانه را مردود می دانیم؛ لذا عراق این اقدام را محکوم کرده و از ترکیه خواست که نیروهای خود را خارج کند و ما مجبور شدیم که سازمان ملل را مورد خطاب قرار دهیم تا وارد قضیه شود و جلوی وخیم تر شدن اوضاع را بگیرد.

الموسوی با بیان اینکه ما در حال برقراری ارتباط با دوستان و همپیمانان خود در دنیا و اعضای شورای امنیت هستیم تا در کنار عراق باشند و از حق ما برای خروج نیروهای ترک از خاک مان حمایت کنند، یادآور شد: ارتباطی نیز با 15 عضو شورای امنیت برقرار کردیم، اما امیدواریم برادران ترک مان عمیقاً به روابط تاریخی دو کشور توجه کنند و هر چه سریع تر نیروهای خود را از عراق خارج کرده تا روابط همچنان پابرجا بماند.

وی ابراز امیدواری کرد که ترکیه و حامیانش این را مدنظر قرار دهند که منطقه دیگر بیش از این تحمل مشکلات و مسائل را ندارد و گفت:  ما همگی علیه تروریسم در یک سنگر هستیم و نیاز به همکاری برای فائق آمدن بر مشکلات است.

سفیر عراق در پاسخ به این سؤال که ارتش ترکیه با همکاری بخشی از جریان کردی به داخل خاک عراق آمده و آیا در این خصوص دولت مرکزی اقدامی انجام نداده است، اظهار داشت: نمی توانم کمک کردها را تایید یا رد کنم، اما تاکید دارم که ملت عراق اعم از کرد و عرب و قومیت های مختلف، ید واحدی علیه تروریسم هستند و این نوع مسائل به نفع کشور نیست. به نفع کردها هم نیست که یک نیروی خارجی در سرزمین کردستان باشد.

الموسوی خاطرنشان کرد: حضور نیروهای خارجی در عراق تصمیم حاکمیتی است که دولت مرکزی باید اتخاذ کند، در عین حال تاکید داریم که خاک این مناطق را با استفاده از اهرم های قانونی باز پس گیریم.

*ایران با تانک و توپخانه نیامده، بلکه مستشار نظامی به عراق فرستاده

وی در پاسخ به این گفته که برخی سیاستمداران ترک عنوان می کنند که همانطور که ایران در عراق حضور دارد ترکیه نیز حق حضور دارد، اظهار داشت: این یک موضوع خنده دار است. این سخنان تنها از طرف کسانی است که نه با منطقه آشنا هستند و نه با مسائل آن. موضع ایران و ترکیه در قبال مبارزه با تروریسم اصلاً قابل مقایسه نیست. ایران با تانک و توپخانه نیامده، بلکه مستشار نظامی به عراق فرستاده و نقش مثبتی در مبارزه با تروریسم داشته است؛ اما کسانی که بخواهند بدون موافقت دولت مرکزی نیروی خود را وارد عراق کرده و ادعا کنند که با داعش می جنگند، در واقع از داعش حمایت می کنند.

سفیر عراق خاطرنشان کرد: ایران نقش بسیار مثبتی در بیرون راندن اشغالگران از استان های مختلف عراق داشته و کمک زیادی به ارتش و نیروهای مردمی کرده است. نقش برادران ایرانی با کسانی که با ادعای مبارزه با تروریسم خاک عراق را اشغال می کنند، کاملاً متفاوت است.

الموسوی در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص اقدام «گوگل مپ» در مشخص کردن استان بصره به نام «اقلیم» نیز گفت: قضیه اقلیم شدن استان ها در قانون اساسی عراق گنجانده شده است. هر استانی هم حق دارد از طریق اقدامات قانونی این کار را دنبال کند. بصره 2 بار اقدام به تشکیل منطقه فدرال کرد که موفق نبود، هم اکنون نیز تلاش هایی صورت می گیرد تا امضاهای لازم جمع آوری شده و به پارلمان ارائه شود که در حال بحث و مذاکره است و مراحل ابتدایی آن طی می شود، البته این یک راه طولانی است.

وی افزود: در هر حال هیچ اقلیمی نمی تواند وحدت عراق را مورد تهدید قرار دهد و این یک مسئله اداری بیش نیست که برای ساماندهی روابط بین مناطق مختلف عراق دنبال می شود.

کلید واژه ها: روادید مهران


نظر شما :