ابراز تمایل بارزانی برای پیوستن به ائتلاف سعودی

۲۹ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۵۴۸۹۷ سرخط اخبار
یک تحلیلگر کرد از ارسال نامه ای از سوی مسعود بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به پادشاه سعودی خبر داده که وی در آن برای پیوستن به ائتلاف جدید سعودی ها موسوم به ائتلاف اسلامی ضد تروریسم ابراز تمایل کرده است.
 
به گزارش ایرنا، ریبوار عبدالله به پایگاه اطلاع رسانی المعلومه عراق گفته است، بارزانی این نامه را توسط یک واسطه سیاسی به دست ملک سلمان رسانده است. 
 
خبر ارسال این نامه هنوز از سوی منابع رسمی در اقلیم کردستان عراق تایید نشده است، با اینحال ریبوار عبدالله، در اظهاراتش عنوان کرده که این اقدام رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، تخلف آشکار از قانون اساسی و تجاوز به وحدت عراق محسوب می شود و وی با پیوستن به ائتلاف سعودی، قصد ایجاد شکاف در وحدت و یکپارچگی عراق دارد.
 
عبدالله همچنین گفته که بارزانی با ارسال این نامه برای دولت عراق نیز یک پیام دارد مبنی بر اینکه او برگه های فشاری در اختیار دارد که با آنها می تواند دولت عراق را در مقابل جامعه جهانی شرمگین کند. 
 
وی از دولت عراق خواسته است در صورت پیوستن بارزانی به ائتلاف سعودی، گام های سخت تری را به جانب منطقه اقلیم کردستان عراق بردارد. 
 
سعودی ها در ائتلاف جدید نظامی، نام 34 کشور را گنجانده اند که عمدتا نقشی در جنگ علیه تروریسم نداشته اند و برخی از آنان نیز متهم به حمایت از گروه های تروریستی بویژه داعش در منطقه هستند. 
 
در این ائتلاف ، نام ترکیه دیده می شود که هم اکنون درگیر یک پرونده شکایت از عراق در سازمان ملل است و همچنین متهم به معامله نفت با داعش و بازگذاشتن مرزهایش بر روی تروریست ها از سراسر جهان جهت ورود به دو کشور سوریه و عراق می باشد. 
 
ترکیه در بحبوحه حملات داعش به عراق و سقوط موصل در ژوئن 2014 هیچ کمکی به عراق نکرد و در برابر درخواست اهالی کوبانی در شمال سوریه که به محاصره داعش در آمده بودند، مرزهای خود را به روی اهالی این شهر بست و آنان را در معرض کشتار توسط داعش قرار داد و به درخواست های بین المللی برای کمک به مردم کوبانی پاسخ منفی داد. 
 
نیجریه نیز از دیگر کشورهای عضو ائتلاف است که هفته گذشته نظامیان این کشور دست به یک قتل عام و کشتار جمعی در این کشور زده و بیش از 500 تن از مسلمانان خود را به خاک و خون کشیدند. 
 
قطر و برخی کشورهای عضو این ائتلاف نیز متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تروریستی در عراق و سوریه بویژه گروه تروریستی تکفیری داعش هستند. 
 
پیش از این مقامات امنیتی عراق فاش ساخته بودند که نوار مکالمه خلبانان سعودی و برخی کشورهای عرب منطقه، عضو ائتلاف بین المللی با فرماندهان داعش را در اختیار دارند. 
 
حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تابستان امسال این خبر را در اختیار رسانه ها قرار داده بود. 
 
دولت سعودی مبتکر ائتلاف جدید نظامی، مدت هاست که با شدیدترین انتقادها از سوی جامعه بین المللی روبه روست که این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده و نقش این کشور را در جنگ علیه تروریسم بین الملل منفی ارزیابی می کنند.

کلید واژه ها: به ائتلاف بارزانی


نظر شما :