روایتی از نفوذ هکرهای ایرانی به تاسیسات امریکایی

۳۰ آذر ۱۳۹۴ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۹۵۴۹۵۱ سرخط اخبار

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به حمله ادعایی هکرهای ایرانی به یک سد در حومه نیویورک، نوشته است که آن حمله زنگ بیدارباشی برای مقامات آمریکایی بود.

به گزارش فارس، روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه به نقل از مقامات آمریکایی و کارشناسان، مدعی شده است که هکرهای ایرانی دو سال قبل توانسته اند به سیستم کنترل یک سد کوچک در فاصله 30 کیلومتری شهر نیویورک نفوذ کنند، که این اقدام موجب نگرانی کاخ سفید شده است.

بنا بر این گزارش، چنین حملاتی مایه نگرانی مقامات آمریکایی است، چراکه اغلب زیرساخت های این کشور از جمله شبکه برق رسانی، کارخانه ها، خطوط لوله، پل ها و سدها در برابر حملات اینترنتی آسیب پذیر هستند. 

وال استریت ژورنال نوشته است که در جنگ سایبری، بر خلاف جنگ واقعی به صورت آشکار مشخص نیست که آیا حمله ای صورت گرفته یا نه. مقامات آمریکایی پس از حمله سایبری ادعایی به سد حومه نیویورک ابتدا تصور کرده اند که حمله به سدی بسیار بزرگتر در اورگان صورت گرفته است. 

این روزنامه با اشاره به قدیمی بودن سیستم های رایانه ای زیرساخت های آمریکا نوشته است که وصل بودن این سیستم ها به اینترنت موجب شده تا نفوذ به آن ها ساده باشد. نفوذ به این سامانه ها به این معنی است که هکرها روی کاغذ این امکان را دارند که در زیرساخت های آمریکا خلل ایجاد کرده یا حتی موجب انفجار شوند. 

وال استریت ژورنال در ادامه اذعان کرده است که ایالات متحده خود برای حملات سایبری به دیگر کشورها تلاش می کند. یک مقام سابق آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته است که دولت اوباما در اوایل سال های فعالیتش با همراهی اسرائیل ویروس استاکس نت را برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران در نطنز به کار گرفت. به گفته وی، این ویروس به طور ناخواسته بیش از حد گسترش یافت و شرکت نفتی «شورون» آمریکا را نیز آلوده کرد، هرچند مقامات این شرکت می گویند سیستم های آن ها خسارت ندیده است. 

وزارت امنیت داخلی آمریکا از سال 2011 به شرکت های این کشور نسبت به نحوه وصل کردن سیستم هایشان به اینترنت هشدار داده است. 

آمارهایی که وال استریت ژورنال به دست آورده، نشان می دهد که در 12 ماه منتهی به 30 سپتامبر امسال، این وزارتخانه به 295 گزارش مربوط به حملات سایبری به تأسیسات صنعتی در آمریکا پاسخ داده است. این رقم در سال مالی 2014 245 مورد بوده است. 

این روزنامه نوشته است: «افراد مطلع می گویند، حادثه سد نیویورک زنگ بیدارباشی بود برای مقامات آمریکایی و به آن ها نشان داد که توانمندی های جنگ سایبری ایران فراتر از آن چیزی است که تصور می شد و می تواند موجب خسارات واقعی شود. در ماه فوریه، جیمز کلپر رئیس اطلاعات ملی آمریکا در یک نشست استماع کنگره گفت هکرهای ایرانی "بازیگرانی با انگیزه و غیرقابل پیش بینی هستند.»

بنا بر یکی از گزارش های وزارت امنیت داخلی آمریکا که از طبقه بندی خارج شده، هکرها احتمالا از طریق یک مودم سلولی به سیستم سد نفوذ کرده اند. دو فرد آگاه به حادثه می گویند این سد احتمالا سد «بومن اونیو» بوده است که برای مهار سیلاب ها در نزدیکی منطقه «رای» نیویورک احداث شده است.

محققانی که این حادثه را بررسی کرده اند، می گویند هکرها کنترل سد را به دست نگرفته اند، اما آن را مورد کنکاش قرار داده اند. 

به گفته افراد آگاه، آژانس اطلاعاتی آمریکا زمانی از این حمله سایبری مطلع شدند که در حال رصد رایانه هایی بوده اند که تصور می کردند مرتبط با هکرهایی ایرانی ای هستند که شرکت های آمریکایی را هدف قرار می داده اند. به ادعای وال استریت ژورنال، این هکرها نفوذهای متعددی به وب سایت های گروه های مالی ای چون «کپیتال وان»، «پی ان سی فایننشال سرویس» و «سان تراست بنکس» داشته اند.

کلید واژه ها: وال استریت ژورنال هکرها


نظر شما :