جزییات تحویل نخستین اس-300 به ایران

۰۴ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۹۵۵۰۴۶ سرخط اخبار
خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد نظامی اعلام کرد، تحویل سامانه اس 300 به ایران از ژانویه (دیماه)آغاز می شود و فوریه (بهمن ماه) پایان می یابد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام ارشد نظامی امروز جمعه گزارش داد که تحویل سامانه اس 300 به ایران در ماه ژانویه آغاز می شود.
 
این منبع نظامی گفته است که تحویل اولین سامانه از اس 300 در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه(یک ماه بعد) به پایان می رسد. به گفته وی، ایران دومین سامانه را در ماه اوت یا سپتامبر 2016 دریافت خواهد کرد.
 
وی تاکید کرد که روسیه تمام تعهدات خود را در زمینه تجهیز ایران به سامانه پدافند هوایی اس 300 انجام خواهد داد.
 
به گفته این مقام ارشد روسیه، حدود 80 متخصص ایرانی در زمینه نحوه استفاده از این سامانه در آکادمی هوای فضای موژیسکی روسیه آموزش خواهند دید. متخصصان ایران از ماه ژانویه آموزش خود را در این آکادمی آغاز خواهند کرد و به مدت 4 ماه به طول خواهد انجامید. براساس این گزارش، هزینه های این دوره آموزشی 4 ماهه در قرارداد پیش بینی شده است. پس از آن متخصصان ایران در ماه مه به خانه بازخواهند گشت.
 
به گفته این منبع روس، براساس قراردادی که میان دو طرف در ماه سپتامبر 2015 امضا شد، اولین سامانه از اس 300 برای انجام مراحل تست و آزمایش فورا به منطقه «کاپوستین یار» منتقل شد. در حال حاضر مراحل تست آن رو به اتمام است و منتظر تاییدیه نهایی و کسب مجوزهای لازم است.
 
به گفته این منبع نظامی روس، اولین سامانه به بندری در سواحل دریای خزر منتقل و از طریق دریایی به ایران تحویل داده خواهد شد.
 
 قرارداد تحویل سامانه های اس-300 در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سامانه های موشکی پدافند هوایی به ارزش حدود800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 دمیتری مدودف رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 ژوئن سال 2010 میلادی، تحویل سامانه های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و هواپیما، بالگرد و ناوهای جنگی به ایران را ممنوع کرد. بعد از آن ایران به خاطر عدم تحویل اس-300 از شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.
 
 ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه 13 آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد. 
 
ایران قرار است بعد از دریافت اولین سامانه شکایت خود را پس بگیرد.

کلید واژه ها: اس 300 اولین سامانه


نظر شما :