افشای جزئیات همدستی انگلیس و آمریکا در تجاوز سعودی‌ها به یمن

۲۶ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۶۴۳ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه عربستان می گوید، نیروهای نظامی آمریکایی و انگلیسی به ما در مرکز کنترل حملات هوایی به یمن کمک می کنند، و آن ها شاهد هستند که ما فقط به مراکز نظامی یمن حمله می کنیم. این اظهارات در حالی ارائه می شود که از آغاز حملات جنگی عربستان به یمن تاکنون بیش از ۳۰۰۰ غیر نظامی کشته و بیش از یک میلیون غیر نظامی آواره شده اند. 

 
به گزارش «تابناک» به نقل از «گاردین»، وزیر امور خارجه عربستان گفته است: مقامات نظامی آمریکایی و انگلیسی در فرماندهی و کنترل حملات هوایی عربستان در یمن و همچنین دسترسی نیروهای نظامی عربستانی به لیست دقیقی از اهداف مهم در این کشور، به ما کمک می کنند ولی آن ها در انتخاب نهایی اهداف مورد حمله نقشی ندارند. 
 
پیش از این نیز وزات خارجه انگلیس مطابق با اظهارات وزیر امور خارجه عربستان تأیید کرده بود که نیروهای انگلیسی در اتاق عمل به ارئه آموزش و مشاوره در رابطه با بهترین تکنیک های هدف قرار دادن اهداف نظامی به عربستان کمک کرده است تا اطمینان حاصل کنند که روند استفاده از تجهیزات نظامی مطابق با قوانین بین المللی بشردوستانه است اما بر طبق گفته وزیر خارجه عربستان آمریکا و انگلیس در تصمیم گیری نهایی اهداف مورد حمله نقشی نداشته اند. 
 
همچنین پیش از این فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده بود که نیروهای نظامی این کشور به طور مستقیم در عملیات های نظامی عربستان درگیر نیستند اما از مشاوره و راهنمایی فنی و تکنیکی به نظامیان عربستان دریغ نمی کنند. 
 
عادل جبیر وزیر امورخارجه عربستان در این رابطه گفته بود کشورش چیزی برای پنهان کردند ندارد و مرکز کنترل حملات و مبارزات هوایی این کشور علیه یمن میزبان مقامات خارجی است و نظامیان عربستانی توانسته اند در رابطه با اهداف مورد حمله به دقت عمل کنند. 
 
عادل الجبیر گفته است ما در مرکز کنترل حملات هوایی خود مقامات و مستشاران نظامی بریتانیایی و آمریکایی و همچنین دیگر کشور ها را داریم و آن ها کاملاً به لیست اهداف نظامی ما آگاهی دارند و دقیقاً می دانند که ما چه کاری را انجام می دهیم و چه کاری را انجام نمی دهیم.  جبیر این سخنان را پس از نشست خبری با وزرای امور خارجی آمریکا و انگلیس در لندن گفته است. 
 
وزیر امور خارجه عربستان همچنین تأکید کرده است: افسران نظامی خارجی هیچ نقشی در انتخاب اهداف نهایی بازی نمی کنند و من از لحاظ فنی دقیقاً نمی دانم که افسران نظامی آمریکایی و انگلیسی در چه بخش هایی به ما کمک می کنند. اما من این را می دانم که آن ها از لیست اهداف حمله آگاه هستند. 
 
او همچنین گفته است عربستان سعودی برای هدف قرار دادن دقیق از بمب های هوشمند استفاده می کند و پس اعتراضات مجامع بین الملی تلاش کرده است نواقص خود را اصلاح هم کند، لذا این صحبت ها که عربستان در حال بمباران غیرنظامیان است اشتباه و بی هدف است. 
 
همچنین اظهارات وزیر امور خارجه عربستان در اعمال دقت کافی برای هدف قراردادن اهداف نظامی توسط همتای انگلیسی وی فیلیپ هاموند تأیید شده است و وزیر خارجه انگلیس در مجلس این کشور گفته است ما به اهداف نظامی حملات عربستان نظارت داریم و به عربستان برای مورد اصابت قرار دادن اهداف نظامی و جلوگیری از نقض قوانین بشردوستانه بین المللی کمک می کنیم. 
 
فیلیپ هاموند همچنین تأکید کرده است که بررسی های دقیق کار شناسان ما این موضوع را ثابت می کند که تاکنون هیچ گونه نمونه ای از نقض عمدی قوانین بین المللی در مورد حمله قرار دادن غیر نظامیان وجود ندارد و اگر هم موردی بوده است غیر عمدی اتفاق افتاده است و مقامات عربستانی در این رابطه حتی از ما شفاف تر هستند. 
 
این اظهارات مقامات عربستانی و انگلیسی درحالی بیان می شود که گروه های حقوق بشر، پارلمان اروپا و سازمان ملل متحد بار ها نگرانی خود را نسبت به حملات هوایی که توسط یک ائتلاف فرامنطقه ای به رهبری عربستان در حمایت از دولت مخلوع یمن، در نهایت منجر به کشتار غیر نظامیان می شود، ابراز کرده اند. 
 
آمارهای واقعی نشان می دهد که از آغاز حملات جنگی عربستان به یمن تاکنون بیش از ۳۰۰۰ غیر نظامی کشته شده اند و با توجه به گزارش های سازمان ملل متحد بیش از یک میلیون نفر دیگر آواره شده اند و کشور یمن اکنون در معرض خطر جدی قحطی قرار گرفته است. 
 
برای اثبات نقش انگلیس در این جنگ باید به این موضوع اشاره کرد که دولت انگلستان بر خلاف مقررات بین المللی اجازه صادرات موشک و تجهیزات نظامی به عربستان را داده است در حالی که می داند این تجهیزات نظامی و موشک ها برای کشتن غیرنظامیان و مردم بی گناه یمن استفاده می شود. 
 
این گونه موضع گیری در حالی از سوری وزیر امور خارجه عربیستان گفته می شود که سازمان عفو بین المللی و سازمان ملل متحد نسبت به بی اعتنایی نظامیان عربستانی به جان غیر نظامیان یمنی و کشتار آن ها هشدار داده اند و در جای جای جهان نیز سازمان ها و نهادهای ملی و فراملی به نحوه و جنگ عربستان علیه غیر نظامیان یمنی هشدار داده اند و به اعتراض و اعتصاب دشت زده اند.

کلید واژه ها: اهداف نظامی کنترل حملات مورد حمله کمک می غیر نظامیان و انگلیسی


نظر شما :