ناگفته‌های روحانی از پیروزی در مذاکرات هسته‌ای

۲۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۶:۰۲ کد : ۱۹۵۵۷۴۷ سرخط اخبار

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری امروز سه شنبه در «همایش اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران» به بیان ناگفته هایی از مذاکرات «سخت و فشرده » ایران با کشورهای گروه 1 + 5 پرداخت و از استقامت و پیروزی ملت ایران در این مسیر تجلیل کرد. اظهارات دکتر روحانی که هم اینک در جمع فعالان بخش خصوصی در حال ایراد است، بطور زنده از شبکه خبر پخش می شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: «خیلی ها خواستند 23 تیرماه 94 (توافق برجام) نباشد، خیلی ها خواستند روز 26 دی ماه 94 (زمان آغاز اجرای برجام و رفع تحریمها) نباشد، خیلی ها خواستند پایان مذاکرات با موفقیت نباشد، با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند و حرف زدند و گفتند قیمت نفت را پایین می آوریم و ایران را به زانو درخواهیم آورد. صبر کنید صبر کنید چند ماه دیگر اجازه دهید.»

وی ادامه داد: خیلی ها تلاش کردند تا وسوسه شیطانی نا امیدی را در دلها مستقر کنند، گفتند مذاکره؟! مذاکره با دشمن؟! مذاکره با خصم؟! خیلی ها گفتند که هر وقت مذاکره کردیم کلاه سر ما رفت؟

روحانی افزود: برخی فلسفه بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند مگر پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکان پذیر است؟! ما راهی جز جنگ و جنگیدن و ویران کردن و ویران شدن نداریم.
سخنان روحانی که با کف زدن مکرر جمعیت تایید می شود و در آن، صدهاتن از شخصیتها و فعالان بخش خصوصی و شماری از مسئولان بلندپایه دولتی حضور دارند، در سالن اجلاس سران تهران بیان می شود.

رییس جمهوری همچنین از پیچیدگی مذاکره با کشورهای 1 + 5 شامل امریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین به علاوه آلمان سخن گفت و از تلاشها و مجاهدتهای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران قدردانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: کار بسیار سخت و سنگینی بود چرا که می دانید وقتی با جمع اروپایی می خواهید صحبت کنید ظاهرش البته اتحادیه اروپا است، اما وقتی می خواهید با دو یا سه نفر صحبت کنید رقابت ها و فاصله های درونی آنها زیاد است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: من در سال های 82 تا 84 با آقای دکتر ظریف وقتی با سه کشور اروپایی مذاکره می کردیم از نزدیک دیدیم که چقدر فاصله و رقابت وجود دارد.

روحانی افزود: این حسادت هایی که گاهی در زندگی های خصوصی می بینیم و تعجب می کنیم به یک معنا و به یک صورت دیگری در میان دولت ها و کشورهای پیشرفته هم به شکل دیگر وجود دارد، یکی قهر می کرد و می گفت چرا آن پیشنهاد را او داده است بنا بود ما با هم بگوییم.

وی ادامه داد: در یک جلسه ما یک کلمه گفتیم این کشور ریاست را برعهده دارد، جلسه بهم خورد، گفتند ما رییس نداریم چرا شما گفتید این آقا رییس ما است، ما سه با هم هستیم رییس نداریم . تا اینقدر سخت و مشکل است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: حال اگر اروپا بخواهد ضمیمه شود با یک قدرت برتر خودش به نام آمریکا که در آنجا رقابت ها بیشتر و بیشتر می شود و حال اگر آنها بخواهند کنار هم ضمیمه با کشورهای روسیه و چین شوند و این 6 کشور کنار هم جمع شده و با هم با یک کشوری که از دید آنها در حال توسعه است حرف بزنند و آنها خود را از لحاظ قدرت نظامی، سیاسی، فناوری، اقتصادی برتر می دانند؛ چقدر با آنها حرف زدن سخت است، حرف زدن با آنهایی که پشتوانه ای داشتند و فکر می کردند ما بدون پشتوانه هستیم.

**کشورهایی پول خرج کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد

وی افزود: پشتوانه آنها قطعنامه های سازمان ملل بود که 6 قطعنامه شورای امنیت و فصل هفتم علیه کشور دادند و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی که ادعا می کردند جامعه جهانی علیه کشور ما است؛ بنابراین در این کارزار و در وسط بحران جنگ و رقابت، آن چیزی که انسان انتظار ندارد از همسایه و مسلمان به نام برادر این بود که کشورهایی پول خرج کردند و تلاش کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: البته عده ای هم در داخل بذر ناامیدی را می افشاندند؛ بنابراین کار سختی بود. اما از آنجا که هر جا اراده ملت باشد، لطف خدا هم خواهد بود؛ دست خدا و لطف خدا در کنار تلاش، صبوری و کوشش قرار گرفت و قدم به قدم راه موفقیت را طی کردیم و به توافق موقت ژنو رسیدیم.

روحانی افزود: الان شاید کمتر از دو سال و چند ماه گذشته را به خاطر بیاوریم. روزهایی که قرار بود تحریم های جدید به کشور تحمیل شود و این تحریم ها در کنگره به تصویب رسیده و آماده اجرا بود؛ بنابراین این توافق در ابتدا جلوی تحریم جدید را گرفت و متوقف کرد، برخی تحریم ها را از میان برداشت و همان 700 میلیون دلارهایی که آزاد می شد در شرایط سخت برای این موضوع بود.

وی ادامه داد: از توافق ژنو که فراز و نشیب فراوانی داشتیم به تفاهم و توافق لوزان رسیدیم و در فروردین 94؛ در 13 فروردین مردم به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفته است و ادامه یافت تا در 23 تیرماه که روز توافق بود، انجام شد و چه قدر سخت بود گذشت این 6 ماه تا به اجرای برجام در 26 دی ماه برسیم.

**کسی غیر از ظریف بود به نتیجه نمی رسیدیم

رئیس جمهوری تصریح کرد: وقتی خدا می خواهد و اراده می کند وسایلش را هم فراهم می کند و اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای آن چه من می فهمم و خبر دارم از کشور غیر از آقای دکتر ظریف بود، این توافق به اینجا نمی رسید.

روحانی گفت: با همه شناختی که در طول بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات های کشور دارم چون مسئولیت های من به گونه ای بود که با دیپلمات های کشور سر و کار داشتم، چه از زمانی که رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بودم و تا وقتی که مسئول دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در همه مراحل با دیپلمات های کشور سر و کار داشتم.

وی خاطرنشان کرد: پس بی شک قوی ترین فردی را که در این بین فکر می کردم می تواند بار مسئولیت را به مقصد برساند، برای وزارت امورخارجه برگزیدم و این یکی از توفیقات الهی بود.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مقام معظم رهبری تشکر می کنم اولا به خاطر اعتماد کامل ایشان به وزیر امورخارجه و به خاطر این که پیشنهاد مرا قبول کردند که امر مذاکره با 6 قدرت را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه ببرند و اگر این اقدام هم نمی شد کار ما سخت بود.

روحانی یادآور شد: خدمت ایشان عرض کردم وقتی این موضوع از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به وزارت امورخارجه داده شود، پیامش این است که موضوع هسته ای امنیتی نبوده بلکه سیاسی است و این به مساله خیلی کمک کرد.
وی افزود: حال این که در طول مذاکره 30 ماهه چه گذشت، بماند برای کتاب خاطرات آینده و الان وقت آن نیست.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی


نظر شما :