پاسخ وزیر خارجه عربستان به ظریف در نیویورک تایمز

۳۰ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۶ کد : ۱۹۵۵۷۹۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه عربستان در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، که به نظر می رسد پاسخی باشد به یادداشت همتای ایرانی اش، تهران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و گفته است که ریاض تفکرات افراطی را حمایت نمی کند.

به گزارش فارس، عادل الجبیر در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، اتهامات گسترده ای علیه ایران مطرح کرده و بار دیگر خواستار تغییر در سیاست خارجی ایران شده است.

وی در این یادداشت که در واقع پاسخی به یادداشت اخیر وزیر خارجه ایران در روزنامه نیویورک تایمز است، نوشته است: «جهان برای دیدن نشانه هایی از تغییر نظاره گر ایران است و امیدوار است که از یک کشور سرکش انقلابی به یک عضو قابل احترام جامعه بین الملل تبدیل شود.»

جبیر افزود: «ایران به جای مقابله با انزوای خودساخته، به دنبال گسترش سیاست های خطرناک قومیتی و توسعه طلبانه و همچنین حمایت از تروریسم از طریق اتهام زنی های بی اساس به پادشاهی سعودی است.»

وی ادامه داد: «درک چرایی تعهد عربستان سعودی و متحدانش به مقابله با توسعه طلبی ایران و پاسخ قدرتمندانه به تجاوزگری های ایران، حائز اهمیت است.»

جبیر افزود: «در ظاهر به نظر می رسد که ایران تغییر کرده است. در عمل هم بخش زیادی از مردم این کشور به دنبال فضای باز و روابط بهتر با همسایگان هستند، اما دولت این کشور این را نمی خواهد.»

وزیر خارجه عربستان ادامه داد: «رفتار ایران از زمان انقلاب 1979 همواره ثابت بوده است. در قانون اساسی این کشور صدور انقلاب به عنوان یک هدف ترسیم شده است.»

وزیر خارجه عربستان در ادامه ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و بار دیگر ادعای دست داشتن ایران در حوادثی چون انفجار پایگاه نیروی دریایی آمریکا در لبنان، برج های خبر و حادثه میکونوس را مطرح کرده است.

جبیر همچنین ایران را به حمله به اماکن دیپلماتیک و تلاش برای ترور دیپلمات ها متهم کرده است. وی با متهم کردن ایران به تلاش برای رسیدن به هژمونی منطقه ای، «متخاصم ترین بازیگر» منطقه توصیف کرده است.

وزیر خارجه عربستان ایران را به «دروغگویی» در مورد نقش عربستان در گسترش تفکرات وهابیت متهم کرده و گفته است که ریاض تفکرات افراطی را اشاعه نمی دهد. او برای این منظور واشنگتن را شاهد خود قرار داده و گفته است که ریاض در لیست حامیان تروریسم واشنگتن نیست، اما ایران هست.

جبیر نوشته است که «عربستان قربانی ترور» و «در خط مقدم مبارزه با تروریسم» است. وی در پایان نوشته است که ریاض خواستار تغییر و تحول در سیاست خارجی ایران است.


نظر شما :