دومین حمله جنگنده‌های سعودی به سفارت ایران در یمن

۰۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۵۵۹۹۰ سرخط اخبار

در راستای عملیات عربستان برای به تعطیلی کشاندن سفارت ایران در یمن، جنگنده های عربستان سعودی برای دومین بار در کمتر از سه هفته به سفارت ایران در صنعا -پایتخت یمن- حمله کردند که در این حمله دیوار و حیاط ساختمان سفارت دچار خسارت شد اما تلفات جانی در پی نداشت.

به گزارش «تابناک»؛ چند موشک به نزدیکی سفارت شلیک شده و ترکش های موشک های ائتلاف به ساختمان سفارت برخورد کرده و قطعه ای بزرگ از یکی از موشک های سعودی داخل محوطه سفارت فرود آمده است. این حمله در حالی صورت گرفت که نیروهای حفاظتی سفارت، در زمان استراحت خود در حیاط مشغول ورزش بودند و به همین دلیل آسیبی متوجه هیچ کس نشد.

این دومین باری است که پس از ایجاد تنش در روابط ایران و عربستان، جنگنده های سعودی مستقیماً به سفارت ایران حمله کرده اند. پیش از این جنگنده های سعودی 17 دی ماه 1394 به سفارت ایران در عربستان حمله کرده بودند که دیوار و بخشی از ساختمان سفارتخانه ایران در یمن آسیب دیده بود. پس از این حادثه سخنگوی وزارت امورخارجه و سایر مسئولان ارشد ایران، این اقدام عربستان را عامدانه ارزیابی کردند اما عربستان اساساً درصدد انکار چنین حمله ای برآمد.
 

دومین حمله جنگنده‌های سعودی به سفارت ایران در یمن


پیش از این دو حادثه، در 31 فروردین ماه سال جاری، موشک های سعودی به چند متری سفارت کشورمان در صنعا اصابت کرده و شیشه های سفارتخانه شکسته شده بود اما خوشبختانه سفیر و کادر دیپلماتیک ما صدمه ندیده بودند که با احضار کاردار عربستان در تهران و تذکر جدی و ارائه یادداشت اعتراضی به عربستان درباره وظایفشان در قبال حفظ دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک همراه شد.

عربستان با افزایش این حملات، در تلاش برای به تعطیلی کشاندن سفارت ایران در یمن، قصد ایجاد رعب و وحشت و آسیب رساندن به مجموعه سفارت برآمده تا بدین ترتیب دیپلمات های کشورمان را وا دارد که به تهران بازگردند؛ امری که تاکنون برای تحقق موفق نبوده و بعید به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی ایران نیز در واکنش به اقدامات تحریک آمیز سعودی ها، چنین تصمیمی اتخاذ کند.

ظاهراً عربستان که از بهبود روابط ایران با کشورهای مختلف جهان پس از اجرای برجام به شدت نگران است، قصد واداشتن ایران به اقدام متقابل و ایجاد جبهه جهانی علیه ایران و تغییر فضای کنونی دارد؛ فضایی که اکنون در آمریکا منجر به چالش کشیدن عربستان به عنوان عامل کشتار بیش از پنج هزار غیرنظامی در یمن و منبع فکری و مالی تروریسم شده و در همین راستا عربستان درصدد برآمده تا با چنین فضاسازی هایی، نگاه جهانیان را نسبت به ایران تحت تاثیر قرار دهد.

کلید واژه ها: سفارت ایران


نظر شما :