تلاش نخست‌وزیر انگلیس برای دلجویی از ترامپ

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۴ کد : ۱۹۵۸۳۳۴ سرخط اخبار

منابع انگلیسی روز جمعه گزارش دادند دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به سفیر این کشور در واشنگتن گفته است تا از «دونالد ترامپ» نامزد جنجالی حزب جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا به خاطر آنکه اظهارات وی علیه مسلمانان را «احمقانه و تفرقه انگیز» خوانده بود، دلجویی کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه تایمز در گزارشی در این خصوص نوشت: یک مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس می گوید که به «کیم دوراچ» سفیر این کشور در واشنگتن گفته شده که به مشاوران دونالد ترامپ نزدیک شود.

این روزنامه افزود: این دستور داونینگ استریت (دفتر نخست وزیری) نشان می دهد که لندن از تبعات و آثار منفی اظهارات سال گذشته دیوید کامرون که سخنان جنجالی دونالد ترامپ در مورد مسلمانان را 'احمقانه و تفرقه انگیز ' خوانده بود نگران است.

دیوید کامرون سال گذشته در واکنش به اظهارات ترامپ در مجلس عوام انگلیس گفته بود: این سخنان (ترامپ) تفرقه انگیز، احمقانه و نادرست است و اگر او به کشور ما بیاید همگی علیه وی متحد هستیم.»

با این حال تایمز به نقل از مقام ارشد وزارت خارجه انگلیس نوشت: فکر می کنم اکنون می توان گفت که نخست وزیر دیگر ادعا نمی کند که «همگی علیه وی متحد هستیم».

این روزنامه افزود: انتظار می رود که « دوراچ» که پیشتر مشاور امور امنیت ملی انگلیس بوده است در جریان سفر امروزش به لندن، نخست وزیر را از تلاش هایش در رابطه با ترمیم روابط با ترامپ آگاه سازد.
در همین حال یک سخنگوی دولت انگلیس ضمن عادی خواندن ملاقات کامرون و سفیر انگلیس گفت: طبیعی است که هرچه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم و نامزدها مشخص می شوند اطمینان حاصل کنیم که با آنها رابطه خوبی داریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اینکه آیا نخست وزیر انگلیس همچنان سر حرف خود در خصوص «احمقانه و تفرقه انگیز» خواندن سخنان ترامپ است یا نه؟ گفت: حتما همینطور است.
با این حال 'تولیپ صدیق' یک نماینده مجلس انگلیس ضمن انتقاد از تغییر موضع کامرون گفت: از آخرین باری که ترامپ خواستار منع ورود مسلمانان به آمریکا شد هیچ اتفاقی رخ نداده است. این تغییر موضع کامرون نشان دهنده چهره اصلی اوست.

وی افزود: ما پیشتر افرادی را به خاطر اندیشه های افراطی از ورود به انگلیس منع کرده ایم. من دلیلی نمی بینم که چرا باید برای این میلیاردر استثنا قائل شویم.

دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از حزب جمهوری خواه در اظهاراتی گستاخانه و جنجال برانگیز به صراحت خواستار ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به خاک آمریکا شده است.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: تا زمانی که نتوانیم در خصوص این مشکل و تهدیدی های خطرناک ناشی از آن تصمیم بگیریم، کشور نباید اجازه دهد که قربانی حملات افرادی بشود که به جهاد معتقدند و برای جان انسان ها ارزشی قائل نیستند.

وی همچنین از کلان شهرهای لندن و پاریس به عنوان شهرهایی که اسلام گراها ترس را در برخی از محلات آنها حاکم کرده اند، سخن گفته است.

سخنان وی در مورد اینکه در مناطقی از این دو شهر حتی پلیس هم به این محلات از ترس مسلمانان تندرو وارد نمی شود، اعتراض مقامات شهری لندن و پاریس را به دنبال داشته است.
دونالد ترامپ پیش ازاین نیز خواستار ثبت اطلاعات مسلمانی که به آمریکا سفر می کنند و همچنین نظارت دولت بر مساجد در این کشور شده بود.

به نظر می رسد که تغییر موضع کامرون نسبت به ترامپ ناشی از موقعیت برتر وی در انتخابات درون حزبی حزب محافظه کار باشد.

برخی کارشناسان ترامپ نامزد جنجالی جمهوریخواهان را پدیده این دوره از رقابت های درون حزبی می دانند، زیرا به رغم مخالفت جدی سران حزب و رسانه ها، تاکنون موفق نشدند، مانع از تداوم پیروزیهای او در ایالت های مختلف شوند.

ترامپ با پیروزی در نیویورک با کسب آرای 848 نماینده حزبی (Delegate)، فاصله خود را با رقبایش بیشتر کرد و برای اینکه نامزد نهایی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود باید 1237 رای نماینده را به خود اختصاص دهد.

کلید واژه ها: ترامپ کامرون تفرقه


نظر شما :