استعفای داوود اوغلو به معنای کودتای اردوغان است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۸۶۸۸ سرخط اخبار

رهبران دو حزب اپوزیسیون "مردم جمهوریخواه" و "دموکراتیک خلق" ترکیه اعلام کردند، تصمیم احمد داوود اوغلو برای استعفا از رهبری حزب عدالت و توسعه و متعاقب آن کنار رفتن از نخست وزیری، نشانه کودتای رجب طیب اردوغان است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در کنفرانس خبری در آنکارا اعلام کرد: استعفای داوود اوغلو را نباید به عنوان یک مساله درون حزبی تلقی کرد. همه حامیان دموکراسی باید در برابر این کودتای تحمیل شده از سوی کاخ ریاست جمهوری مقاومت کنند.

در پی بالا گرفتن تنش میان نخست وزیر ترکیه و رئیس جمهوری این کشور، احمد داووداوغلو روز پنج شنبه از رهبری حزب عدالت و توسعه کناره گیری کرد و گفت که در نشست 22 مه (دوم خرداد) این حزب دیگر نامزد پست ریاست حزب نمی شوم.

وی ادامه داد: داوود اوغلو به خواسته ملت به عنوان نخست وزیر انتخاب شد اما اکنون وی وادار شده که این مقام را ترک کند. آن هم نه به خاطر 23.5 میلیون نفر که به وی رای داده اند بلکه فقط به خاطر یک نفر این کار را انجام می دهد.

صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق در انتقاداتی مشابه گفت: مردم یکی را انتخاب کردند اما یک نفر در کاخ ریاست جمهوری می خواهد تصمیم بگیرد که چه کسی کشور را اداره کند، این یک کودتا است.

وی ادامه داد: همانطور که داوود اوغلو در گذشته اعلام کرد، مردم هستند که در این باره تصمیم می گیرند چه کسی کشور را اداره کند.

با این حال، ناجی بستانجی، معاون گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد: برای این تغییر ناگهانی نیازی به نگرانی وجود ندارد. این اولین بار نیست که این حزب چنین تصمیمی را می گیرد.

همچنین تانری کولو، معاون حزب مردم جمهوری خواه و رهبر پیشین این حزب نیز به اظهارات کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزبش مبنی بر ابراز همدردی با داوود اوغلو واکنش نشان داده و گفت: در تاریخ این کشور می توان چنین دوره های کوتاه نخست وزیری را مشاهده کرد.

کلید واژه ها: داوود اوغلو


نظر شما :