بمب های دودزا علیه ظریف

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۵ کد : ۱۹۵۸۸۷۶ سرخط اخبار

یک کارشناس حوزه رسانه با اشاره به حملات نشریات آمریکا به وزیر خارجه ایران گفت: «آقای ظریف مسیری که شروع کردند را باید ادامه دهند و باز هم مقالات متعدد بنویسند یا سخنرانی کنند چراکه تاثیرگذاری آقای ظریف در تبیین سیاست های ایران بدون شک تاثیرگذاری قوی بوده و به همین دلیل آنها مجبورند به نقطه قوت ایران حمله کنند.»

در دو هفته اخیر نشریات آمریکایی علیه آقای ظریف مطالبی را چاپ کردند. دو هفته قبل پایگاه خبری بلومبرگ، محمد جواد ظریف را به داشتن دیدگاه های افراطی متهم کرد و نوشت: او شایستگی «دلسوزی های» وزیر خارجه آمریکا را ندارد! بلومبرگ در ابتدای این یادداشت نوشت بسیاری از روزنامه نگاران و دیپلمات های غربی، مشتاقانه دوست دار این هستند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران را فردی «معتدل در میان دریایی از تندروها» ببینند. بلومبرگ در ادامه مدعی شده بود ماموریت ظریف این است که رفتار ایران تغییر نکند، اما او طوری وانمود کند که ایران هیچ تفاوتی با یک کشور غربی ندارد. دو روز قبل نیز دو نشریه واشنگتن پست و نشنال اینترست به صورت همزمان به انتشار یادداشت های جداگانه ای علیه وزیر خارجه ایران اقدام کردند. این دو نشریه عنوان کردند وزیر خارجه ایران استاد بازی با کلمات است و وی تفاوتی با تندروهای ایران ندارد. این دو نشریه مدعی شدند ظریف سوالات را با سوال پاسخ می دهد و قصد دارد ایران را متعهد به برجام و آمریکا را ناقض آن معرفی کند.

آیا جریان تازه ای علیه آقای ظریف و اینبار در قلب آمریکا شکل گرفته است؟ علت هجمه به وزیر خارجه ایران از سوی نشریات آمریکایی چیست؟ آیا این حملات ناشی از یک برنامه از قبل طراحی شده است؟

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در گفتگو با فرارو گفت: «می توان حدس زد که اقدام رسانه ای علیه آقای ظریف از دو پایگاه نشات می گیرد. یکی تلاش لابی صهیونیست ها است که در رسانه های آمریکا از قدیم نفوذ گسترده داشتند و ممکن است امروز آقای ظریف را سیبل قرار دادند تا شخصیت ایشان را مورد حمله قرار داده و بتوانند اهداف خود را از این طریق دنبال کنند.»

وی ادامه داد:«اما امکان دوم می تواند ناشی از تلاش های عربستان سعودی باشد که اخیرا بودجه های هنگفتی را در آمریکا برای ایران هراسی و تخریب چهره ایران میان رسانه ها و همچنین در کنگره سرمایه گذاری کرده است. لذا ممکن است انتشار اینگونه مقالات علیه آقای ظریف ناشی از سفارش لابی صهیونیست ها یا عربستان باشد.»

این فعال حوزه رسانه با بیان اینکه هدف از تخریب آقای ظریف در واقع تضعیف سیاست ایران است گفت: «مقالاتی که آقای ظریف در نشریات آمریکایی نوشته است به صورت مستقیم سیاست عربستان را مورد نقد قرار داده و هر دفاع منطقی هم که ایشان از برجام می کند موجب نگرانی لابی صهیونیستی می شود.»

وی ادامه داد: «بدون شک نقطه قوت ایران این است که یک نفر در آمریکا بتواند به انگلیسی صحبت کند یا مقاله بنویسد و سیاست ایران را تبیین کند و به همین دلیل آنها قصد حمله به آقای ظریف را دارند.»

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که آیا هجمه رسانه های آمریکایی علیه آقای ظریف نشان دهنده تاثیرگذاری و موفقیت رویکرد ایشان در دیپلماسی عمومی است؟، گفت: «البته در چند روز اخیر تحول جدیدی رخ نداده و تاثیرگذاری ایشان بر افکار عمومی آمریکا از همان دو سال قبل که سکان وزارت خارجه را در دست گرفتند آغاز شده بود؛ چراکه ایشان می تواند به صورت مستقیم حرف های خود را به مردم آمریکا بزند و نگاه ایران را منتقل کند.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد رسانه های آمریکایی درباره ایران در حال پیاده کردن تاکتیک های مختلف هستند به طوری که یکبار، دولت ایران، یکبار رئیس جمهور و امروز وزیر خارجه را به بهانه های مختلف مورد حمله قرار می دهند.»

وی افزود: «البته آقای ظریف نقش موثری در تبیین سیاست های ایران و نقد سیاست های طرف مقابل داشته و به همین دلیل آنها تحریک شدند که شخص آقای ظریف را مورد حمله قرار دهند.»

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: «به نظر من آقای ظریف مسیری که شروع کردند را باید ادامه دهند و باز هم مقالات متعدد بنویسند یا سخنرانی کنند چراکه تاثیرگذاری آقای ظریف در تبیین سیاست های ایران بدون شک تاثیرگذاری قوی بوده و به همین دلیل آنها مجبورند به نقطه قوت ایران حمله کنند.»

بهشتی پور ادامه داد: «اما به نظر می رسد این چند مقاله علیه آقای ظریف مانند بمب های دودزا است و خیلی تاثیر تعیین کننده در جهت دهی به افکار عمومی آمریکا نخواهد داشت چون مردم آمریکا در عمل صحبت های ایشان را می شنوند و می بینند و قضاوت می کنند.»

وی افزود: «البته باید دید نسبت به این موضوع (حمله به ظریف) آیا رویکردی رسانه ای در آمریکا وجود دارد و سایر نشریات این کشور نیز این خط خبری را گرفته و دنبال می کنند یا فقط در یک مقطعی خاص چند مقاله نوشته شده است. یعنی باید دید این موضوع یک جریان است یا یک کار مقطعی است که فهم این موضوع نیاز به زمان دارد.»

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که اگر این موضوع یک جریان و خط خبری باشد ایران باید چه واکنشی نشان دهد؟، گفت: «در این صورت ایران نیز باید در رویکرد خود جمع بندی و بررسی کند که چه اقدامات رسانه ای و تبلیغاتی در مقابله با این رویکرد انجام دهد چراکه در این شرایط شخص آقای ظریف فقط مطرح نیست، بلکه منافع ایران مورد حمله قرار گرفته است.»

وی افزود: «لذا اگر این موضوع جریان سازی خبری باشد حتما باید در شورای عالی امنیت ملی یک برنامه مدون برای مقابله با آن طراحی شود.»

کلید واژه ها: علیه آقای ظریف علیه آقای نشریات وزیر خارجه ایران ظریف را دلیل آنها آقای ظریف در مورد حمله همین دلیل آنها مورد حمله قرار و به همین دلیل به همین دلیل آنها و به همین


نظر شما :