سودان ایران را به سیاسی کردن مناسک حج متهم کرد

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۹۵۸۹۷۴ سرخط اخبار

دولت سودان که تحت تأثیر سعودی ها روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد، این بار ایران را به سیاسی کردن مناسک حج متهم کرده است.

به گزارش فارس، دولت سودان روز شنبه (دیروز) ایران را به دلیل آنچه که تلاش برای سیاسی کردن حج و تحمیل شرایطی توصیف کرد که می تواند ایمنی و امنیت زائران را در معرض خطر قرار دهد، مورد انتقاد قرار داد.

پایگاه اطلاع رسانی «سودان تریبیون» گزارش کرد، وزارت خارجه سودان با سیاست های عربستان سعودی در سازماندهی حج و مناسک عمره به منظور ساده و ایمن شدن خدمات حج اعلام همبستگی کرد و این سیاست ها را «عقلانی» خواند.

وزارت حج عربستان روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که هیأت مذاکره کننده ایرانی حاضر نشده است که صورت جلسه مذاکرات انجام شده درباره سازماندهی تشریفات حج در سال جاری را امضا کنند.

این وزارتخانه اعلام کرد که از «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج ایران خواسته است برای بررسی هماهنگی ها و موارد مربوط به درخواست های حجاج ایرانی برای حج سال 1395، به عربستان سفر کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد برگزار شدن یا نشدن حج تمتع 95 گفته بود، برگزار شدن حج منوط به پذیرش 4 شرطی است که ایران برای سعودی ها گذاشته و این سازمان همچنان تلاش خود را برای اقامه این واجب شرعی ادامه می دهد.

وی در مورد این 4 شرط گفت: «استفاده از ناوگان هواپیمایی داخلی، حصول اطمینان از امنیت زائران با توجه به 3 حادثه منا، جرثقیل مکه و فرودگاه جده، چگونگی صدور ویزا و ارائه خدمات کنسولی 4 خط قرمزی بود که ما برای سعودی ها ترسیم کردیم و به هیچ وجه از آنها کوتاه نمی آییم.»

طبق این گزارش، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد ایران پیشتر اعلام کرده بود که امسال شرایط رفتن به حج برای مردم ایران مناسب نیست و ریاض را مسئول «خرابکاری» حج در این فصل دانسته بود.

سال گذشته، 466 زائر ایرانی در فاجعه منا در چند کیلومتری شرق مکه جان خود را از دست دادند.

چندی پیش، ریاض با اعدام شیخ «النمر» روحانی شیعه در عربستان، موجی از خشم کشورهای شیعه را برانگیخت و بعد از تظاهرات ایرانی ها در مقابل سفارت عربستان در تهران، ریاض روابط خود را با تهران قطع کرد و سودان نیز روابط خود را تحت تأثیر عربستان با ایران قطع کرد.

کلید واژه ها: سودان


نظر شما :