جنجال بر سر عکس‌های باحجاب بازرگانان آلمانی

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۵۹۸۵۵ سرخط اخبار

سفر یک هیأت ۱۰۰ نفره اقتصادی از سه ایالت زاکسن، زاکسن آنهالت و مکلن بورگ-فورپومرن آلمان در فاصله روزهای ۲۸ مه تا ۲ ژوئن (۹ تا ۱۳ خرداد) به تهران و اصفهان حالا با انتشار بروشورهای این سفر در سایت اتاق بازرگانی آلمان بحث برانگیز شده است.
 به گزارش دویچه وله، در بروشورهایی که از هیأت اقتصادی آلمان منتشر شده، هشت زن از ۱۲ زن عضو این هیأت روسری بر سر دارند. این سفر از سوی اتاق بازرگانی خارجی آلمان برنامه ریزی شده بوده و وزیر اقتصاد ایالت زاکسن، مارتین دولیگ از حزب سوسیال دموکرات نیز در این سفر شرکت داشته است.
بر اساس توضیح وزارت اقتصاد استان زاکسن، به منظور سهولت همکاری میان شرکت های ایرانی و اتاق بازرگانی آلمان، اسامی و سمت های شرکت کنندگان به همراه عکس های آنها برای چاپ در بروشور به ایران ارسال شده و عکس تعدادی از زنان شرکت کننده در این سفر با روسری گرفته شده است.
یک سخنگوی وزارت انرژی و عمران استان مکلن بورگ-فورپومن نیز در این باره گفت که پیش از انجام این سفر بر سر اینکه زنان با روسری در این هیأت شرکت کنند، توافق شده بود و دلیلش هم این بود که باید این هیأت از سوی ایران پذیرفته می شد. او تاکید کرده که ایران در این زمینه هیچ درخواستی را مطرح نکرده بود.
به گفته این مقام سیاسی از آنجا که برای گرفتن ویزا از ایران زنان باید عکس با روسری داشته باشند، از همین عکس ها هم برای چاپ در بروشور استفاده شد.
این اقدام از سوی برخی سیاستمداران آلمانی با انتقاد روبرو شد. مجله فمینیستی “اما" در مقاله ای این اقدام اتاق بازرگانی ایران و آلمان و زنان آلمانی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته با توجه به برداشته شدن تحریم های ایران، این کشور مقصد مطبوعی برای تاجران و سیاستمداران شده است.
در این مقاله به سفر کلودیا روت، عضو حزب سبزهای آلمان، به ایران با روسری نیز اشاره شده و در ادامه آمده است: «این اقدام سیاستمداران و صاحبان شرکت های بزرگ آلمانی چه پیامی در خود دارد؟ آنها در ایران کارت های ویزیت خود را که عکسشان با روسری بر آن چاپ شده پخش کرده و در حقیقت تاکید کرده اند که با حجاب اجباری هیچ مشکلی ندارند، نه بر روی کاغذ و نه در زندگی واقعی.»
در مقابل این واکنش ها اما وزارت اقتصاد آلمان از این نکته انتقاد کرده که چرا عکس تمامی زنان شرکت کننده در این هیأت با روسری منتشر نشده است. به گفته این وزارت خانه، اتاق بازرگانی خارجی آلمان برای تمام کارت های ویزیت، عکس زنان را با حجاب انداخته بود ولی به دلیل مشکلات تکنیکی در مورد تعدادی از زنان عکس های قدیمی آنان به تهران ارسال شد.

کلید واژه ها: اتاق بازرگانی ایران و آلمان حجاب


نظر شما :