اظهارات تند مقام آفریقایی علیه ایران

۲۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۱:۴۴ کد : ۱۹۶۰۰۰۸ سرخط اخبار

فیلیپ موتی -- معاون رییس سازمان انرژی اتمی کنیا – مدعی شد آفریقا هرگز به تهران اجازه انتشار تفکراتی انقلاب را در میان مردم قاره سیاه نخواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران موتی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه خبری سعودی الشرق الاوسط گفت: رژیم سعودی نقش مهمی در ثبات امنیتی و سیاسی یمن و سوریه دارد. وی افزود: کنیا به دنبال افزایش روابط راهبردی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی با ریاض است.

موتی در ادامه ادعاهای واهی و مضحک خود تاکید کرد: آفریقا به ایران اجازه نخواهد داد تفکرات و انقلاب اسلامی خود را به مردم این قاره صادر کند. وی همچنین اعلام کرد کنیا به دنبال خروج از دیوان بین المللی کیفری است زیرا بر این باور است که این دیوان یک ابزار سیاسی در دست کشورهای خارجی به منظور افزایش نژادپرستی علیه رهبران آفریقا است.

موتی در پاسخ به سوال گستاخانه خبرنگار سعودی درباره این موضوع که تهران سیاستی را در پیش گرفته است که براساس آن تفکرات انقلابی خود را به مردم آفریقا صادر کند، مدعی شد: من معتقدم کشورهای آفریقایی می دانند که چگونه دوستان خود را انتخاب کنند. آنها هرگز از انجام هر گونه اقدام بازدارنده در برابر کشوری که به منظور رسیدن به خواسته های حریصانه خود به صادرات تفکرات تهاجمی و گسترش اختلاف در میان مردم آفریقا مبادرت کند، کوتاهی نخواهند کرد. با این وجود، من تاکنون نشانه ای آشکار از تلاش های تهران (برای گسترش تفکرات انقلابی) در کنیا ندیده ام. ما در آینده نیز برمبنای این قانون که روابط میان کشورها باید براساس احترام به امور داخلی آنها باشد، به ایران این اجازه را نخواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حکم دیوان بین المللی کیفری درباره عمر حسن البشیر، رییس جمهور سودان گفت: دیوان بین المللی کیفری آشکارا می کوشد از رهبران آفریقا انتقام بگیرد. وی افزود: تا به امروز این دیوان هیچ حکمی علیه رهبران غربی که در اقدامات ضد انسانی بدتری شرکت داشتند صادر نکرده است. تمام کشورهای آفریقا با خروج از دیوان بین المللی کیفری موافقند زیرا آنها بر این باورند که این دیوان نژادپرست و فاقد عدالت است. این دیوان ابزار سیاسی برای پیشبرد اهداف قدرت های جهانی در قاره سیاه است.

معاون رییس سازمان انرژی اتمی کنیا در پایان گفت: دولت در نظر دارد یک توافقنامه اتمی با کشور روسیه در زمینه تولید برق هسته ای امضا کند. هدف از این توافقنامه تولید 4هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای تا سال 2027 است.

کلید واژه ها: آفریقا کنیا دیوان بین المللی کیفری


نظر شما :