کوربین با رد درخواست استعفا، کابینه سایه را ترمیم کرد

۰۸ تیر ۱۳۹۵ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۰۵۸۰ سرخط اخبار

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر که با کودتای داخلی گروهی از اعضای کابینه سایه مواجه شده، امروز ضمن رد درخواست استعفا، افراد جدیدی را جایگزین وزرای مستعفی کرد.

به گزارش فارس، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر که از دیروز با کودتای داخلی شماری از اعضای این حزب مواجه شده، امروز ترکیب کابینه سایه را تغییر داد.

تلاش برای کنار زدن کوربین پس از آن آغاز شد که مردم انگلستان بر خلاف سیاست رسمی دو حزب اصلی یعنی محافظه کار و کارگر، به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند.

در پی کسب این نتیجه، گروهی از اعضای حزب کارگر، که پیش از این هم تلاش هایی را برای کنار زدن کوربین انجام داده بودند، همه پرسی را بهانه قرار داده و با بیان اینکه کوربین تلاش کافی برای قانع کردن انگلیسی ها به حمایت از ماندن در اتحادیه انجام نداده، خواستار کناره گیری وی شدند.

«هیلاری بن» از اعضای ارشد کابینه سایه فردی است که گفته می شود کودتای داخلی را کلید زده و در تماس با وزرای کابینه سایه از آن ها خواسته برای فشار به کوربین، از سمت خود کنار روند. کوربین دو شب قبل بن را از کابینه کنار گذاشت و پس از آن نیمی از کابینه سایه و همچنین شماری از اعضای پست های پائین تر یکی پس از دیگری از پست های خود کناره گیری کردند. 

شبکه اسکای نیوز گزارش داده است که انتظار می رود امروز حدود 25 نفر دیگر از اعضای حلقه حدود 95 نفره کابینه سایه و معاونین آن ها، کناره گیری کنند، که در آن صورت شمار اعضای مستعفی به 45 نفر می رسد. 

کوربین که سال گذشته با رأی قاطع اعضای حزب کارگر به ریاست رسید، شب گذشته اعلام کرد از سمتش کنار نمی رود و به زودی کابینه را ترمیم می کند. وی گفت: «اگر کسی می خواهد به ریاست حزب برسد، باید در انتخاباتی شرکت کند که قطعا من کاندیدای آن خواهم بود.»

از صبح امروز تجمعاتی نیز از سوی حامیان کوربین در لندن برگزار شده است. کوربین به واسطه فعالیت های حقوق بشری و مخالفت هایش با سیاست های جریان غالب صحنه سیاسی انگلستان، در بین جوانان طرفداران زیادی دارد. 

نتایج تازه ترین همه پرسی در میان اعضای حزب کارگر نشان می دهد که 60% مایل هستند که کوربین در سمت خود باقی مانده و در انتخابات سال 2020 برای رسیدن به نخست وزیری با محافظه کارها رقابت کند. 

کوربین تأکید دارد که اعضای حزب کارگر سال گذشته به وی رأی داده اند و حالا تنها راه برای کنار زدن وی، این است که یکی از اعضای حزب حمایت دستکم 51 نماینده پارلمان را کسب کرده و در انتخابات درون حزبی رو در روی کوربین بایستد. 

رهبر حزب کارگر امروز شماری از پست هایی را که دیروز خالی شده بودند، با نفرات جدید پر کرد. وی «امیلی تورنبری» را به عنوان وزیر خارجه سایه و «دایان ابوت» را به عنوان وزیر بهداشت سایه منصوب کرد. 

«جان مک دانل» وزیر خزانه داری سایه امروز با بیان اینکه کوربین نباید از سمت خود کناره گیری کند، گفت رئیس حزب کارگر تا وقت ناهار ترکیب جدید کابینه را به طور کامل اعلام می کند. 

در مقابل شبکه بی بی سی گزارش داده است که «تام واتسون» معاون کوربین در دیداری که امروز با وی داشته، از رهبر خواسته از سمت خود کناره گیری کند. هرچند که واتسون رسما با کوربین اعلام مخالفت نکرده و در سمتش باقی مانده، اما شبکه اسکای نیوز به نقل از یکی از وزرای مستعفی مدعی شده است که واتسون شخصی است که کودتای داخلی را مدیریت کرده است.

کلید واژه ها: کوربین حزب کارگر کابینه سایه اعضای حزب کودتای داخلی اعضای حزب کارگر


نظر شما :